Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hackig Bild och inget ljud i FCE

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ha en macbook med 1gb ram 120gb hd (som just nu finns 15gb ledig) Varje gång när jag bearbeta en scen eller spelar upp en scen i FCE så flöder filmen inte mera den hacka hela tiden. Jag ha inga andra program gående i bakgrunden förutom findern. Finns det någon som kan hjälpa mig hur mankan få slut på hackandet det stör otroligt mycket.

En annan sak till. när jag spler upp filmen som ligger på klippbord så kommer inget ljud ur mina högtalare. Datorn säger att den inte kan spela upp ljudet sålänge den inte är renderad. Vad menas med det och hur få jag ljudet att fungerar.
Mvh /Dave

Tillsammans med FCE följer en mycket utförlig sökbar PDF manual som läggs i användarens dokument mapp vid installationen. Man kan öppna den också via FCEs hjälpmeny. Där hittar du allt kring rendering och hur man gör.

Att den hackar kan bero på dina RT inställningar, som också har med rendering att göra:

http://www.apple.com/finalcutexpress/features/dynamicrt.html

Ursprungligen av elsevero:

Att den hackar kan bero på dina RT inställningar

I Canvas låter sig löser det men inte i Viewer.

Ha jag kanske för lite ramminne eller är det bara så att min grafikkort allmänt suger eftersom det problemet har jag faktiskt inte om jag öppnar upp samma pojekt i min iBook G4 1.3 Ghz med en 32 mb ATI grafikkort?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-18 09:11

Låter som du har en valt en felaktig codec när du tanka in filmen i datorn. Har du använt funktionen "Log and Capture" för att få in den? Kom ihåg att när du klipper bör du använda codecen "DV PAL 48kHz"

Ursprungligen av Creops:

Låter som du har en valt en felaktig codec när du tanka in filmen i datorn. Har du använt funktionen "Log and Capture" för att få in den? Kom ihåg att när du klipper bör du använda codecen "DV PAL 48kHz"

Nej jag ha DV Pal 48kHz - visserligen importerad just nu från iMovie men det är samma codec.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-22 15:33

Om du importerar filer från Imovie Är de capturade i .DV format, medan fce capturar i quicktime. Därför måste allt ljud renderas om du ska använda importerat material från iMovie.

tack så mycket
Jag ha nu kommit in lite i Final Cut. Man måste lära sig att tänker på ett helt annat sätt. En fil på Apples webbsida angående gå över från iMovie till final cut hjälpte mig en hel del numera så att jag i alla fall kann klippa filmen.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-23 08:51

Jag hade själv ett liknande problem då jag hade tankat in dv material i Final Cut express med FCE:s standardinställningar. Ljudet började glida och var mot slutet av det timmeslånga materialet ett par sekunders osynk. Jag slet mitt hår och när allt var borta upptäckte jag att jag skulle ställt in easy setuppen på 32khz ljud istället för standarden "PAL-DV". Så kan det gå. :-). Jag är också ganska ny på FCE. Sist jag klippte något var i Premieres ungdom på en gammal pc i mitten på 90-talet, hehe. Det var tider det.

1
Bevaka tråden