Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon mening med en Airport Extreme N?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I släkthuset har vi ett trådlöst nätverk bestående av en Airport Extreme och en Airport Express (kopplad till stereon).
Nu har jag fått frågan om att bygga ut nätet med en ny Airport Extreme för att öka hastigheten i nätet.
Frågan är om det kommer att ökas?

Tanken är nämligen följande:
Ny Airport Extreme - Bottenvångingen.
Airport Extreme - Övervåningen
Airport Express - Bottenvåningen
Där Ny Airport Extreme är ny "master" och de andra slavar.

Jag tror jag tänker rätt redan men vill bara vara säker.
Visst kommer hastigheten i nätet bli G och inte N?
Egentligen oavsett hur jag gör. Gamla Airport Extreme klarar bara G likaså Airport Express.
Så hur jag än kopplar och vill ha de gamla enheterna med så kommer jag sänka hastigheten till G.

Alltså helt onödigt att köpa in en ny Airport Extreme?

  • Medlem
  • 2007-04-15 11:19

En kedja är aldrig starkare än den svagaste länken. Alltså borde det bli G-standarden som kommer att gälla. Men jag kan ha fel också...

Jag tror du tänker helt rätt. De gamla blir inte snabbare.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-15 11:24

Köp en Express till. Det räcker.

Yes!

Jag kör mixat nät hemma, det blir inte full n-fart, men inte g-fart heller. En Powerbook och en mini använder g, min MBP kör n och den rapporterade länkhastigheten är 144 Mbit/s vilket ju är mer än dubbelt vad g levererar som max. De gamla enheterna blir naturligtvis inte snabbare, men de datorer som har n-kompatibilitet kan ju dra nytta av snabbare nät.

Den främsta fördelen jag såg med n-extremen är att jag fick betydligt bättre täckning i hela lägenheten.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-17 22:24

Om du kopplar "G-datorer" till den nya Extreme (N), kommer hastigheten sänkas för alla datorer till G-standarden. Därför är att föredra att koppla "G-datorer" till den gamla routern och "N-datorer" till den nya routern (förutsatt att du har en ny MAC med N-kort, vill säga). Koppla sedan ihop den nya routern med den gamla via en LAN kabel och du har det bästa av båda världar...

Jag tror att du har fel Jafu. Snittfarten sänks förvisso, men som du ser i mina siffror från verkliga livet så har jag alltså länkhastighet på 144 Mbit/s trots att en g-dator är ansluten.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-04-18 07:22
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jag tror att du har fel Jafu. Snittfarten sänks förvisso, men som du ser i mina siffror från verkliga livet så har jag alltså länkhastighet på 144 Mbit/s trots att en g-dator är ansluten.

Flytta lite data och mät vad du kommer upp i.

Nät som använder t ex WDS och blandar g och n kommer förlora hastighet.

Ursprungligen av EJ:

Flytta lite data och mät vad du kommer upp i.

Det får du göra själv om du är intresserad av mätdata.

Ursprungligen av EJ:

Nät som använder t ex WDS och blandar g och n kommer förlora hastighet.

Har inte påstått något annat. Däremot är det ett falskt påstående när man säger att även n-klienter får g-fart om en g-klient ansluter sig till nätet. Jag tar mig friheten att citera från MacInTouch:

Citat:

Kevin Purcell
Shaun James said in response to Houston Hall's observation:
"It is my understanding that if you use Airport Express with the new Airport, you will revert to 802.11g performance" The fact is, whether you have a G or an N network, your entire wireless network reverts to the speed of the slowest connected wireless device.
As another reader has pointed out this isn't true. It's more complicated than just a no but it is a no all the same.
An older g AP does drop to 802.11b (or rather 802.11 "Classic" 1/2MBs + 802.11b 5.5/11Mbs) because the standard didn't define a proper mixed compatibility mode.
But "protection" and "mixed mode" compatibility is built into 802.11n standard from the start. They knew they would have to work alongside networks running b and g.
For interoperability, 802.11n supports three modes: Legacy mode (for an n AP talking to a/b/g clients on a network); Mixed mode (for an n AP talking to n clients on a network amongst a/b/g clients); and Greenfield mode. (for an n AP talking only to n clients).
In legacy mode an n AP does drop back to b/g speeds. But most people using a n AP (if they have n clients) will be running in mixed mode which doesn't force everyone to b/g connections. It tries to deal with each connection type "natively".
This will cause some slowdown from the "potential" top speed as the slower clients take more time to move their bits on the channel. And that's time when n clients can't move their bits. How bad this is depends on whether the AP divides time between legacy and high throughput transmissions.
For a more detailed view see "802.11 Wireless Networks: The Definitive Guide, Second Edition" by Matthew Gast
http://www.oreilly.com/catalog/802dot112/
The free chapter "A Peek Ahead at 802.11n: MIMO-OFDM"
http://www.oreilly.com/catalog/802dot112/chapter/ch15.pdf
is particularly useful in understanding early draft 802.11n changes. It's not current any more (the draft is a moving target) but most of the ideas from both TGnSync and WWiSE proposals MAC and PHY have been merged into the current draft standard.
Read the sections on "Channels, radio modes, and coexistence", "Aggregation and bursting" and "Protection". And search for "Legacy" through the document. Caution: this is technical!
Glenn Fleishmann has a great interview with Matthew Gast which discusses all these issues (from a layman's POV) in WNN Podcast 18. If you want to understand this better listen to this podcast. It will dispel a lot of myths about wireless modes.
http://www.wifinetnews.com/archives/006925.html

Intressant. Det blir nog till att beställa och testa tror jag.

1
Bevaka tråden