Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-hub m. strömförsörjning. Tangentbordet kräver mer ström ändå. Fel?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag har köpt en usb-hub med strömförsörjning via eluttaget. Jag ville få bort alla sladdar från min iBook. Trots att den ansluts till ström så fungerar endast de grejer som också fungerar i ex. mitt Apple-tangentbord. Borde inte huben klara det mesta eftersom den har ström från de två hålen i väggen??

Borde och borde - det är ju USB vi snackar om!

Skämt å sido, kanske att det är trasigt så tillvida att ingen extra kräm matas ut i USB-portarna från hubben? Men ett tangentbord borde fungera i vilket fall som helst då det varken är USB2 eller kräver mycket ström öht. Kolla med en annan hub från en kompis? Reklamera?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-04-16 08:14

Koppla loss huben från datorn och kolla att saker får ström då. En del hubbar är det en liten switch på om man ska mata från dator eller från väggen.

Sen kan man inte säga det bättre än johan_tanying skrev först.

Jag körde tangentbordet via hub tidigare men märkte att det blev en mindre fördröjning på tangenttryckningarna så det har jag slutat med.

Jag tror däremot inte att du kan ersätta en strömadapter med en "powered hub". Det beror förstås på vad det är du försöker köra på huben, lite info om detta vore bra. Info om vad det är för hub vi snackar om vore också användbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-16 09:55

Sen finns det restriktioner i USBprotokollet som säger hur man kan koppla ihop hubbar. Kopplar man t.ex. ihop 2st strömförsedda hubbar så kan du inte lägga till nån mer hubb.

Lite mer information

Huben heter Deltaco UH-410 och är en fyra portars USB 2.0 Hub. Den kan drivas utan nätadapter men har även en medföljande nätadapter att koppla till. Huben har ingen switch (knapp) för att välja el eller ej.
Nätadaptern gör varken till eller från. Usb-huben klarar inte mer när man ansluter till vägguttag.

Det jag försökt ansluta med ström (och utan ström) har haft samma resultat o avsett el eller ej. Dessa är:

- Apple Pro Keyboard: fungerar ej
- Macallay Icemouse - fungerar
- Kingston usb-minne 64mb: fungerar
- Usb-minne av okänt märke 256mb: fungerar ej
- Extern pocket-drive porsche Lacie 40gb: fungerar ej

Jag har endast anslutit huben till usb-porten på datorn (provat båda på min iBook) och inte seriekopplat på något sätt. Inte ens BARA 256mb usb-minnet fungerar i huben. Jag skulle förstå detta om inte huben var ansluten till el men vad ska man ha nätadaptern till egentligen??

Externa usb-hårddiskar utan egen strömförsörjning behöver anslutas till strömförsörjt USB-uttag antingen direkt i datorn eller via strömförsörjd hub. I ditt fall borde det fungera, men nu är det som sagt USB och då skall man aldrig ta något för givet. Det finns andra trådar i ämnet ang externa 2,5"-diskar, exvis http://www.99.se/ibook-macbook/212492-koepa-extern-harddisk-till-ibook.html & http://www.99.se/kringutrustning/213160-extern-harddisk-kranglar.html

Ett USB-minne skall inte behöva extra ström men kan uppträda irrationellt även dessa (särskilt vid överföring av många/stora filer) med eller utan hub.

Tangentbord kan vara ett kapitel för sig och helt enkelt kräva inkoppling direkt i datorn.

Ett specifikt och nyttigt användningsområde för hubbar med extra kräm är scanners. dvd-brännare etc utan egen ström.

Informationen om den huben är väldigt sparsam. Det är inte ens säkert att den är Usb2 även om de skriver det. Har ingen rekomendation om vad du ska göra med den men kan rekomendera en jag vet funkar och som kommer från en erkänt bra tillverkare nämligen denna: http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=158910

1
Bevaka tråden