Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacPro känner inte igen OSX på Powermac i Targetmode

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-16 18:32

Hej!

Har följande problem: har införskaffat en ny Mac Pro som jag tänkte skulle ersätta min gamla Power Mac... Sådeles gjorde jag som man brukar och startar upp den nya mac'en och kopplar ihop den med en firewire-kabel, så den kan få över filer och inställningar från den gamla mac'en. Startar om PowerMac'en och försätter den i HD-läge. Nu hittar inte MacPro någon ansluten mac (!) som den kan föra över filer ifrån utan påstår att den anslutna mac'en saknar OS X... !!!

Jag har gjort om proceduren ett antal gånger och även bytt kabel.... Samma sak gjorde jag nyss mellan en MacBook och en iMac - utan några somhelst problem!

Vad har jag missat ?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-18 15:50

Någon...

Det jag kan komma på är att du kanske inte ha OS X 10.4 eller senare på PowerMacen: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303118

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-18 16:46

Ah!
Provar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-18 22:15

Nix! Det fungerar inte....

Den säger att 'det finns inga OS X-versioner på din gamla mac....'
(?)

Systemversionen är 10.4.9.

Vad göra ?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-04-18 22:21

Din Mac Pro med Intelprocessor använder ett annat format på bootloadern på hårddisken än vad din Power Mac med Motorolaprocessor gör.

Senast redigerat 2007-04-18 22:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-18 22:29

Nej,nej.... det är en MacPro - inte en MacBook!
Ja, jag har redan testat detta med uppgradering - funkar ej!

MacPro kan inte - vad jag har förstått - boota från en PPC-version av OSX oavsett hur ny den är. Och G4an har ju kört PPC-versionen av OSX.

Men kan du inte få upp bara hårddisken så att du kan dra över de filer du önskar? Du skall ju inte boota från den.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-04-19 08:09

Jag antar att du inte försöker starta upp från den gamla disken på den nya datorn, utan att du vill köra flyttassistenten?

Prova att köra skivverktyg på den gamla maskinen och reparera disken. Har du Diskwarrior, så kör den.

Funkar det ändå inte så får du nog bita i äpplet och flytta över grejerna manuellt (funkar också via target mode) och installera om dina program.

Kan vara ett bra tillfälle att göra en vårstädning. Se det positiva i tillvaron.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-19 08:15

Jo, klart att jag kan göra det 'manuellt'... Skulle bara vara så skönt att slippa göra alla inställningar igen. Är ändå lite förvånad över att det inte mer officiellt sägs att detta inte går. Jag menar, visst - det är ju ett litet minus för Apple, men man skulle ändå vinna poäng på att tala om som det är. Och jag skulle slippa alla dömda försök att lyckas...

Vårstädning var ordet. Go for it!

1
Bevaka tråden