Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wacom och ergonomi

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-04-16 10:59

Jag har fått en wacom-platta (Intuos 3 A5) här på jobbet. Det är första gången jag använder en sådan, men måste säga att jag redan är förälskad i den. Dock har jag några frågor.

Finns det någon regel för vart man skall placera den så man använder den ergonomiskt korrekt? Jag har lite svårt att hitta en bra placering till den då jag egenligen vill ha tangentbordet på unigefär samma ställe.. Av erfarenhet så vet jag också att den skönaste placeringen inte alltid är den bästa för kroppen (möss, tangentbord, läge på stolen etc).

Att använda en sådan här platta skall ju avhjälpa att man råkar ut för mus-arm/statisk muskelverksamhet.. Men det rimmar ju inte riktigt med att man hela tiden måste hålla pennan i luften och endast vila handen/pennan på plattan när man skall klicka/markera..? Känns nästan som jag ist får värk i nacken/fingrarna av den här.. Eller är det bara en vanesak?

Finns det något enkelt/smidigt sätt att scrolla med pennan? Eftersom jag nu har plattan nästan helt till höger om tangentbordet så blir det helt fel om man skall flytta över vänsterhanden dit bort för att scrolla på den inbyggda scrollen... Vore perfekt om man kunde göra någon rörelse med pennan.. kanske i kombination med att man håller in någon tangent.. Hade ju varit guld att ha en "Mightymouse-scroll-kula på pennan" ujuj

En annan grej jag inte riktigt vant mig vid är att få in rätt teknik när jag skall klicka. Eftersom man håller pennan ovanför plattan så blir det lätt att pilen inte hamnar exakt där man siktade in sig på när man skall klicka.. om ni förstår vad jag menar..

Jo, trots "besvären" jag nämnt ovan så är jag förälskad i den. På något sätt känns det som man har mer kontroll. Precis som när man mixar med vinylskivor i stället för CD-skivor Det är naturligare på något vis. Man är mer "ett" med musen ;D (förutom problemet med klickandet då..)

  • Medlem
  • 2007-04-16 12:14

Ha plattan i knäet. En grundregel för ergonomi är att man ska ha armarna så nära kroppen som möjligt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-04-16 12:34
Ursprungligen av stfm:

Ha plattan i knäet. En grundregel för ergonomi är att man ska ha armarna så nära kroppen som möjligt.

I knät... Den har jag aldrig hört innan. Dock verkar det svårt när/om man använder den till vanlig navigering. Eftersom jag sitter tight inpå skrivbordet för att kunna vila armarna på bordet när jag knapprar på tangentbordet. Verkar trixigt att försöka klämma ner en arm där imellan.. särskillt eftersom man vill upp till tangentbordet då och då för att skriva.

I det här läget så känns det bäst att ha plattan mellan mig och tangentbrdet samt något till höger (eftersom jag är högerhänt). Även om man får till plattan bra så spricker ju ändå tanken med den ergonomiska vinningen då det blir trixigt att komma åt tangentbordet.. Eftersom högerarmen då vilar på wacomplattan medan vänsterarmen inte gör det.. kan knappast vara bra för ergonomin.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-16 14:06

Första "plattan" jag började använda var en A3 och det va riktigt jobbigt ibörjan. Den var mappad till skärmen som var en 24" så det såg säkert rätt roligt ut att titta på när jag satt o jobba (flaxa säkert rätt kraftigt med armarna..) Har använt wacom plattor i lite över 6 år och jag får väl lite ont till och från men det är enbart för att man sitter på ryggen (ligger..) och har armhålorna på bordskanten.. Men det fixar man lätt genom att sätta sig korrekt. Största problemet är troligen höjden på bordet. Här på jobbet sitter jag rätt lågt och bordet är rätt högt och det kan bli lite små jobbigt ibland. Hemma har jag de perfekta förhållanderna.

Angående placeringen... Eftersom jag inte haft mindre plattor än a4'or så har det kommit naturligt att jag har den precis framför mig. Tgnbordet precis framför plattan.
Och nu när jag tänker på hur jag sitter så verkar jag ha mina armbågar på/vid plattans långsida (den närmast..heh) och när jag behöver skriva något som nu, så har jag hela underarmarna på plattan. Rätt bekvämt eftersom handleden får stöd av plattan och att fingrarna hamnar på "perfekt" höjd för att skriva.

Angånde scrollningen... Har Intuos 3 A4 på jobbet och hemma och när jag inte orkar använda "touchpadsen" så drar jag bara "penpekaren" på sidan jag surfar. Fast i ditt fall antar jag att du är ute efter samma alternativ man får i olika program när man scrollar.
Har inge bra svar på det. Kanske går att fixa till i inställningarna...

"Rätt teknik för att klicka rätt" - heh? Jag vilar hela armen på plattan så det är inte så svårt att pricka rätt för mig Exakt samma princip som när man satt på skolbänken. Skriver visseligen som en kratta men i det här fallet spelar det ingen roll! heh.

Se till så att du växlar mellan mus o penna! Jag kan inte använda en mus idag. (Inget illa menat men...) - Jag känner mig helt handikappad i vänsterarmen (är vänsterhänt) när jag sitter med en mus idag. Allt går så "segt" med mus. Så sitter du och pillrar lite med 3d paket så ger jag dig rådet: Använd mus för modellering och plattan för texturering! (personlig åsikt)

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-04-16 15:40
Ursprungligen av Kenneth M:

Första "plattan" jag började använda var en A3 och det va riktigt jobbigt ibörjan. Den var mappad till skärmen som var en 24" så det såg säkert rätt roligt ut att titta på när jag satt o jobba (flaxa säkert rätt kraftigt med armarna..) Har använt wacom plattor i lite över 6 år och jag får väl lite ont till och från men det är enbart för att man sitter på ryggen (ligger..) och har armhålorna på bordskanten.. Men det fixar man lätt genom att sätta sig korrekt. Största problemet är troligen höjden på bordet. Här på jobbet sitter jag rätt lågt och bordet är rätt högt och det kan bli lite små jobbigt ibland. Hemma har jag de perfekta förhållanderna.

Angående placeringen... Eftersom jag inte haft mindre plattor än a4'or så har det kommit naturligt att jag har den precis framför mig. Tgnbordet precis framför plattan.
Och nu när jag tänker på hur jag sitter så verkar jag ha mina armbågar på/vid plattans långsida (den närmast..heh) och när jag behöver skriva något som nu, så har jag hela underarmarna på plattan. Rätt bekvämt eftersom handleden får stöd av plattan och att fingrarna hamnar på "perfekt" höjd för att skriva.

Angånde scrollningen... Har Intuos 3 A4 på jobbet och hemma och när jag inte orkar använda "touchpadsen" så drar jag bara "penpekaren" på sidan jag surfar. Fast i ditt fall antar jag att du är ute efter samma alternativ man får i olika program när man scrollar.
Har inge bra svar på det. Kanske går att fixa till i inställningarna...

"Rätt teknik för att klicka rätt" - heh? Jag vilar hela armen på plattan så det är inte så svårt att pricka rätt för mig Exakt samma princip som när man satt på skolbänken. Skriver visseligen som en kratta men i det här fallet spelar det ingen roll! heh.

Se till så att du växlar mellan mus o penna! Jag kan inte använda en mus idag. (Inget illa menat men...) - Jag känner mig helt handikappad i vänsterarmen (är vänsterhänt) när jag sitter med en mus idag. Allt går så "segt" med mus. Så sitter du och pillrar lite med 3d paket så ger jag dig rådet: Använd mus för modellering och plattan för texturering! (personlig åsikt)

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

Tack för ditt svar!

Problemet för mig är ju att, eftersom jag bara har A5, så ligger bara högerarmen på plattan.. Det känns lurigt att höger handled pekar nedåt och vänster uppåt när man skriver.. Kanske får man skaffa sig ett jämnhögt underlag att ha under vänsterarmen..

Tack för tipset om att använda både mus och penna.. det är kanske lätt att fastan med pennan...

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-04-16 21:54

Vi använder alla wacom och placerar dom rakt framför oss, oavsett storlek på bordet.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-16 22:06

Själv föredrar jag att scrolla genom att ha inställt Pan/Scroll på understa knappen. Bara att trycka in den samtidigt som man drar upp eller ner vart som helst i fönstret.
Gillar inte att behöva gå till scrollbaren varje gång och greppa, dra.
Normalast låter ju att ha den mellan dig och tangentbordet precis som man brukar ha penna och papper.
Variera possition skadar inte heller.
A6 platta tycker jag är bättre i desktop då blir inte rörelseran så stora.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-04-17 11:25

Det är väl så det är. Handlar nog mest om att jag måste vänja mig att ha den framför mig (och som jag tycker nu - lite ivägen).

Tack för scrolltipset. Har inte hunnit kika så mkt på inställningarna.

1
Bevaka tråden