Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extereme + dela USB DISK

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-14 02:00

Hej

Har en Airport Extreme och en PC med Win XP. Försökt dela en USB Disk TEAC 500GB och kunna mounta, samt läsa skriva till den från en PC.
Efter många omformateringar har jag skapat en FAT32 partition på den, via en MAC.

När jag mountar den via inloggningen som Apple Disk Angent ger, från min PC så syns den som en Network Drive i PC's explorer och man kan se i properties exakt hur disken ser ut. Så fort jag försöker öppna den låser det sig och jag får döda explorer.exe för att komma ur det hela.
Har läst i andra trådar här angående HD format och ringt Apple Support och deras sista tips var att formattera disken på en MAC vilket jag har gjort.

jag har inte testat att se i fall de funkar att accessa disken över nätet via en MAC ännu.

Är tacksam för alla svar/förklaringar, helst från nån som har testat det hela med just en PC.

Mvh
Figaro

När de sa att du skulle formatera från en mac menade de kanske att du skulle formatera den i hfs+? Jag kör själv både mac och pc och har inga problem att läsa/skriva från/till disken. Har däremot ett annat problem med att filer/mappar inte syns.
Min disk är formaterad i fat32. Koppla in disken via usb och formatera den igen, uppdatera firmawares till disken om det finns och ta hem senaste uppdateringen till airporten/-verktyget...

Hoppas det löser sig för det är verkligen gött att ha lagringen på nätverket!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-20 02:17

Tackar men...

Ursprungligen av default:

När de sa att du skulle formatera från en mac menade de kanske att du skulle formatera den i hfs+? Jag kör själv både mac och pc och har inga problem att läsa/skriva från/till disken. Har däremot ett annat problem med att filer/mappar inte syns.
Min disk är formaterad i fat32. Koppla in disken via usb och formatera den igen, uppdatera firmawares till disken om det finns och ta hem senaste uppdateringen till airporten/-verktyget...

Hoppas det löser sig för det är verkligen gött att ha lagringen på nätverket!

Hej du
Jag formatera den på macen till det format som mac kallar MS-DOS, vilket innebär fat32. Dett var för övrigt exakt vad de tipsade mig på supporten så jag antar att det borde funka.
Men jag börjar undra om det är verkligen testat hos MAC innan dem släppte ut det.

Nu åtrestår att testa HFS+ då, men då måste jag köpa mAcdrive bara för den här disken i fall jag behöver använda den direkt sen på PCn, vilket jag tycker är onödigt för nåt som enligt Support, inte ska behövas.

  • Medlem
  • 2007-04-16 12:19

Den ska nog vara HFS+. Eftersom den delar ut det via ett nätprotokoll spelar det ingen roll för PC:n, men jag kan tänka mig att Airporten trivs bättre med Apple-format. Jag tycker nätverk öht är jobbigt att få igång i Windows, så jag har inga bra tips där för övrigt. Det är lättare att gå åt andra hållet, PC->Mac, tycker jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-20 02:19

Testat själv?

Ursprungligen av stfm:

Den ska nog vara HFS+. Eftersom den delar ut det via ett nätprotokoll spelar det ingen roll för PC:n, men jag kan tänka mig att Airporten trivs bättre med Apple-format. Jag tycker nätverk öht är jobbigt att få igång i Windows, så jag har inga bra tips där för övrigt. Det är lättare att gå åt andra hållet, PC->Mac, tycker jag.

Hej,

Jag har läst som sagt många inlägg om hur det bör och borde funka i teorin enligt konstens regler.
Har du både PC och mac och har testat att dela HFS+ disken över nötet?

Mvh

Figaro

  • Medlem
  • 2007-04-20 08:28
Ursprungligen av Figaro:

Hej,

Jag har läst som sagt många inlägg om hur det bör och borde funka i teorin enligt konstens regler.
Har du både PC och mac och har testat att dela HFS+ disken över nötet?

Mvh

Figaro

Jag har ingen nätverksdisk, men jag har däremot aldrig lyckats ansluta mig till Macen från den Windows XP Home-dator jag har. Jag gav upp rätt snabbt, och gjorde det åt andra hållet eftersom det funkade lika bra för det jag gjorde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-20 14:31

Har du installerat Bonjour på pcn?
Det har jag läst är ett måste...

Det kanske är förbjudet att posta samma inlägg i två trådar?
Förlåt i så fall, men...

I dag lärde jag mej något högst väsentligt.

Jag vill att mina windowskompisar ska kunna gå in på min hårddisk med Windowsfildelning (SMB/CIFS) över internet precis lika lätt som Macanvändare kan gå in på hårddiskar med afp (Apple File Protocol).

Det går inte!

Bakgrund:
Jag har en Airport Extreme med en USB disk instoppad direkt in i den.
AE erbjuder då "Fildelning" i en meny.
Är man ute på stan kan man lätt logga in på hårddisken med Äpple-K och routerns externa IP-adress. Disken hamnar då på skrivbordet precis som om man var hemma! (det här har jag sagt förut, men det gick fort att repetera).

Har ni förresten märkt att den delar ut IP adresser baklänges! Varför gör den det?

Nåväl,
I samma fildelningsmeny finns "Windowsinställningar", där den föreslår defaultnamnet "WORKGROUP" för ett Windowsnätverk.

Jag var hemma hos en (PC) kompis igår och visade då hur jag fick upp disken med afp.
Sedan frågade jag hur en PC användare kommer in på disken med SMB/CIFS protokollet - för det hade jag ju aktiverat.

Svaret blev: Det går inte, eftersom protokollet inte är routningsbart.
Kommunikationen kan inte ta sig genom olika routers.
Dvs, det funkar bara över LAN (lokalt) men inte över WAN (internet).

I det här fallet har jag blandade känslor över att återigen kunna konstatera Apples överlägsenhet över Microsoft.

Jag ville ju trots allt att det skulle funka...

Därefter började vi spåna om VPN (L2TP) tunnlar...
Någon som har testat det?

P.S. "Virtual Private Network" simulerar ett LAN över internet. Det borde väl kunna funka? Man lurar den, helt enkelt.

Hoppar in i den här diskussionen med ett problem att få en USB-disk att fungera med en AirPort Extreme.

har följande utrustning:
1. Airport Express (firmware 6.3) som agerar som huvud i WDS-nätverket och är ansluten till ett ADSL-modem. Fungerar fint.
2. Airport Extreme (sista tefats-modellen, firmware 5.7) som agerar fjärr i WDS-nätverket.
3. En HP Deskjet som via en
4. USB2-hub är ansluten till Airport Extreme, detta funkar fint.
5. I hubben har jag satt en USB2-hårddisk från Western Digital (formaterad i 10.5.1 till HFS+).

Problemet är att hur mycket jag än startar om Airport Extreme, försöker koppla hårddisken direkt till basstationen, fixar och donar med olika krypteringsgrader (kör med WPA/WPA2 som standard) dyker aldrig något alternativ för airport-disk upp i inställningarna. Vad göra? Hur går jag vidare för att lösa problemet och får den här fina MBP att fungera som Apple antyder att den borde?

1
Bevaka tråden