Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill någon testa min public service radio?

Tråden skapades och har fått 134 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-11 22:24

Satt i natt och skrev ett liten enkelt streaming Sveriges Radio-program. Vill någon testa? Det finns på http://ylan.nu, och klicka vidare till Software. Min bror fick det inte att fungera på en av de senaste Powerböckerna (kan eventuellt vara nätverksproblem), men jag har fått det att fungera på en första generationens iMac 20", och på en första generationens PB G4, 400MHz.

Vänligen, Ylan, som far till Paris och därför eventuellt ej svarar i tråden de närmaste dagarna!

Senast redigerat 2007-04-11 22:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-11 22:31

Kom bara på att jag borde ge credit where credit is due:

Fönstret är gjort av Matt Gemmel och knapparna av Andy Matuschak. Jag ville testa deras kod, så därför blev det inte någon panel.

Vänligen, Ylan

Funka finfint på min MBP med 10.4.9

  • Medlem
  • 2007-04-11 22:50

Hur är det tänkt att fungera? Jag får igång programmet, men det låter inget om det.

MacBook Pro, 10.4.9.

edit: det gläder mig att RövarText åter ligger uppe för nedladdning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-11 22:57
Ursprungligen av Baron:

Hur är det tänkt att fungera? Jag får igång programmet, men det låter inget om det.

MacBook Pro, 10.4.9.

edit: det gläder mig att RövarText åter ligger uppe för nedladdning.

Tanken är att det bara skall börja spela P3 av sig självt! Det verkar som att du har samma problem som min bror! Får fundera på vad det kan vara efter min lilla resa.

Uppe har RövarText legat hela tiden. Dock har utvecklingen legat nere ett tag.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-11 23:32

Nu kom jag på, dumma mig, att man måste ha Flip4Mac installerat (gratispluggen). Har för mig att min bror har det, men måhända ej den senaste versionen! Det finns updatefunktion i Systeminställningar/Flip4Mac om man redan har det installerat.

Testa om ni kan lyssna på strömmen i SR:s webspelare (WM-strömmen)! OBS! Det verkar som att man ej kan lyssna i webspelaren om man samtidigt har YDT igång.

Skall kolla med brollan om han har senaste versionen av Flip4Mac!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-04-12 06:15

Funkar bra på min PowerMac G5:a.

  • Medlem
  • 2007-04-12 08:22

Den senaste versionen vill öppnas i Classic?!

Ett tag var RövarText-länken död till min stora förskräckelse när jag skulle installera detta ypperliga krypteringsprogram här på redaktionen. (För en tidning är det ju viktigt med källskydd och liknande.)

Det funkar på min MBP med 10.4.9 men det hackar en del.

Vad har du för något på hemsidan som aktiverar The Great Firewall of China? (http://www.greatfirewallofchina.net/test/) Jag sitter i Beijing och där blev det ingen kontakt med din sajt i Safari. Däremot med Firefox och lite trixande med olika proxy/Tor och programmet Vidalia lyckades jag komma in (fast lite segladdat förstås).

Min nedladdade version vill också dra igång Classic. Men det vill inte jag, så får vänta med testet till senare. Bör ha senaste Flip4Mac (så säger iaf F4M-panelen i Systeminställningar).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-12 14:55

Johan, observera det här:

Our current test engine may report sites as being ’blocked’, while there are only technical reasons for their unavailability. It’s greatfirewallofchina.org's aim to collaboratively build a community that will be able to visualize Internet censorship in an increasingly accurate way.

Ursprungligen av boris91:

Johan, observera det här:

Jo, jag vet. Men faktum är att jag inte kom ens efter upprepade försök. Kan bero på dålig lina. Eller kanske att Ylans pickadoll under RövarText fastnar i nåt filter?

Det som hackade för mig är nu helt borta har kört den sedan mitt förra inlägg utan några som helst problem.
Heja Ylan!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-04-12 19:29

Funkade direkt för mig, men P3 som är förvalt är ju inte min favoritkanal, så jag bytte till P1 då blev den tyst och ville inte spela för mig mer.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-04-12 19:33

Äsch, så dum jag är, man måste ju trycka på play-knappen också.

  • Medlem
  • 2007-04-12 20:27

Jag får igång det på min dator som inte har classic installerat. Men det hackar väldigt.

Mattias, hur fick du bort hackigheten?

Den vill bara dra igång CLASSIC ....

EDIT:
.. men även när den får göra det så startar inte programmet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-15 21:43
Ursprungligen av Robert R:

Den vill bara dra igång CLASSIC ....

EDIT:
.. men även när den får göra det så startar inte programmet.

Mycket märkligt. Är det YDT som dra igång classic? Alltså inte när du försöker packa upp ZIP-filen som programmet ligger i? För varken YDT eller Rövartext har något som helst att skaffa med Classic. YDT är skrivet på en Intel iMac, och fungerar på min PB G4. Skall kolla vad det är som kan tänkas dra igång Classic.

Vänligen, Ylan, som är nyligen hemkommen från Paris, och ej orkar rådda ikväll!

Konstigt, här får jag in radio free nepal???

Efter uppackningen tror datorn att det är ett Classic-program. (iBook G4, 10.4.9). Nåt vajsing med UB-inställningarna? Jag kör ju PPC, inte Intel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-16 06:29

56 K låter litet, det verkar som att du ej fått ned hela programmet!

Vänligen, Ylan

Laddade ner två ggr men kan testa en gång till.

---
dra igång Vidalia...
...starta FF...
...Tor Enabled...
...kopiera in URL...
...ladda ner YDT...
...klart!
---

56K och Program (Classic) under Visa Info även denna gång.

Update!

Lo and behold - it works!

Kopierade in adressen för själva programmet och klistrade in i Safaris Hämtade filer-fönster. Och då ramlade det ner i alla sina 220K. Dessutom funkar programmet i sig! Ikon har det också.

(Lyssnar nu på P3 i min iBook G4, 1,2 GHz, 1,25 GB RAM, ADSL typ 2Mb via trådlös router här i Beijing. Inget hack just nu iaf. Synd bara att Morronpasset inte är som det var på Tomas Tengbys tid. Säger bara "Tomas pratar med sin pappa!"...

Måste vara något vajsing med Firefoxs nedladdningsrutiner...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-04-16 08:04

Ylan, jag ser att länken går direkt till din .app. Du borde packetera din applikation (precis som du gjort med RövarText!). Det finns en anledning till att program man laddar ner oftast är i form av zip- eller dmg-filer.

Och anledningen är att en .app egentligen inte är EN fil, utan en hel packe filer. Safari verkar vara överdrivet snäll och förstå detta, men för övriga webbläsare kommer det bli problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-16 17:19
Ursprungligen av memark:

Ylan, jag ser att länken går direkt till din .app. Du borde packetera din applikation (precis som du gjort med RövarText!). Det finns en anledning till att program man laddar ner oftast är i form av zip- eller dmg-filer.

Och anledningen är att en .app egentligen inte är EN fil, utan en hel packe filer. Safari verkar vara överdrivet snäll och förstå detta, men för övriga webbläsare kommer det bli problem.

Förlåt om jag klantat mig, jag trodde verkligen jag lagt upp en zip-fil!

Vänligen, Ylan

Ser att YDT drar en del kräm - runt 10%. Vet inte om det är mycket eller lite för denna typ av app, men så här ser det ut hos mig (spec som ovan). Kan tilläggas att jag alfrig fått någon av de (den?) widgetar för SR att fungera, så detta är ett stort framsteg!

Sedan är programikonen väldigt lågupplöst (när man cmd-tabbar och Visa info - Visa översikt).

Har kört snart en timme nu utan hack (förutom när jag mejlade iväg 5MB i en bilaga.

Men WTF!? sänder P3 samma innehåll varje timme? Nu har jag hört 8-nyheterna två ggr (först kl 14 här i Beijing, dvs 14-6=kl 8 i Sverige, och nu kl 15). Även Morronpassets innehåll var identiskt föer nyheterna.

Har Sverige hamnat i the Twilight Zone...

Ursprungligen av johan_tanying:

Men WTF!? sänder P3 samma innehåll varje timme? Nu har jag hört 8-nyheterna två ggr (först kl 14 här i Beijing, dvs 14-6=kl 8 i Sverige, och nu kl 15). Även Morronpassets innehåll var identiskt föer nyheterna.

Har Sverige hamnat i the Twilight Zone...

Ursäkta lite off-topic, men....
Hittade du någon lösning på det problemet? Min sambo har samma problem på sin PowerBook G4. När hon lyssnar på webbradio via SRs hemsida, så börjar sändningen om efter ca 30 minuter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 13:35
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ursäkta lite off-topic, men....
Hittade du någon lösning på det problemet? Min sambo har samma problem på sin PowerBook G4. När hon lyssnar på webbradio via SRs hemsida, så börjar sändningen om efter ca 30 minuter.

Saxat från www.sr.se:

Citat:

Har du supportfrågor?
Skicka dina frågor om lyssning till webmaster@sr.se. Glöm inte att ange vilken kanal/program eller webbsida ditt ärende gäller.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2007-04-16 09:55

Nu fungerar det fint på min macintel utan hack. Toppen-app! Synd att den inte fungerar lika fint på PPC.

Featurerequest: resten av alla kanaler som finns på sr.se

Bevaka tråden