Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera OS9 på iBook?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

SKRIIIIK.
Jag blir vansinnig. Försöker installera OS 9 på min iBook G4. I användarhandboken står det att man skall mata in skivan med tilläggsprogram och sedan följa anvisningarna.
Detta har jag gjort nu femtiotolv gånger men det GÅR INTE. Jag får veta att det inte är installerat när jag försöker öppna det.
Gör jag fel? Någon som kan hjälpa?
Lisa

Vad gör du efter att du matat in skivan? Det ska finnas ett paket som du ska installera, det heter normalt något i stil med "installera tilläggsprogram". Då installeras Classic.

Jag klickar på den enda ikonen där är Install Additional Software och sedan installeras allt men det blir inget.
Jag provade en gång att klicka på avancerat och då fanns det bara Classic att välja men det funkar inte. Jag får bara svar att jag skall installera OS 9 när jag försöker starta det.

Starta Systeminställningar och klicka på Classic. Om det är installerat ska systemmappen för OS 9 dyka upp i listan. Om annat får du ett felmeddelande. Markera systemmappen om den dyker upp och klicka på knappen för att starta.

Notera OS 9 på en iBook G4 enbart blir Classic-läge inne i OS X. Du kan inte starta upp datorn i OS 9 som det gick med äldre iBooks. När jag var ny på mac så trodde jag att det var någonting fel på min iMac G4 som vägrade starta i OS 9..

Jag får ett felmeddelande om att OS 9 inte är installerat. Men jag installerar ju från skivan som följde med datorn.
Jag hade OS 9 tidigare på min gamla Performa. Det går inte att sätta in den skivan och installera väl?

Ursprungligen av Ettertaggen:

Jag hade OS 9 tidigare på min gamla Performa. Det går inte att sätta in den skivan och installera väl?

Nej, det går inte.

Öppna ett Finder-fönster och kontrollera om det finns en mapp på hårddisken som heter Systemmapp och har OS 9-symbolen på sig. Finns den inte där är problemet att installeraren inte installerar Classic.

Så är det. Den installerar inte OS 9. Finns det ingenting att göra då?

Tryck på kanppen Anpassa då du kör installeraren och kontrollera att Classic är valt så ska det installeras. Det känns knepigt att förstå vad som inte vill fungera. På skärmdumparna visas en installation av Classic på en iBook G4. Hur skiljer de sig mot hos dig då du försöker installera Classic?

Skall testa detta ikväll när jag kommer hem. Återkommer.

Det finns ingen version av Mac OS 9 installerad som stöder Classic. Installera Mac OS 9.1 eller senare.
Ovanstående felmeddelande får jag när jag kommer till näst sista "tumnageln".
Går jag in i systemmappen finns där en ikon som heter Classic. Klickar jag på den får jag veta att "Objektet Classic används av OS X och inte kan öppnas.
Snart ger jag upp.

  • Medlem
  • 2007-04-12 21:47

Dumpa alla fönster du stöter på så kan vi se vad som händer i vid varje situation.

Jag ÄR dum som en ko.... Hur gör man när man dumpar ett fönster????

kossor är inte dumma, dom är bara inte datorintresserade. skulle nästan säga att dom är smarta som finner den njutning de behöver i att gå omkring i hagar, hänga med polare och idisla...

för att "dumpa" ett fönster trycker du "shift + command +4" då kommer det upp ett litet kors som du ramar in det du vill ta bild av med, sen hamnar "bilden" som en fil på skrivbordet. och heter typ bild1.png

Ursprungligen av martin wijk:

för att "dumpa" ett fönster trycker du "shift + command +4" då kommer det upp ett litet kors som du ramar in det du vill ta bild av med, sen hamnar "bilden" som en fil på skrivbordet. och heter typ bild1.png

Trycker man dessutom på mellanslag så får pekaren en kamerasymbol som man kan ta skärmdumpar av fönster med utan att behöva dra med korset.

  • Medlem
  • 2007-04-13 21:52
Ursprungligen av Marcus K:

Trycker man dessutom på mellanslag så får pekaren en kamerasymbol som man kan ta skärmdumpar av fönster med utan att behöva dra med korset.

Och ctrl istf mellanslag lägger bilden i urklippsminnet.

99mac alltså! jag upphör aldrig att imponeras!

En enkel lösning på ditt problem är att du får fatt i en skiva med en 9.1-9,2-installation på, och helt enkelt kopierar in mappen på hårddisken. Klart! (Ja, sedan går du väl in i Classic-inställningar och kollar att mappen är vald, men sedan skall det rulla.)

Det sista inlägget lät ju jätteenkelt med ett undantag.... var får jag tag på en skiva med 9.1-9.2 installation? Någon som kan låna ut kanske?
Beträffande tidigare inlägg så ska jag prova det där med skärmdumpar om jag klarar av det.

Hmmm.... svårt detta... nu har jag försökt göra dumpar men nu vet jag inte hur jag ska få in dom här i forumet. Provar på detta sättet så får vi se. Vad jag kan förstå (tror jag) så finns det inget på skivan, det står ju storlek 0. Men ändå håller den på en bra stund att installera.
Bollen över till experterna.

Här kommer två bilder till som jag missade. Vilket tålamod ni har med mig.

:"> :"> Det kom visst bara med en bild. Här kommer en till iaf.

Jösses. Fattar inte varför jag inte kan få med den bilden. Hur som helst så var det bilden där jag väljer att det skall installeras på hårddisken (tror det var bilden före där man skulle välja anpassa).

Snart kanske tanten kan lära sig. Så här ser det iaf ut i systemmappen.

Ursprungligen av Ettertaggen:

Snart kanske tanten kan lära sig. Så här ser det iaf ut i systemmappen.

Ja, det ser väl ut som om det helt enkelt inte finns någon OS9-mapp på maskinen. Men det ska väl gå att fixa. Finns det ingen annan frivillig så kan jag väl skicka en skiva.

Det går också att köpa installationsskivor begagnat, jag tror OS9 finns med upp till OSX 10.1 eller så. Men som sagt, ska man bara köra Classic så är det nog så gott att bara kopiera in en fungerande systemmapp och köra, inte trassla med installerare.

  • Medlem
  • 2007-04-17 19:44

Har du installerat os9 från en systemskiva?

Jag har installerat det (försökt) från tilläggsprogramsskivan. Det står så i användarhandboken.
Snälla snälla snälla Ingemar R - kan du inte skicka en.

  • Medlem
  • 2007-04-17 22:13

Eftersom vi inte befattar oss med piratkopiering här utgår vi helt kallt från att det är fråga om en överlåtelse av licensen.

Är det så? Visste inte att det var förbjudet. Men jag kan betala för att få den där förb.. 9:an installerad på min dator så jag kan få spela alla spel jag har. Det blir lite trångt på skrivbordet om jag skall behöva ta fram min gamla dator. Har redan två datorer där.

  • Medlem
  • 2007-04-18 10:08

Hur du och Ingemar löser det där lägger jag mig inte i så länge ni inte diskuterar piratkopiering på 99.se.

Bevaka tråden