Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte igång internet. HJÄLP!

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har en MacBook Pro 17" och bor i England... skriver nu på min gammla PC
mha husets ADSL modem. En USB sladd in i laptopen så funkar det.
Sämre går det på macen. Jag har satt in installations-CD och följt stegen.
Men sen står det att jag ska gå till "anslut via" och välja namnet i det här fallet
BT home network eller något liknande. Var hittar jag det?

Snälla? Lite Hjälp tack...

  • Medlem
  • 2007-04-15 13:07

Du får kanske vara lite mer exakt i din beskrivning av vad som händer.

Okej, jag äger en MacBook Pro 17" Core 2 Duo och surfade hemma i sverige bara
trådlöst med Airport och det gick jättebra utan några som helst problem.
Här i England jobbade jag innan på en PC laptop och husets internet dras med en
USB sladd till allas datorer. (det finns 4 datorer i huset) Och på min PC var det bara
att stoppa in installations-CD:n och följe det lätta stegen, starta om och sen kunde man
surfa runt. Efter det kan man dra ut USB sladden och sätta in den allt eftersom man vill
ha internett uppkoppling.

Igår försökte jag att göra detsamma med min nya Mac, så jag följde installations stegen
utan problem. Men sedan säger installations-guiden att jag ska gå till TCP/IP och under "connect via" i datorns nätverkinställningar välja "BT home network" som är namnet
på den typ av bredband vi har här i huset. Men jag hittar det inte.
Är det någon som vet var jag hittar "connect via" eller något liknande?

Tack sålänge...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-15 13:36

Under Nätverksinställningarna i Systeminställningarna finns under popupmenyn Show: Network Port Connections. Finns ditt nätverk där?

När jag väljer "Visa: Nätverksportinställningar" i drop-menyn så kommer det upp en lista i denna ordning med

* Bluetooth
* Ethernet (inbyggt)
* FireWire (inbuggt)
* AirPort

Ovan listan står det: "Markera en konfiguration s¨aktiveras den. Dra konfigurationerna till den ordning i vilken de ska försöka ansluta till ett nätverk.

Det står inget om "BT home network" där. Jag vet att det bara är det valet jag måste göra,
men jag vet inte var jag gör det eller hur

  • Medlem
  • 2007-04-15 14:23

Det fattas information här någonstans. BT home network är inget som finns inbyggt i datorn som Bluetooth eller Airport är. det är något som måste konfigureras. Jag antar att det är det din installerare ska göra.
Du borde även ha fått alla relevanta uppgifter för en manuell konfigurering. Det är nog lättare att hjälpa dig om du bidrar med dem. (lämna inte ut ditt lösenord)

Det enda jag har är en installations-CD som jag har använt mig av, och en USB sladd som pluggas in i datorn. Men jag kan inte lösa det i Macen. På den här PC:n funkar det direkt när man sättar i USB sladden. Det ser ut som att jag får bli internetlös på macen några månader

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-15 14:39

Är installeraren gjord för mac? Och för det system du använder?

I installations guiden står det att det ska fungera för Mac och jag har det system som krävs.
Dock står det att man ska ha "Internet explorer version nånting" även för Mac, men kan det
verkligen bero på att jag bara kör Safari?

  • Medlem
  • 2007-04-15 15:28

Jag har sett installerare "för Mac" som har krävt Explorer 6. (finns inte)

Du måste kunna få fram inloggningsuppgifterna från din bredbandsleverantör om skivan inte fungerar.
I mina TCP/IP-inställningar finns inget "Connect via". Kan det vara i PPPoE du ska fylla i något?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-15 22:27

Det som jag oroar mig för här är att det på PC:n gick att ansluta sig genom en USB-sladd. Mycket ofta så handlar det om att det installeras en drivrutin för USB i PC:n som kommunicerar med ADSL-modemets USB-port. Det här är något mycket PC-unikt som inte alltid har sin motsvarighet i Mac-världen.

Men - och det har ju hänt förut - så kan det finnas en motsvarande drivrutin för Mac och USB-port. Däremot är kombinationen med Internet Explorer och Mac inte en vinnare, i synnerhet som Microsoft har lagt ned både utveckling och support på Internet Explorer för Mac.
Därför sällar jag mig till dom skeptiker som frågar om du verkligen har den senaste ich aktuella installations-CD:n till Mac för BT (British Telecoms?) Home Network. Däremot är det högst troligt att du sedan ska använda dig av inloggningsfunktionen i PPPoE, men det är en senare fråga.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-16 01:41

Dyker modemet upp i system infon?
Vad är det för modem?

Kollade på BTs hemsida

BT Home hub har inte USB stöd för Mac t.ex. (vet inte om det är ett sånt du har)

Min gissing är att dom inte stödjer USB iaf. Fast det borde ltt kunna kollas genom att ringa dom.

Edit: det var visst ett mindre genom tänkt inlägg av mig. Verkar visst det funka med bt homehub.

Ursprungligen av frazze:

Däremot är det högst troligt att du sedan ska använda dig av inloggningsfunktionen i PPPoE, men det är en senare fråga.

Jag valde "visa: Ethernet (inbyggt) och gick in under "PPPoE" och fyllde
i användar namn och lösenord som jag fick av min landlord. Men inget händer.
Och Den säger även att "Ethernet (inbyggt) är inställt på att använda PPPoE. Kabeln
för Ethernet (Inbyggt) är inte ansluten"

Kan det då bero på att sladden kopplas in med USB?
I installationsguiden står det att den ska fungera till Mac.
Fast sladden slutar med en, som jag inte vet vad den heter, men en liten genomskinlig
plast plugg som jag är van vid kopplas in i datorn för att få internet. Men istället kopplas
denna in i en liten dosa där en USB-sladd går ifrån.
Ska jag testa att dra ur den ut "dosan" och koppla in den i uttaget som visar <---> på macen?

Finns det inget ethernetuttag på modemet/routern? (ser ut som en förvuxen telefonsladdsplugg). Det där med USB-anslutet internet tycker jag låter extremt tveksamt för mac (och pc också för den delen).

Eller fråga BT hur man gör
1) om/hur man kopplar mac till USB-utgången på modemet (kombinerat med router?). Be at få tala med en ny tekniker om den första (andra, tredje...) inte har någon aning eller börjar sväva på målet.
2) om man inte kan gå via ethernet (LAN) istället
3) om man koppla in en trådlös basstation mot modemet och sen köra trådlöst til macen och övriga datorer istället (vilket ju är en fördel i sig).

Nu har jag testat det jag skrev ovan, och när jag försöker ansluta säger datorn:
"kunde inte hitta PPPoE server".

Sladden går från ett telefonjack och slutar med vad jag tror är en "Ethernet plugg" in i en dosa där det går en USB sladd utifrån.

  • Medlem
  • 2007-04-16 15:17

Kanske läge att ringa BT:s kundtjänst?

En direkt beskrivning av installations-guiden ser ut så här:
Install Your BT Home Network 1200

To install the drivers for the BT Home Network PC Adapter on a Macintosh, first switch on the computer.

1. Mac OS recognises the new hardware and asks if you would like to download the drivers from the internet. Click Cancel.

2. Insert the BT Home Network CD in the DC Rom drive. Select the PC adapter installer from the CD. Click Continue.

3. Click Accept once you have read and agreed to the licence agreement.

4. Check that Easy Install is shown in the pulldown menu. If not, click on the menu and select it. Click Install and the drivers are installed.

5. Click Restart.

6. Establish your connection. Click theApple menu. Select Control Panels. Select TCP/IP. In the Connect Via box, click on the pulldown menu and select 2Wire PC Port. Then close window.

7. If the Save Changes window opens, click Save to complete installation.

Requirements for mac:
- Microsoft Internet Explorer 5.0 or above
- Netscape Navigator 4.7 or above (included on the BT Home Network 1200 CD Rom).

System requirements:
- At least 32 Mb of Ram
- 5 Mb of hard disk space the BT Home Network Software
- Mac OS 8.5 or above

Jag kommer till steg 5 utan problem, men punkt 6 är en gåta. Jag hittar inte valet "Connect Via 2Wire PC Port nånstans. Jag är en nybörjade på mac bör väl nämnas, men hur svårt kan det vara?

  • Medlem
  • 2007-04-16 18:05
Ursprungligen av WashedUp:

6. Establish your connection. Click theApple menu. Select Control Panels. Select TCP/IP. In the Connect Via box, click on the pulldown menu and select 2Wire PC Port. Then close window.

Jag håller med vad folk har sagt tidigare. Det där är instruktioner för OS9 eller tidigare.

Först blir jag misstänksam när det står angivet system 8.x, kolla på ISP:ns websajt efter Mac OSX drivrutiner. Jag tror att det som finns på CDn kan vara gammalt...

Undrar om det inte står fel under punkt 6 där, kolla under Äpplet efter Location eller Nätverksplats. Markera detta och välj undermenyn Nätverksinställningar (Network preferences) där, sedan Ställ in (Configure). Där kommer du fram till en massa ställen där du kan konfigurera externa USB modem och annat underligt... Bland annat med PPoE.

Ursprungligen av Tomas Johansson:

Undrar om det inte står fel under punkt 6 där, kolla under Äpplet efter Location eller Nätverksplats. Markera detta och välj undermenyn Nätverksinställningar (Network preferences) där, sedan Ställ in (Configure). Där kommer du fram till en massa ställen där du kan konfigurera externa USB modem och annat underligt... Bland annat med PPoE.

Jag har suttit och pillat där i några dagar nu, men kan inte hitta "connect via 2Wire PC Port".
Och efter att har surfat runt efter svar sägs det att ett samtal till BT inte leder till mer än
köande och t.o.m. koppling till Indien?!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-16 17:09
Ursprungligen av Tomas Johansson:

Först blir jag misstänksam när det står angivet system 8.x, kolla på ISP:ns websajt efter Mac OSX drivrutiner. Jag tror att det som finns på CDn kan vara gammalt...

Jag håller med Tomas.

ISP:ns websajt?

Låter som om allt gäller OS 8/9, inte OSX.

Men det måste väl för bövelen kunna gå att koppla in ethernetkabeln direkt utan att gå via USB!? Bara man får konfigurerat modemet/routern (PPPoE? - kan vara lite småknepigt) med rätt inställnnigar o lösenord så borde man sedan som vanligt koppla upp sig med DHCP (dynamiskt tilldelad adress) från macen. Och eftersom allt redan är i bruk hemma hos er så borde det knepigaste (att konfa modemet) redan vara gjort. Resten borde vara en bit kaka om nu inte BT hittat på någon "fiffighet" så att bara deras egna prylar fungerar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-16 17:22
Citat:

ISP:ns websajt?

BT:s sajt

Kolla vad BT kabel/adsl modemet heter, sedan surfar du hit:

http://www.btyahoo.com/drivers

och hoppas på att det finns drivare där till OSX för just er modell. Ladda hem dessa (på PCn då..), hitta på ett sätt att få över dessa till MacBooken och installera dom där. Efter det bör detta modem finnas som alternativ i Nätverksinställningarna, evt. måste det vara anslutet till Maccen....

Ursprungligen av Tomas Johansson:

Kolla vad BT kabel/adsl modemet heter, sedan surfar du hit:

http://www.btyahoo.com/drivers

och hoppas på att det finns drivare där till OSX för just er modell. Ladda hem dessa (på PCn då..), hitta på ett sätt att få över dessa till MacBooken och installera dom där. Efter det bör detta modem finnas som alternativ i Nätverksinställningarna, evt. måste det vara anslutet till Maccen....

Det var mest "* Important note: Mac OS10.0 is NOT supported by any BT Yahoo! Broadband product" på den sidan, men jag laddade ner en "BT Home Hub firmware recovery tool" som
jag förde över till Macen för att uppgradera och reparera, men när dem sökte efter min BT Hub sa den bara "couldn't find a device" så det blev inte uppgraderingar gjorda där inte!
Det vore konstigt om man för en gång skull har något som skulle vara "för nytt", och att det dessutom inte går att uppdatera.

Senast redigerat 2007-04-16 22:27

Snarare BT som verkar vara "för gammalt"...

Vad händer om du bara stoppar in ethernetkabeln i macen, går till Systeminställningar-Nätverk, väljer Ethernet, TCP/IP, anslut med DHCP och klickar på Förnya DHCP-tilldelning?

Routern kan ha en adress typ 192.168.0.1 och din dator kan exvis få 192.168.0.158 (som jag får av min router just nu. Visserligen via Airport men principen är densamma).

Mitt ADSL-modem ansluts via PPPoE (nej, jag vet inte heller precis vad det betyder, men det fungerar efter att routern konfats med användarnamn, lösenord och andra uppgiftern man får från ISPn) och sedan fördelar min router ut IP-adresser till de anslutna datorerna (trådlöst eller med kabel). Själva konfigureringen bör du inte behöva bry dig om eftersom dina andra datorer redan fungerar.

Den enda haken kan vara om det ligger en spärr för hur många datorer som kan vara anslutna samtidigt eller att bara fördefinierade MAC-adresser - unika för varje fysisk dator - som kan ansluta till routern. Gå in med IE från någon av de andra datoerna, skriv in 192.168.0.1 eller 192.168.0.0 i adressfältet och se om du inte kommer in på routerns "hemsida" där alla inställningar görs. Bör stå i BTs manual hur man gör.

Ursprungligen av johan_tanying:

Vad händer om du bara stoppar in ethernetkabeln i macen, går till Systeminställningar-Nätverk, väljer Ethernet, TCP/IP, anslut med DHCP och klickar på Förnya DHCP-tilldelning?

Det där har jag testat, och det verkar inte som att datorn känner att Etherkabeln är ansluten, och inte händer det heller något när jag förnyar DHCP-tilldelning. Dessutom är fälten för IP-adress, Delnätsmask , Router och IPv6-adress helt Tomma, och jag kan inte fylla i nåt.
Ska det se ut så?

Bevaka tråden