Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bibliotek på EXTERN DISK

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-04-14 16:51

Hej!

Jag undrar om det är möjligt att dela upp biblioteket i t.ex. iPhoto eller iTunes och ha delar av det i datorn och delar på en extern disk som inte alltid är i..
1) går det över huvudtaget att ange flera sökvägar eller klarar programmen bara en? (var ställer man in sånt?)
2) får programmet fnatt om man startar datorn när externa disken inte är i, om nu sökvägen går dit?

3) kan man installera iTunes och iPhoto på externa disken direkt? I så fall kanske man kan ha ett biblitek där och ett i datorn?

Hur gör man allt det här?
I hett behov av experthjälp..:tveksam:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-14 19:46

detta gäller som bara itunes, då jag inte använder iphoto mer än i förbigående..

#1 med itunes går det, nästan iaf. det beror lite på hur du hade tänkt dig användningen..

om du har itunes libbet på en externdisk så visar itunes "(!)" markeringar vid filerna som inte finns på disk, om du sedan säg köper lite låter på ITMS eller lägger till lite låtar så lagras de temporärt på disken och sedan då du har externa ansluten kan du välja "consolidate library" under advanced så synkar den ihop libbet igen..

det går även att köra med funktionen i itunes att den inte skall försöka kopiera in media som man importerar, den kör jag med så jag har min mp3 musik separat från podcasts och den musik som jag köpt genom ITMS..

#2 nej som sagt, den visar bara att sakerna inte finns tillgängliga..

#3 genom att hålla ner ALT då du startar itunes/iphoto så kan du välja vilket libb som den skall ladda om du har flera, säg ett på extern disk och ett lokalt..

  • Medlem
  • 2007-04-14 20:54

woohoo! det där med alt+öppna var ju perfekt, det verkar lösa hela problemet? Då skapar jag helt enkelt två olika bibliotek, ett på externa och ett i datorn?
Undrar bara hur man flyttar grejer emellan dem sen... hm.. (man kan väl bara ha ett öppet i taget?) O:-)

tack för svaren, tyvärr fattade jag dock inte riktigt alla..
det verkar ändå inte gå att ha flera sökvägar, jag menar INOM ett bibliotek?

Och hur var det nu - kan man installera ett program på extern disk. Då menar jag hela programmet - direkt där? Det hade varit smidigt med program man inte använder så ofta, de tar en himla plats. Dessutom är nog min externa snabbare, om det nu spelar någon roll

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-14 21:20
Ursprungligen av aniah:

woohoo! det där med alt+öppna var ju perfekt, det verkar lösa hela problemet? Då skapar jag helt enkelt två olika bibliotek, ett på externa och ett i datorn?
Undrar bara hur man flyttar grejer emellan dem sen... hm.. (man kan väl bara ha ett öppet i taget?) O:-)

japp bara ett öppet i taget..

Citat:

tack för svaren, tyvärr fattade jag dock inte riktigt alla..
det verkar ändå inte gå att ha flera sökvägar, jag menar INOM ett bibliotek?

går alldeles utmärkt med itunes, i inställningar/avancerat slå av att den skall kopiera in saker i itunes mappen så kan du har sakerna vars som du vill, på olika ställen osv.

själv har jag som sagt 2 olika ställen aktiva i samma libb, en för mp3 musiken som jag hade redan innan jag började använda itunes och en plats för det som jag tar ner genom itunes som saker från ITMS.

Citat:

Och hur var det nu - kan man installera ett program på extern disk. Då menar jag hela programmet - direkt där? Det hade varit smidigt med program man inte använder så ofta, de tar en himla plats. Dessutom är nog min externa snabbare, om det nu spelar någon roll

bara att lägga .app mappen på den disken om inte annat då, de är självständiga det är inget som säger att du MÅSTE ha dem i app mappen, det är bara smidigt.

  • Medlem
  • 2007-04-15 02:04

toppen, tusen tack.

så om jag förstår rätt, när man drar in låtar i iTunes utan kopieringsfunktionen på blir det bara sökvägar och inget lagras egentligen i iTunes biblan?

då undrar jag här över smartaste sättet att byta ut sitt invanda system:
jag har ju numera en miljon låtar och de ÄR inkopierade...vissa ligger kvar på andra ställen och andra endast i iTunes. Gud vet vilka...
Ska jag dra ut dem från iTunes i olika mappar jag tycker är lämpliga och därefter radera dem från iTunes, sedan ställa in icke-kopiering och slutligen dra dem in igen..? Finns det nåt enklare sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-15 02:18

korrekt, om du inte har kopierings funktionen på så är det bara pekare i databasen till låtarna på den plats som de ligger på då du drar in dem itunes.

om du har haft kopieringsfunktionen på hela tiden har du mest troligt alla låtarna koiperade in i mappen som är satt som itunes bas-mapp vilket kan betyda att du har en stor mängd dubletter av låtar, ett ex i den mapp som du sparar musiken i och en kopia i ituens basmapp..

hur du vill reda ut det får du dock lösa själv på ett sätt som passar dig.

1
Bevaka tråden