Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rippa ljud från konsert-DVDs?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-13 22:49

Försöker rippa bara ljudspåren från konsert-DVDs; använder enligt vad jag läst i tidigare trådar MacTheRipper men jag lyckas inte få det att fungera.
Ngn som har erfarenhet av detta och kan hjålpa till?
Tack!

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-04-13 23:25

Jag föreslår att du provar Audio Hijack Pro som jag använt till just detta med gott resultat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-14 15:05

Nu har jag installerat Hijack Pro. Hur bär jag mig åt för att åstadkomma det jag vill?? Att få ljudspåren från konsert-DVDs som ljudspår i mitt iTunes?

om du 'kopierat' DVDn med mactheripper finns det olika verktyg för att 'demuxa' .vob-filerna.
ffmpegx klarar av detta, och det finns säkert andra.

http://ffmpegx.com/index.html
kolla under 'demux tool': http://ffmpegx.com/tools.html

edit: du får förmodligen ut ac3-filer som kan kodas om till valfitt format i ffmpegx.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-04-14 19:30

Så här gjorde jag.

Startade Audio Hijack Pro, valde DVD player i menyn till vänster, stoppade in dvdn, när dvdn startat klickade jag på record i Hijack. Väntade till dvdn är klar, filen sparades i ~/Music/Audio Hijack.

Dvdn sparas som en enda stor fil och jag ville ha bort tal mellan låtarna, (om man läser om skilnarna mella Hijack och Hijack Pro verkar det som om detta går att göra där), dock använde jag Audacity. (som jag använt tidigare och visste hur det fungerade) När jag var nöjd spara File>Exportera som mp3

För att få flera filer (även för detta går det att läsa om detta står det i skillnader mellan Hijack och Hijack Pro verkar det som om detta går att göra där) Dock Öppnade jag filen i Audioslicer justerade tystnaden. File>Export splitted. När det var klart öppnade jag filerna i iTunes och namngav dem.

Sen lutade jag mig tillbaka och njöt av låtarna i iTunes.:)

Lycka till.

1
Bevaka tråden