Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej radera skivavbild

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-04-14 15:10

Har provat att göra en skivavbild med kryptering. Dessutom la jag till att man verken kunde läsa eller skriva till avbilden. Men då det fortfarande gick att radera avbilden kryssade jag i "låst" under info. Nu kan jag inte låsa upp den och radera den. Vad har jag gjort för fel? Måste jag ta bort den i terminalen, och i så fall. Hur gör man det?

Lägger du den i papperskorgen och håller inne Alt samtidigt som du tömmer den struntar OS X i om filerna är låsta eller inte.

  • Medlem
  • 2007-04-14 18:45

Tyvärr Marcus så fungerade det inte. Jag får upp ett fönster där det står "åtgärden kan inte slutföras eftersom objektet .....dmg är låst".
Och om jag högerklickar på filen och väljer "visa info" så står det bara "hämtar..." i infofönstret. Och sedan händer det inget mer.
Desutom har jag kryssat i under Ägare och behörigheter, att jag har ingen åtkomst. Hur gör jag för att ändra tillbaka det så att jag kan skriva igen? Jag trodde faktiskt att det bara skulle vara att avmarkera så att man hade full behörighet igen. Men se där fick man!
HJÄLP!!! PLEASE!!!

Ursprungligen av Dalle:

Desutom har jag kryssat i under Ägare och behörigheter, att jag har ingen åtkomst. Hur gör jag för att ändra tillbaka det så att jag kan skriva igen? Jag trodde faktiskt att det bara skulle vara att avmarkera så att man hade full behörighet igen. Men se där fick man!

I info-fönstret kan du välja att visa detaljer. Om lås-symbolen är i låst läge trycker du en gång på den. Därefter väljer du bara ditt användarkontos kortnamn (samma som din användarkatalog med hussymbolen heter) som ägare och grupp med rättigheter för att läsa och skriva.

Ett alternativ är att öppna verktygsprogrammet Terminal och där ta bort filen utan att gå via papperskorgen. Skriv "sudo rm -f " (mellanrummet efter -f är viktigt). Dra sedan filens ikon till Terminal-fönstret och släpp så ska filens sökväg skrivas ut på samma rad som det du tidigare skrev. Tryck på enter och ange ditt användarkontos lösenord då du efterfrågas det. Tryck på enter och sedan tas filen bort. Gäller om du är inloggad som administratör. Har du inte möjlighet till att logga in som administratör kan du göra samma sak, men skriv inte sudo.

  • Medlem
  • 2007-04-14 21:25

Tack tack för snabbt svar!

1
Bevaka tråden