Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook bäst i omskakande test

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples MacBook blir bäst i test när Dagens Nyheter låter testa tio bärbara datorer i 10.000-kronorsklassen på hur bra de klarar att man tappar dem, hur lite reflexer skärmen ger ifrån sig och hur lång driftstid batterierna har.
Apple vinner med marginal, totalbetyget 4,9, utom när det gäller reflexerna där IBM:s och Toshibas maskiner fick 0,1 poäng bättre betyg (av 5,0 möjliga).
Tvåa blev Dell Inspiron 6400 med betyget 4,5.
Sämt i test blev HP dv6219ea som fick betyget 2,9.

Man kan även notera att DN i papperstidningen har valt att illustrera "Appledator" med en gammal Powerbook Titan.

Baron

Alltid trevligt med bra betyg

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=638923

Ja det är bra för alter-... nej.. Apple-Egot
Tur att de inte fick min macbook som hade random shitdown problemet bara. I övrigt så får jag säga att det ju faktiskt är en jävligt bra dator

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-13 23:55

Äntligen. Till och med i M3s tester brukar Apples grejer inte få bra betyg, man undrar ju varför.

Senast redigerat 2007-04-15 13:41
  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-04-14 01:53
Ursprungligen av Andreas Th:

Tur att de inte fick min macbook som hade random shitdown problemet bara.

Måste bara inflika att jag roades av "random shitdown", låter som en synnerligen problematisk företeelse

Det enda som inte min Macbook klarat är ett värmeljus på ett Café som förädiskt råkade stå under locket och som gav en härlig svulst och en sotad look på skärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-14 12:57

Mycket bra att de testar sådant här, och kul att Apple-datorerna är så långt framme på det här området. Ställer mig dock aningen tveksam till skärmglanstestet. Om MacBooken hamnade så högt med sin tokreflekterande glossyskärm, hur dåliga är då de andra?

Förresten ett härligt förvillande bildval i artikeln - TiBooken torde vara den MINST tåliga laptop som någonsin byggts. Lite slött att ta en gammal arkivbild från 2002.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-04-14 18:05

Även om jag givetvis gläds åt att en Mac vinner testet relativt överlägset över en hel hög PC-laptops, så är det inte lite orättvist att MacBook:en är en 13-tummare medans samtliga PC-laptops i testet är 15-tummare? Det hade ju blivit klart mer "fair" om de kastat in en MacBook 15-tum i testet.

Datorns storlek borde väl spela en viss roll i robusthet (som testet fokuserade på) och även batteritid, där MacBook:en vann här.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-14 18:52

MacBook Pro passade inte in i prisklassen. Verkar som att testarna var rätt angelägna om att få en Apple-maskin med i testet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-14 21:17
Ursprungligen av Tobias Thor:

Alltså, förlåt om jag svär i kyrkan men vad gäller tålighet så...

http://www.toughbook-europe.com/ENG/toughbooks_home.aspx

Mvh/T

Det där är helt irrelevant. Testet gäller bärbara i prisklassen runt 10.000, alltså datorer som gemene man använder. Toughbooken används av få och kostar skjortan.

Ursprungligen av boris91:

Det där är helt irrelevant. Testet gäller bärbara i prisklassen runt 10.000, alltså datorer som gemene man använder. Toughbooken används av få och kostar skjortan.

Hmm.. ang Toughbook kan jag säga att den inte är så himla hållbar som många tror.

Vi har en kund som har ca 100 datorer i drift och de utsätts varkern för smuts/damm eller annat förutom "vanligt" oömt slit. Ändå så går de sönder väldigt ofta och lätt. Det är allt från trasiga skydd för USB kontakter till tangenter som lossnar vid minsta lilla, hårddiskar som lägger av mm. Kontakten för dockan och runt omkring är uselt konstruerat. D vs det är enkelt att "pricka" fel och efter ett par dockningar så pajar den.

Är aboslut inte imopnerad av de fastän de kostar flis... Men visst de är hållbarare än vanliga bärbara.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-04-15 15:53
Ursprungligen av hego99:

Även om jag givetvis gläds åt att en Mac vinner testet relativt överlägset över en hel hög PC-laptops, så är det inte lite orättvist att MacBook:en är en 13-tummare medans samtliga PC-laptops i testet är 15-tummare? Det hade ju blivit klart mer "fair" om de kastat in en MacBook 15-tum i testet.

Datorns storlek borde väl spela en viss roll i robusthet (som testet fokuserade på) och även batteritid, där MacBook:en vann här.

Håller med, klart batteriet (mindre skärm) och robustheten borde vara bättre på en mindre dator.. Lite missvisande.

  • Medlem
  • 2007-04-15 15:57

Vänd på det: om man vill ha en dator för 10 000 kronor och prioriterar att den är robust och går länge så är MacBook det som bäst motsvarar det man vill ha.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-04-15 21:46
Ursprungligen av Baron:

Vänd på det: om man vill ha en dator för 10 000 kronor och prioriterar att den är robust och går länge så är MacBook det som bäst motsvarar det man vill ha.

Vänd på det igen och säg att man väljer en PC med mindre skärm. Man sparar då några tusenlappar. Och kanske hade en sådan dator klarat testet bäst...

Ursprungligen av Hallon:

Vänd på det igen och säg att man väljer en PC med mindre skärm. Man sparar då några tusenlappar. Och kanske hade en sådan dator klarat testet bäst...

Är inte bärbara datorer som billigast kring storleken 15"? Ju mindre de blir desto mer får du betala för prestandan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-15 15:59

Jo, om man läser artikeln så ser man att de ville testa sånt som inte enkelt kan läsas på skyltarna i butiken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-15 16:24

Testet finns även infört i Göteborgs-Posten.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=106&a=339255

Ursprungligen av soha:

Testet finns även infört i Göteborgs-Posten.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=106&a=339255

Och i Corren (Östgöta Correspondenten).

  • Medlem
  • 2007-04-15 21:52

Visst, men nu gjorde man inte det.
Det är ganska enkelt. Plocka en dator för mellan 10000 och 12000 kronor, kolla vilken som går längst och hur bra den tål stötar. Voila!

1
Bevaka tråden