Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PHP file upload-script, varför blir filerna förstörda?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mina små övningar i PHP är inte odelat framgångsrika. Nu har jag spenderat ett antal timmar på att få till en fungerande filuppladdning via formulär, och det lyckas såtillvida att filerna överförs, men tyvärr är de helt obrukbara.

Efter att ha förenklat det långt jag kunnat kan jag inte hitta någon ytterligare grej jag kan felsöka, kan inte någon som fattar PHP ta en titt och se vad jag gör för fel?

Min formulärsida ser ut såhär:

<html>
<body>
<form action="getfile.php" method="post" enctype="multipart/form-data">
<input type="file" name="file" id="file"/>
<input type="submit" name="submit" value="Submit"/>
</form>
</body>
</html>

Och mitt mottagande PHP-script såhär:

<?php
move_uploaded_file($_FILES["file"]["tmp_name"],"/Library/WebServer/Documents/Egna/Uploads/". $_FILES["file"]["name"]);
?>

Jag kör testen på min egen maskin (localhost) och jag har testat både med PHP 5, och PHP 4 (som jag återgick till som ett led i felsökningen)

Vad fasen är det för fel?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-04-14 11:15

Utan att kunna PHP speciellt bra ställer jag samma frågor som i förra tråden.

Vad för fil laddar du upp? På vilket sätt blir den korrupt? Ändras några tecken bara eller får du helt slumpmässigt innehåll? Stämmer storleken på det du får? Kan du prova med en textfil och visuellt se vad som skiljer efter uppladdning?

Geez, ibland är man ju bara för närsynt. Anledningen till att jag inte trodde filerna funkade var att både Preview (för bildfiler) och Stuffit expander för packade filer, gav felmeddelanden att "filen var trasig etc"

Det var den inte alls, det var bara att apache hade ägarskap och jag hade ingen åtkomst, inte ens läsåtkomst

Så fort jag ändrade rättigheterna så är allt frid och fröjd

Att det ska ta sån tid att komma på något så enkelt!

Tack för hjälpen i alla fall - sympati är alltid uppskattat

1
Bevaka tråden