Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logikkortet sönder

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har en iMac som är jag köpte i januari 2006, den kraschade totalt häromdagen, och det visade sig att det var logikkortet som hade gått sönder. Eftersom garantin bara är ett år så sa återförsäljaren att det bara är att köpa en ny dator.

Jag har läst lite här, och det verkar som att det är fler som har problem med logikkorten, frågan är om det inte är ett tillverkningsfel, och alltså helt oberoende av garantin. Frågan är då om det är någon som vet var jag kan vända mig, då återförsäljaren bara slår ifrån sig.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-04-11 12:34

Förvisso är garantin bara ett år, men konsumentköplagen var väl vid tillfället då du köpte den, två. Eftersom det verkar vara strul med logikkorten i apples datorer så bör man rimligen kunna åberopa tillverkningsfel. Det är inte rimligt att en dator ska gå såpass sönder på 14 månader, att den blir oanvändbar. Ring Apple och hör.

"Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.

Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet." Källa: Konsumentverket

Kontakta konsumentombudsmannen i din kommun, de kan säkert hjälpa dig på något vis.

Lycka till!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-04-11 12:49

Oj, vad tiden går. Var det redan 2005 som höjningen från två till tre år kom.

Tydligen, du hann posta ditt svar innan jag var klar med mitt, det var ingen besserwisser anmärkning på dina uppgifter dock

Tack så hemskt mycket för hjälpen!! Tänkte inte ens på KO.
Man blir väl helt låst i huvudet av ilska...

Ringer först till Västermalmsgallerian och förklarar konsumentköplagen.

Jag skulle börja med att höra vad de säger utan att hota med KO.
Apple är som de är så hänvisar de bara till din garanti så drar du fram KO.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag skulle börja med att höra vad de säger utan att hota med KO.
Apple är som de är så hänvisar de bara till din garanti så drar du fram KO.

Det är Humac jag har köpt den av, och det är dem jag snackar med just nu. Går det att kontakta Apple direkt? Kommer inte de bara att hänvisa till återförsäljaren?

De hävdar att jag måste bevisa att felet fanns där när jag köpte varan... jo serru.

Men nu har jag i alla fall fått direktkontakt med "chefen".

Ursprungligen av MrSinatra:

De hävdar att jag måste bevisa att felet fanns där när jag köpte varan... jo serru.

Men nu har jag i alla fall fått direktkontakt med "chefen".

klippt från konsumentverkets hemsida:

Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt.När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

stämmer ju faktiskt... men skönt att det ordnade sig!!!!!

Ursprungligen av okefenokee:

klippt från konsumentverkets hemsida:

Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt.När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

stämmer ju faktiskt... men skönt att det ordnade sig!!!!!

Jovisst stämmer det. Det jag menade är att konsumentköplagen måste vara det tandlösaste som går i ett par.... ehhh lagböcker. Hur stor är chansen att jag kan bevisa att logikkortet var felaktigt när jag köpte datorn?

Men som sagt. Nu reparerar de datorn utan kostnad i alla fall.

Ursprungligen av MrSinatra:

Jovisst stämmer det. Det jag menade är att konsumentköplagen måste vara det tandlösaste som går i ett par.... ehhh lagböcker. Hur stor är chansen att jag kan bevisa att logikkortet var felaktigt när jag köpte datorn?

Men som sagt. Nu reparerar de datorn utan kostnad i alla fall.

ja precis, men det är ju inte försäljarens fel
att bevisa att felet fanns där innan är ju verkligen lyyyyyyycka till
men tur hade du!! (på självaste fredagen den 13: e dessutom???)

Berätta gärna hur det har gått när hela den här affären är över!

Det gick fort när jag väl tog mig igenom till "chefen".

Han kollade in ärendet och vidarebefordrade mig till en kille på Apple Europa (Irland) som redan har meddelat att han ska se till att det löser sig.

Föredömligt agerat så fort man tog sig förbi den avsnoppande telefonscreeningen.

Skönt att det blev rätsida på det hela, hade varit tråkigt att behöva laxa upp stålars för en ny dator.

Hej
Köpte Imac 24" i september, två månader senare pajade mitt logikkort. Vet inte hur vanligt det är, men det verkar ju hända ibland som du märkt. Jag har sen dess haft apple care. Vågar inte annat.

1
Bevaka tråden