Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"ASIO: System overload" meddelande

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-02-23 21:45

Tjena!

Jag har en AMD Athlon 3500 Ghz, med 1,5GIG Ram. Sen ett Audiphile 24/96 ljudkort. Kör Logic 5.5

Får ibland upp meddelandet när jag spelar upp ett projekt "ASIO: System Overload. The audio engine was not able to process all required data in time"

Finns det nån inställning man kan justera eller nåt liknande för att få bort detta meddelande?

Vad beror det på?

  • Medlem
  • 2007-02-23 21:50

Låter som ett klassiskt fall där du behöver öka buffertstorleken för ljudkortet, dvs öka latencyn.

Äh logic gör så jämt i början av en session tycker jag (core-audio då i mitt fall förvisso) så om det är något som bara kommer ibland r det ju inget o bry sig om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-15 14:12

Men det är ju sjukt irriterande. Det är alltså en latencygrej? Kan datorns prestanda spela in, dvs är det mindre risk ju fetare grejer man har eller beror det helt på ljudkortet?

Det borde kunna vara datorns prestanda också, typ processor.. mängd minne och busshastigheter mm.

Hmm.

Det är ett prestandaproblem. Datorn hinner inte processa datat som ska skickas till ASIOs ljudbuffrar. ASIO (och Core Audio) känner av när det händer och slänger då ut en varning om att uppspelningen inte kommer fungera korrekt. Brukar gå att lösa på det sättet som jgb nämnde. Om inte det hjälper så kan det vara dags att se över och laga flaskhalsar. Typiska flaskhalsar för just sådant är dåliga drivrutiner till ljudkortet (kanske t om behöver byta kort?), för lite arbetsminne (swappa och/eller använda virtuellt minne är för segt), för sega hårddiskar (eller diskar som gått ner i sovläge), för seg processor eller felkonfigurationer.. men det kan egentligen vara nästan vad som helst. Men börja felsöka i den ordningen tycker jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-13 14:57

Jag har samma problem med en Macbook 2.0GHz med 1Gb ram.. Tycker inte att jag borde få det felet med en flång ny dator i projekt med bara fåtal spår?

Om man konfigurerar något tvärgalet så kan man få vilken superdator som helst att gå på knäna. Men nä.. det borde man inte få.

1
Bevaka tråden