Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder startar om när jag vill öppna dokumentmappen

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag försöker gå in i min dokumentmapp startas Finder om sedan någon dag. Det är inga problem att gå in i någon annan mapp, men klickar jag på dokumentmappen stängs Findern med en gång och startas om.

Kopierade ett antal filer till mappen för några dagar sedan, det är allt jag kan minnas jag gjort. Filerna var helt vanliga dokument och bilder. Har inte en susning på var/hur jag ska felsöka eller få ordning på felet. Någon som har en idé på hur jag kan lösa problemet? Som det är nu kommer jag alltså inte in i dokumentmappen.

Tacksam för hjälp.

testa att dra igång disk utility (skivverktyg?) och se om 'första hjälpen'-verktygen hittar något fel på filstrukturen.

Tack för förslaget. Kontrollerade skivbehörigheter via Skivverktyget utan att det hjälpte.

Däremot lyckades jag gå in i dok-mappen via en mapp på skrivbordet som ligger i dok-mappen. Väl där hittade jag vilken mapp som fick Findern att krascha. Slängde mappen och vips fungerade Findern som den skulle, MEN nu får jag samma problem om jag försöker öppna papperskorgen (som mappen nu ligger i).

Jag kan givetvis radera innehållet i papperskorgen för att bli av med "problemmappen" men det tar bort allt annat i papperskorgen också. Och det är jag inte säker på att jag vill.

Förslag någon?

Såg inte ditt inlägg Johan S innan jag postade.

Provar alltså att ta bort papperskorgens DS_Store-fil istället. Återkommer.

EDIT: Att ta bort DS_Store-filen löste problemet. Stort tack!

Du kan testa att genom terminalen ta bort filen .DS_Store i Dokumentmappen, det är filen som har hand om mappens utseende och möjligtvis att den blivit korrupt.

1
Bevaka tråden