Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone försenar Leopard till oktober

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu är det bekräftat, Apple klarar inte att leverera nästa stora uppdatering av Mac OS X - Leopard, under våren som utlovats. Företaget meddelar idag att utvecklingen av iPhone tagit resurser från Leopardutvecklingen.
-iPhone contains the most sophisticated software ever shipped on a mobile device, and finishing it on time has not come without a price — we had to borrow some key software engineering and QA resources from our Mac OS X team...

Istället kommer en nästan färdig betaversion presenteras på utvecklarkonferensen WWDC i början av juni. Produkten beräknas bli helt färdig till hösten:
-We now plan to show our developers a near final version of Leopard at the conference, give them a beta copy to take home so they can do their final testing, and ship Leopard in October.

http://www.apple.com/hotnews/

---

Tråkiga nyheter, men nu verkar det vara officiellt...

http://biz.yahoo.com/prnews/070412/sfth056.html?.v=87

Senast redigerat 2007-04-12 23:08

Oktober?! Bara för att jag skulle bli så sjukt less om det var sant så tror jag att de ljuger.

Ursprungligen av staed:

Oktober?! Bara för att jag skulle bli så sjukt less om det var sant så tror jag att de ljuger.

För sin egen trovärdighets skull - Nja, jag tror det har varit animerade diskussioner om varje ord i denna text..Sorgligt, men ett moget och samtidigt förväntans ökande utspel- Man kommer att ha sjukt höga förväntningar på leopard och Iphones stabilitet Syncen dem i mellan får inte vara av vanlig telefon bransch standard i alla fall... Undrar om Billgates sitter med popcorn och firar?

Apple Statement
iPhone has already passed several of its required certification tests and is on schedule to ship in late June as planned. We can’t wait until customers get their hands (and fingers) on it and experience what a revolutionary and magical product it is. However, iPhone contains the most sophisticated software ever shipped on a mobile device, and finishing it on time has not come without a price — we had to borrow some key software engineering and QA resources from our Mac OS X team, and as a result we will not be able to release Leopard at our Worldwide Developers Conference in early June as planned. While Leopard's features will be complete by then, we cannot deliver the quality release that we and our customers expect from us. We now plan to show our developers a near final version of Leopard at the conference, give them a beta copy to take home so they can do their final testing, and ship Leopard in October. We think it will be well worth the wait. Life often presents tradeoffs, and in this case we're sure we've made the right ones. [Apr 12, 2007="2007"]

Jag hade hoppats på juni så klart, men att apple gör detta mogna utspel skapar bara ännu mer hype til oktober - vissa journalister får nog ställa in sommar semestern

Jag väntar gärna för mitt tiger i dag är ändå bättre än vistas tillstånd är i dag Leopard bör sopa mattan med vista . annars får man väl stanna kvar i tiger tills nästa version ..kissemiss eller nått..:cool:

  • Medlem
  • 2007-04-12 23:00

Shit pomfritt, vad bra Kan man ju äntligen köpa en imac nu då för inte orkar jag vänta tills oktober.

Det var en väldigt tråkig nyhet. Jag tyckte ju att Juni var tillräckligt långt bort.

Tyvärr är nog detta äkta. Rapporterades om det på MacRumors-forumet minuter innan Yahoo lade upp pressmeddelandet.

EDIT: Nu rapporterar även AppleInsider om det. Tråkigt. Personligen såg jag mer fram emot 10.5 än iPhone.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-04-12 23:07

Fan!
Lägg ner mer energi på Leopard istället, iPhone orkar vi vänta på... fan!

Ursprungligen av doGG:

Fan!
Lägg ner mer energi på Leopard istället, iPhone orkar vi vänta på... fan!

Det är nog så att utan leopard ingen iphone men killer features i leopard behöver iphone

Vi i europa får ju ändå ingen iPhone förrän tidigast slutet av året, så det är ju ingen tröst för oss att 10.5 blivit försenad till förmån för telefonen.

Nu får Think Secret äta sina ord och ryktena om oktober som florerade för ett tag sedan visade sig vara sanna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-12 23:10

men.. jag som var så sugen på leopard..

Visst "bashade" Steve Microsoft för Vista-förseningarna på någon/några keynote/-s? Då borde dom väl ha sett till att inte låna ut utvecklare till iPhone-projektet?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-04-13 00:00
Ursprungligen av staed:

Visst "bashade" Steve Microsoft för Vista-förseningarna på någon/några keynote/-s? Då borde dom väl ha sett till att inte låna ut utvecklare till iPhone-projektet?

Mmmm.. Dumt att kasta sten när man sitter i glashus.. eller så.

Uppriktigt så förstår jag inte det här med att dissa windows, när man inte håller koll på sitt eget hus. Nåväl... Tiger funkar bra.. jag håller fortfarande på att lära mig, inte hela världen..fast nu får väl MS vatten på sin kvarn

  • Medlem
  • 2007-04-12 23:14

Trist, men inget att hänga läpp för. Viktigast att OS:et blir bra. Riktigt bra.

Ursprungligen av samul:

Trist, men inget att hänga läpp för. Viktigast att OS:et blir bra. Riktigt bra.

Värst vad du var mogen och vuxen då

Nu kommer man ju inte att ha någon ny kissemissunge att leka med i väntan på iphone med 3G.

Klart man blir upprörd.

  • Medlem
  • 2007-04-12 23:20
Ursprungligen av staed:

Värst vad du var mogen och vuxen då

Nu kommer man ju inte att ha någon ny kissemissunge att leka med i väntan på iphone med 3G.

Klart man blir upprörd.

Nä, jag är helt klart omogen och vet inte varför jag tar det med ro faktiskt. Men det ger ju inget att vara upprörd över det här. GLVP helt enkelt.

Synd, vill ha en ny katt under huven. Och vi i europa får ju, som sagt, inte ens iPhone förrän tidigast i höst. Surt.

Mycket väntan från Apple just nu...
Väntan på OS 10.5
Väntan på iPhone
Väntan på filmer i iTunes (för oss i Europa/Sverige)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-04-12 23:37

Helt sjukt att de prioriterar iPhone framför Leopard. Operativsystem och datorer är ju Apples kärnverksamhet, som de borde vara väldigt rädda om.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-04-12 23:35

Ja, ja. Inte gör det mig nåt att jag får vänta tills hösten med ett nytt OS, jag tycker faktisk att det är viktigare att dom får ut iPhone i tid, och buggfixat den innan den kommer åt oss.
Tigern fungerar ju faktisk bra, så då tycker jag att det är viktigare med iPhone.

Med all hype kring iPhone hade det nog varit värre för dem om de hade försenat den. Leoparden berör bara Macanvändare (mer eller mindre), iPhone berör ju fler folk, potentiellt hela iPod-marknaden.

Det blev som jag sa då...

build 9A410 ska ju tydligen va full av buggar så det lär ju va en bra bit kvar till en golden, frågan är om de hinner till oktober ens...

Tror "förseningen" mer beror på att de vill komma i fas med snabbare och billigare hårdvarulanseringar från Apples underleverantörer vad gäller skärmar moderkortslösningar, minnen och processorer.

Förövrigt så oavsett vad Apple säger så tror jag inte att iPhone har speciellt mycket med förseningen att göra, de har stött på problem helt enkelt och/eller valt att lägga in nya funktioner.

innebär det här att det inte kommer komma några uppdaterade Macbook Pro's innan oktober heller? Är innan sommaren/början av sommaren inte alls att tänka på när det gäller "nya" macbooks pro tror ni?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-12 23:57

Uppdaterad hårdvara kan mycket väl komma i Juni.

Ursprungligen av aftermath:

innebär det här att det inte kommer komma några uppdaterade Macbook Pro's innan oktober heller?

Så fort Intel har nya processorer som passar så kommer nya böcker. Jag utgår från att oavsett hur 10,5 framskrider så kommer Apple att släppa uppdaterade datorer i jämn takt med sina konkurrenter.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-04-13 00:14

Nu var väl Windows Vista mer enn några månader försenad?
Leoparden ser ju ut till att bara vara 3-4 månader sen, Windows Vista var det väl snakk om år (jag minns inte hur många), så vad är det för grund att blanda in Vista? OK om det hade vore på tal om flera års förseningar, men nu är ju inte läget så.
Så sluta jämföra med Vistas förssening, och forsök att se att dom kanske vill ha ut iPhone först, vilket inte är så dumt, får Tiger fungerar faktisk rätt så bra ennu, eller e det så att ni som sitter och jämför med Visatas förseningar, att ni tycker att ni sitter med ett föråldat OS?

TT rapporterar att Apple samtidigt byter namn på projektet från Leopard till Copland II.

iPhone får väl fungera som syndabock, men skälet till förseningen måste väl ändå bero på något annat än att Maciej Stachowiak, Wilfredo Sanchez, Geoffrey Garen och Peter Graffagnino temporärt flyttades över till iPhone gänget?

Tiger funkar fint ännu.

Jag hoppas främst på att Apple ger oss mycket enhetligt godis och inte ett förhastat lapptäcke.

det räcker att man får se vad de kommer med i juni.

Bevaka tråden