Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att stänga av skärmen på en Imac 24"

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-01-01 10:19

Hej jag undrar om det går att manuellt stänga av skärmen utan att stänga av datorn på en Imac 24", för det är nämligen så att när jag försöker boota disc warrior ifårn cd så står den och arbetar i uppstartningsläge med apple loggan på i många minuter och jag är rädd för att loggan kan brännas in i skärmen.
Är det någon som har ett svar så kan ni väl hjälpa mig.

  • Medlem
  • 2007-01-01 10:52

Du kan vara lugn. Det krävs mer än så för att bränna in nåt i skärmen. Hur ser menylisten ut i överkanten på skärmen, tex?

  • Medlem
  • 2007-01-01 13:18

LCD-skärmar bränner väl inte öht?

Det blir ingen riktig inbränning utan det som händer är att flytkristallerna fastnar. Botas genom att man kör ut en en jämngrå bild i några minuter. Men för att det över huvud taget ska hända behöver man visa en statisk bild ganska länge, definitivt mer än bara några minuter.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-29 18:30

så det finns inget sätt än att sätta "sätt skärmen i vila" efter x antal minuter?
jag menar det borde finnas något enkelt sätt att bara sätta skärmen i vila?

någon som känner för att scripta ett litet program;)?

Skärmen kan man väl sätta i vila under Strömsparare i Systeminställningar?
Det har jag alltid kunnat göra iaf.

  • Medlem
  • 2007-01-29 19:29

Kan man inte göra det med aktiva hörn?

Man kan inte göra nåt av det där innan datorn har bootat...

Sorry, men jag tror inte det går. Några minuter är dock inte hela världen. Har aldrig hört talas om LCD-skärmar som bränner fast så det lär nog ta många timmar i så fall. Dessutom går det enligt de andra trådskrivarna här att rätta till om någon mot förmodan skulle ha världens otur och råka lämna skärmen på över en tvåveckorsresa till Thailand eller liknande.

När min iMac är i vila eller när datorn är avstängd och det är helt mörkt i rummet så är det en ljuspunkt i höljet, ungefär mellan applesymbolen och ett hörn. Vad fan är det för något? Det lyser alltså väldigt svagt, men det är tillräckligt för att jag ska störa mig på det.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-02-07 20:34
Ursprungligen av Lilieqvist:

När min iMac är i vila eller när datorn är avstängd och det är helt mörkt i rummet så är det en ljuspunkt i höljet, ungefär mellan applesymbolen och ett hörn. Vad fan är det för något? Det lyser alltså väldigt svagt, men det är tillräckligt för att jag ska störa mig på det.

Det kallas design, medborgare Det är Macens hjärta som pulserar och visar att den lever inderst inne - trots att det ser dött ut i övrigt - och är kopplad till 220 och redo att betjäna. Anytime.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-02-08 08:24
Ursprungligen av mjg:

Det kallas design, medborgare Det är Macens hjärta som pulserar och visar att den lever inderst inne - trots att det ser dött ut i övrigt - och är kopplad till 220 och redo att betjäna. Anytime.

Det har jag dock funderat på många gånger.. Den runda pricken... Varför låter dom inte äpplet lysa till ist. Den där pricken vet jag inte om jag är mycket för...

Ursprungligen av mjg:

Det kallas design, medborgare Det är Macens hjärta som pulserar och visar att den lever inderst inne - trots att det ser dött ut i övrigt - och är kopplad till 220 och redo att betjäna. Anytime.

Jag tror du missuppfattar mig nu. Jag pratar alltså inte om den runda pricken som blinkar när datorn är i vila utan en ljuskälla som yttrar sig mellan applesymbolen och pricken. När man kollar på den nära så är det som ett nätmönster och den har inte direkt någon symmetrisk design. Är det kanske en fläkt som ljus reflekterar sig i? Jag vill veta :/.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-08 22:59

Pricken visar även datorns status. Pulserar den är datorn satt i vila, lyser den med fast sken är skärmen avstängd men datorn på. Är datorn avstängd eller används (skärmen tänd) lyser den inte alls.
Så det finns en poäng med pricken, det är inte en designgimmick utan ett snyggt sätt att förpacka en funktion.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-02-09 16:44
Ursprungligen av C-mon:

Pricken visar även datorns status. Pulserar den är datorn satt i vila, lyser den med fast sken är skärmen avstängd men datorn på. Är datorn avstängd eller används (skärmen tänd) lyser den inte alls.
Så det finns en poäng med pricken, det är inte en designgimmick utan ett snyggt sätt att förpacka en funktion.

Personligen tycker jag man kunde förpackat det ännu snyggare om det varit äppplet som visade alla dessa funktioner. Visst äpplet är lite stort, men då hade man kanske inte behövt ha lika starkt sken. Att ha en extra "mojäng" där känns helt obalancerat.

...tycker jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-03 22:11

Eftersom det går att sätta skärmen i vila efter X antal minuter så borde det väll gå att göra detta via nån knapptryckning eller nått. Kan ju vara användbart om man kör den kopplad till TVn o glor en film från datorn o gärna vill släcka skärmen så den inte lyser upp hela rummet.

Eller det fungerar kanske på något vettigt sätt när man väl kör delad skärm? Har inte möjlighet att testa detta själv. Men då det kommer att komma i framtiden så skulle det vara bra att veta hur det funkar.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-04-11 09:06

ÄLSKAR "den vita pricken" . . den pulserar ! och blinkar inte som på
andra skräpdatorer

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-11 09:53

Den är ett pedagogiskt mästerverk, den lilla pricken!

När datorn är i vila så pulserar den men ungefär samma takt som bröstkorgen på en vilade person häver sig när man andas! Analogin gör att många människor omedelbart kopplar den till vila.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-04-12 16:25

så det finns INGET sätt att Enkelt sätta skärmen i vila? varför ka det inte vara som på dem bärabara att man sänker ljussyrkan till "0". fungerar prima!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-04-30 11:19
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-30 13:02

Ja tack äntligen, underbart.

Nu skulle jag bara vilja vet så att den bara släcker iMac skärmen o t.ex. inte bilden på TVn om man kör TV-ut. Nån som kan testa?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-05-03 22:08

har tyvärr ingen adapter från imacen till vga eller dvi.... sorry

1
Bevaka tråden