Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur håller man reda på alla fönster?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag bytte över från PC till Mac för ett par dagar sedan.
Allt har funkat väldigt bra, men det är en sak som jag inte fattar, hur ska man kunna hålla reda på alla fönster utan en taskbar?
F9 är ett bra kommando, men ja tycker inte att de räcker.

Någon som har nått väldigt bra tips på hur man kan göra de hela mer effektivt?

  • Medlem
  • 2007-04-11 22:31

Mer effektivt än vaddå? Minimerar du ett fönster hamnar det i dockan. Nu vet jag inte hur det fungerar i Windows, men är det inte så att saker hamnar i botten av skärmen bara när man minimerar dem? Som i OSX:s docka, alltså?

Sedan kanske man inte behöver så många fönster öppna i resp program, utan jobba med flikar eller liknande.

Ursprungligen av Baron:

Nu vet jag inte hur det fungerar i Windows, men är det inte så att saker hamnar i botten av skärmen bara när man minimerar dem?

Nej, de ligger alltid där.

  • Medlem
  • 2007-04-11 22:36

Där ser man. Ibland är det härligt att vara så okunnig om något...

Jag har bl.a problem med att hålla reda på alla firefox fönster.
När datorn har stått på ett tag och man har råkat starta en massa nya fönster så syns de inte. FF ligger i bakgrunden och tar en massa minne. Både i Linux och i Windows så kan man se hur många fönster man har öppet.

Sedan så är de lite irriterade med MSN. När någon skriver en gång så ser jag de eftersom MSN loggan hoppar en massa. Däremot andra gången samma person skriver så säjer den inte till, jag måste mao hela tiden kolla om någon skriver.

De som jag tycker skulle kunna vara lösningen är om man kan koppla F9 knappen till någon knapp på musen så att man slipper sträcka sig till tangentbordet varje gång man ska se vart alla fönster är.

  • Medlem
  • 2007-04-11 22:54
Ursprungligen av snouser:

De som jag tycker skulle kunna vara lösningen är om man kan koppla F9 knappen till någon knapp på musen så att man slipper sträcka sig till tangentbordet varje gång man ska se vart alla fönster är.

Det kan man.

Ursprungligen av snouser:

Sedan så är de lite irriterade med MSN. När någon skriver en gång så ser jag de eftersom MSN loggan hoppar en massa. Däremot andra gången samma person skriver så säjer den inte till, jag måste mao hela tiden kolla om någon skriver.

Jag kan inte hjälpa dig med problemet med att binda funktioner till musen men kan däremot tipsa dig om insticksprogammet Growl, som lägger sig i systeminställningar. Det gör så att du får upp en liten bubbla på skärmen som talar om att ett nytt meddelande har kommit från en kontakt. Du kan ställa in hur det ska fungera, om bubblan ska vara transparent, vilken form den ska ha osv... Kanske ska nämna att jag kör Adium för att kommunicera med MSN. Vet egentligen inte om det fungerar till MSN.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-11 22:48

jag kör med VirtueDesktop (http://virtuedesktops.info/) tyvärr har utvecklingen avstannat helt iom spaces i leopard) för att lösa det på detta sätt:

har 2 skrivbord, har sedan bundit alt+tab till att byta till nästa skrivbord, så då kan jag med alt+tab byta skrivbord, med cmd+tab byta applikationer och expose funkar så att det endast visar fönstrena som är på det skrivbord som jag har aktivt för tillfället.

Sen sorterar jag lite bland fönstrena, det går att binda så att applikation X alltid är på skrivbord 1 och app Y på 2 etc.. så nu är alla mina terminalfönster öppna på ett skribord och safari på det andra när jag vill kolla ngt trycker jag bara alt+tab så roterar mitt skrivbord runt och visar det som jag letade efter

snouser: ställ in expose atta använda så kallade hot-corners.

Senast redigerat 2007-04-11 23:07

Jag testade att ställa in "aktiva skärmhörnen" och valde Skrivbord längst upp till vänster.
Dock så fattar jag inte vad som skulle hända.

Förklara gärna, eller de kanske va de du gjorde?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-11 23:05
Ursprungligen av snouser:

Jag testade att ställa in "aktiva skärmhörnen" och valde Skrivbord längst upp till vänster.
Dock så fattar jag inte vad som skulle hända.

Förklara gärna, eller de kanske va de du gjorde?

säg att du väljer att ha "all windows" i höger övre hörn, då du för muspekaren till det hörnet så händer samma sak som då du trycker på F9 mycket smidigt om man använder musen hela tiden då man slipper släppa den och kan bara dra filer, klicka på fönster osv runt som man vill.

För upp musen till dina akriva hörn, så ser du vad som händer om du har fönster framme.

Hur bra som hällts !!

Tack för alla svar.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-11 23:14

Har min exposé på musens sidoknapp allfall och tror jag trivs bäst med det på nått sätt.
Även hot-corners kör jag ibland.
Kan väl säga för egen del att det är lite krångligt i början med veta vart fönster är och inte är mm.
Känner mig rätt konfortabel och faktiskt erkänner att OS X har en smart lösning där.
Helt naturligt som Win användare att känna att man vill spara på minnet.
Vet inte vad det kommer sig var själv en sån när jag körde Win.

Som man märker så stängs inte alla program av när man klickar på krysset dom "still running" med en pil på.
Troligen för snabb åtkomst man ska inte behöva hålla på att öppna stänga öppna stänga det finns annat att lägga tid på vid datorn.
När fönstren minimeras visas dom i docken men inte när dom ligger bakom andra fönster.
Där kommer exposé in.
CMD+W fönsterstängning och sällsynta fall CMD+Q stänga applikatonen gör jag.
Innbillar mig att OS X är lika snabbt hur jävla mycket man kör och lika stabil vad jag märkt.

När man har tillräckligt med ramminne vilket är ett måste i min beskrivning, inte behöva känna minnesstopp. Att kunna låta sig köra hundratals program (haha) samtidigt med bibehållen snabbhet är en ren fröjd som kanske inte rena Mac användare underskattar på samma sätt.
Sen anser jag att OS X är viktigare att ha mer över extra minne än Windows för att hela OS X kraft och effektiva arbetsätt ska bli till sin rätta.

Kanske tycker ni jag snackar skit men så känner jag som är ny switcher till ett stabilt UNIX baserat OS.
Varför ska jag stänga, öppna, stänga, öppna samma grejer stup i kvarten?
Så gör jag på Windows och utan nöden i OS X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-11 23:19

tjarven: visst är det även trevligt att även om ett program nu mot förmodan skulle krasha så tar det inte hela maskinen med sig

men du har helt rätt ju mer minne som man kan stoppa i macen ju bättre, det märks även mycket mer tydligt än på windows om man har lite eller mycket minne på grund av hur os x hanterar minnet..

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-11 23:33
Ursprungligen av ntity:

tjarven: visst är det även trevligt att även om ett program nu mot förmodan skulle krasha så tar det inte hela maskinen med sig

men du har helt rätt ju mer minne som man kan stoppa i macen ju bättre, det märks även mycket mer tydligt än på windows om man har lite eller mycket minne på grund av hur os x hanterar minnet..

Jo jag håller med fast jag vart 100% Win geek.
Enda som sänker ett modernt NT system idag får blåskärm pga. drivrutiner eller trasig hårdvara inte programet i sig kan göra det pga sitt minneskydd.
Men sen hur allt är ihopbakat kan det bli fel ändå och har vid något tillfälle fått total block i systemet.
Rariterer anser jag med bra vettig hårdvara och stabila drivrutiner.
Den erfarenheten har jag.

Jag försökte fixa så att någon knapp på musen skulle funka som F9 tangent, men de funkade inte. Den enda knappen som funkade va höger klick knappen, och den använder ja till annat. Jag använder Macs egna trådlösa mus och tangentbord.

I menyn där man kunde ställa in knapparna så finns knapp 3-30.
Någon som kanske vet vad de kan vara för fel?

Jag fick de att funka.

De fixade sig tydligen inte alls.

Av någon konstig anledning så måste jag välja mellan (den "väljer" själv) om ja ska kunna använda standard knapparna på musen, alltså fram och tillbaka knappen på hemsidor, eller om ja ska kunna ställa in egna knappar.

Efter en omstart så kunde jag ställa in mina egna knappar men ja kunde inte hoppa mellan hemsidor, applikationen som ja fick med kunde häller inte hitta tangentbordet och musen.

Hur kan detta komma sig?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-12 00:07

Vad använder du för mus?

Och, det finns egentligen (oftast) ingen anledning att stänga av program. Snart swappas de ut och är inte till någon skada alls, går bara snabbare att komma åt det nästa gång.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-12 00:08

Det är klart att styr du över knappen till en annan funktion så försvinner den som är standard.
Själv styr jag med musrörelser fram och bakåt i webbläsaren.
Försök satsa på en knapp på tangentbordet istället.

Ursprungligen av Tjarven:

Det är klart att styr du över knappen till en annan funktion så försvinner den som är standard.
Själv styr jag med musrörelser fram och bakåt i webbläsaren.
Försök satsa på en knapp på tangentbordet istället.

Jag har detta tangenbord och mus
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010091673

När jag ska definera en knapp så använder jag en som inte är använd.
Jag testade att göra så att när man tryckte scrollen åt höger så skulle den visa skrivbordet.
Då slutade (efter omstart) bakåtknappen att funka (den som sitter på vänster sida av musen).
Det verkar som om jag måste välja mellan att använda egna snabb knappar eller bara använda deras.

Ursprungligen av Tjarven:

Själv styr jag med musrörelser fram och bakåt i webbläsaren.

Hur ställer du in det?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-14 10:44
Ursprungligen av rikard.agren:

Hur ställer du in det?

Är som standard i Opera läsaren. Högermus knapp och dra antingen vänster eller höger.
Mouse Gesures.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-12 16:01

En sak angående en massa öppna fönster. Själv kör jag ganska mycket med att dölja program istället för att trycka ner fönster i Dockan. CMD+H i de flesta program annars finns ju alternativet under respektive programs meny. Genom att dölja ett program så döljs alla dess fönster och när man sedan går tillbaka till programmet (antingen genom att klicka på ikonen i Dockan eller alt+tab) så kommer att fönster fram igen. Mycket smidigare än att minimera fönster tycker jag.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-04-14 10:45

kan tipsa om Witch som gör som äpple TAB fast nu använder man alt TAB och fungerar mycket bättre..

http://www.manytricks.com/witch/

  • Medlem
  • 2007-04-14 17:46

jag tycker det är störande att äpple tab bara visar program att välja mellan, tänk om dokumenten skulle komma upp där med..
Exposé i hörnen är bra, men rätt ofta hoppar den fram när man inte vill det med..
Den här frågan är faktiskt det enda som stör mig med mac. I PC ligger alltid alla fönster - även dokumentfönster nere i aktivitetsfältet (=dock) även om man inte minimerat dem, nu är det hundra år sen jag jobbade på PC och har inga planer på att göra det men minns fortfarande att det var smidigare. Ett enda klick och så är man på exakt det fönster i det program man vill va...
Exposé kräver en sväng upp i hörnet, titta igenom alla fönster och sen klicka på ett, visst, det är supersnabbt, men när man jobbar länge och ofta så betyder ett par sekunder på såna här grejer rätt mkt.

  • Medlem
  • 2007-04-14 19:10

Det går ju att lägga Exposé på musknapparna, så varför trassla med aktiva hörn om det nu är ett problem?

  • Medlem
  • 2007-04-14 20:59

Witch löste i alla fall mina problem. Himla smidigt.

Vad gäller exposé på musknappar, jag har köpt diverse trådlösa, högteknologiska musar, men tycker alla är dåliga, i princip ju dyrare, ju sämre. Slutade med att jag numera har den billigaste och äldsta varianten, den är snabbast och krånglar minst.
Men den har dock inga extraknappar för kortkommandon....O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-15 01:19

Det enklaste sättet är att gömma ett program så fort man tänker göra något annat. Tryck Cmd-H så försvinner allt direkt. Sedan trycker man på det programmet i Docken igen när man vill ha det tillbaka. Boom - det är tillbaka på en sekund. Inte så annorlunda jfrt med att växla fönster i aktivitetsfältet.

När man kommer från Windows måste man byta tankesätt lite. Man jobbar inte exakt på samma sätt i båda systemen och för att det ska bli kul och lätt att använda datorn måste man nog anpassa sig.
Jag inbillar mig att Windowsanvändare ofta kör sina fönster i fullskärm, ca 10 st ovanpå varandra. Sedan trycker de på knapparna i aktivitetsfältet för att växla.
På Mac arbetar man lite annorlunda. Då har man ofta flera mindre fönster öppna samtidigt när man behöver dem. Sedan gömmer man alla program som man inte använder för tillfället och tar fram dem igen med ett klick i docken eller cmd-tab.

Personligen tycker jag att det är mycket smidigare på Mac. När man arbetar med flera olika saker, blir det så trångt i aktivitetsfältet att man ändå inte ser vad som är vad. Och om man har tankesättet att minimera alla fönster hela tiden, blir det snabbt fullproppat med skräp. Windowsanvändare jag känner jag den ovanan att alltid minimera alla fönster - ett till och ett till och ett till - i stället för att bara stänga det man inte använder. Kanske är det för att man på Windows måste starta om hela programmet när man öppnar ett nytt fönster ...

Men för er som ändå saknar aktivitetsfältet har jag ett bra tips: Högerklicka på programmens symbol i Docken. Då får man ju en lista på alla öppna fönster i det programmet. Och det är mycket smidigare än Windowsvarianten, eftersom alla fönster från alla program inte ligger huller om buller i en rad, utan allt blir ordnat i bokstavsordning och varje program för sig.

1
Bevaka tråden