Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme 802.11n - nätverket syns inte för vissa

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-10 22:50

Har ett skumt problem, har en ny och fin 802.11n-station som funkar bra för vissa datorer. Andrar ser inte Airportnätverket. Efter lite grävande så har jag kommit på att alla tre som det inte funkar för har datorer köpta i USA.
Vet att det finns inställningar för detta i 802.11n-stationen, jag ändrade till Sverige innan jag testade med de datorerna. Är det där problemet ligger?
I sådant fall kan man ändra kortets "lands-inställningar" eller måste jag välja USA i stationen?

Någon som vet?

Info från Systeminformation:
Wireless Card Type: AirPort Extreme
Wireless Card Locale: USA
Wireless Card Firmware Version: 404.2 (3.90.34.0.p16)
Current Wireless Network: Simpson II
Wireless Channel: 11

Tillägg: När jag tittar i andra datorer så står det Wireless Card Locale: Global/Worldwide

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-10 23:57

testa att byta kanal, har det för att det är ner mot 5 eller så som amerikanerna har sina, problemet är mest troligt som du antar att en del är USA ställda och APn använder en kanal som får användas i sverige men inte usa då det har som vanligt lite speciella regler

visar sig amerikanerna sträcker sig upp kanal 11, medans vi europeer går till 13, så testa lägre kanaler om inte annat, 1, 6 verkar rekomenderas för minskad signalstörning iaf så lycka till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-11 00:30

Tackar, jag ska kolla detta i morgon. Skumt att inte alla kort är worldwide. Men konstigare saker har ju hänt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-11 00:35

du har inte slagit på något annat spännande som n-only eller så, då ser ju inte äldre macar men g kort APn heller, kan ju vara något att kolla ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-11 20:06

Nope ingen n-only. Det var som vi trodde. Kanalen var ställd till 13. Ändrade till en lägre kanal och nu fungerar det utan problem.

Case closed.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-11 20:15

härligt.

1
Bevaka tråden