Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatiskt tar bort gammalt i docken?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag undrar om det finns något program som håller reda på vilka program jag startat från docken och ger mig chansen att ta bort de inaktiva ikonerna i docken. Så som det kan fungera på pc. (Jag har kollat på Google och Versiontracker och lite på 99.se - sökfunktionen fungerar inte nu när jag skriver - inget i närheten har jag hittat ännu.)

Min första tanke är varför du lagt till ikoner i Dockan, om du sen inte vill använda dem?

Men hursomhelst, det är ju bara att ta tag i dem och dra ut på skrivbordet så försvinner de.

Eller missförstår jag problemet?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-10 07:38

Du har ett par alternativ:
* En liten svart uppåtpekande triangel under varje program som är startat/aktivt
* Ytterligare markering genom att dom blir transparenta/genomskinliga

Däremot ska du inte förväxla Dockan med Status-raden. Dockan kombinerar både statusfunktionen och startmenyerna från Windows-världen. Dockan är till för att att enkelt och snabbt komma åt dom vanligaste programmen som du kör dagligdags. Dessutom så hamnar (temporärt) dom övriga som du startar från annan plats i Finder.

  • Medlem
  • 2007-04-10 18:31

Jag tror cm är ute efter något helt annat.

Nu var det (lyckligtvis) ett tag sedan jag använde WindowsXP, men det finns någon "uppstädningsguide" där som frågar om man vill rensa tex ikoner på skrivbordet om man inte aktiverat dessa under viss tid.

Jag tolkar det som om det är något liknande, fast till Dock, som efterfrågas.

Om någon sådan freeware existerar eller inte har jag dock ingen aning om.

Jamen isåfall känns det ju som ett ilandsproblem deluxe. Låt säga att man har 10 ikoner i dockan som man inte använder det tar ju högst 30 sekunder att ta bort dem

  • Medlem
  • 2007-04-10 22:20
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jamen isåfall känns det ju som ett ilandsproblem deluxe. Låt säga att man har 10 ikoner i dockan som man inte använder det tar ju högst 30 sekunder att ta bort dem

Ja, det verkar onekligen mer tidskrävande att leta reda på en app som gör det åt en. Men men.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jamen isåfall känns det ju som ett ilandsproblem deluxe. Låt säga att man har 10 ikoner i dockan som man inte använder det tar ju högst 30 sekunder att ta bort dem

Ursäkta att jag lämnade tråden så där. FrrH har rätt i vad jag efterfrågar. Saken är den att jag lägger under månaderna ständigt till en program till docken och sedan efter ett tag - när docken börjar bli full - undrar jag vad jag egentligen använder av dem. För många av programmen har jag glömt om jag faktiskt öppnade dem ganska nyligen eller inte. Detta är ett återkommande problem under åren. Jag vill bara trycka på en knapp varannan månad eller nåt.

1
Bevaka tråden