Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mounta LaCie Ethernet Disk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-10 15:08

Jag försöker skapa ett skalskript som varje kväll skall köras av Cron, syftet är att säkerhetskopiera viktig data till nätverkshårddisken med hjälp av rsync. Tyvärr så lyckas jag inte mounta disken via terminalen med klassiska "mount" kommandot genom att ange IP!?

När hårddisken har mountats via Finder så ser det ut så här när jag skriver mount i teminal:
afp_00yVhe00yVhe00yVhe00yVhe-3.2d000007 on /Volumes/backup (nodev, nosuid, mounted by xxxxxxxxxxxx)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-04-10 15:17

För att mounta volymer i osx används följande kommando.

mount_afp afp://username:[email protected]/vo... /Volumes/mntpnt

Du får samma konstiga "sökväg" ur mount om du mountar den via finder eller via terminalen, det ser ut så helt enkelt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-10 16:59
Ursprungligen av Narogh:

För att mounta volymer i osx används följande kommando.

mount_afp afp://username:[email protected]/vo... /Volumes/mntpnt

Du får samma konstiga "sökväg" ur mount om du mountar den via finder eller via terminalen, det ser ut så helt enkelt.

Yay! Det funkar! En fråga till, eftersom hårddisken har stöd för alla protokoll (smb, nfs, afp..) så borde mount_nfs fungera vilket jag inte lyckas med..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-04-10 18:31
mount_nfs remotehost:/filesystem /localmountpoint

Sen är detfrågan om det är värt att använda smb eller nfs då dessa är långsammare än afp.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-05-19 10:45

AFP mounting fungerar felfritt, problemet blir då att jag får problem med rättigheter när jag rsync:ar filer till nätverksdisken via AFP (nätverksdisken har XFS filsystem så det borde inte vara några som helst problem med rättigheter och dylikt).
NFS mounting får jag inte till överhuvudtaget, det står bara och hänger...
Finns det något sätt att mounta disken med XFS protokoll samt kunna skicka med användarnamn och lösen precis som i mount_afp????

1
Bevaka tråden