Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort sömnläge när man fäller skärmen?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-09 23:14

Går det att ta bort funktionen att macbooken går in i sömnläge när man fäller ner skärmen.
Jag har barn så jag vill att datorn ska vara på men vill kunna fälla ned skärmen för att skydda den (mot eventuellt trubbigt våld från små barnhänder med tillhyggen).

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-04-10 00:30

Jag undrar det jag. Displayen kanske lyser medans locket är stängt vilket kan innebära alltför hög värmeutveckling. Vem vet, det finns kanske program som förhindrar skärmen att vara på när locket är stängt, men lämnar övriga funktioner intakta?

Kanske att ScreenSpanningDoctor (www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html) som är till för at kunna få utökat skrivbord på två skärmar är lösningen? Då kan man åtminstone fälla ner locket vid presentationer etc.

Alla bärbara datorer släppper ut värme genom tangentbordet. Därför är det en omöjlighet att ha locket stängt och ha datorn på. Placera datorn högt när du inte använder den kanske?

Oj! Ser att du har en MB, inte iBook! Ber allra mjukost...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-10 08:57

aha okej... ja det blir till att placera den högt eller elstängsell! tack för svaren.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-10 10:59

Denna fråga är uppe rätt ofta tycker jag. MacBook är ju byggd för att kunna köras i stängt läge. Det är inte alls omöjligt. Som sagt.

Pröva Sleepless eller Insomnia X. Jag kör med Sleepless på min MacBook, fungerar hur bra som helst. Den blir inte varmare än vanligt, i alla fall inte efter 2-3 timmar i det läget. Men plus det så har jag datorn högt upp på ett par fötter som jag köpt till.

Det är bara att koppla in ett USB-tillbehör, ex. tangentbord eller mus. Stäng locket, rör ex. lite på musen, eller tryck på en tangent så vaknar Macbooken igen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-12 11:10

Det har aldrig fungerat för mig, att alltså koppla in ett externt tangentbord eller mus. Datorn går ändå bara i vila efter att man stängt locket och sen tryckt på en tangent på tangentbordet eller rört vid musen. Ska prova det igen när jag kommer hem, men det brukar inte fungera i alla fall bara rakt av.

  • Medlem
  • 2007-04-12 11:39

Du måste ha elsladden i, annars funkar det inte!

  • Medlem
  • 2007-04-12 11:41

Det är ingen fara att köra Macbooken stängd, jag har gjort det i ett halvår. Apple har instruktioner för det i handboken så det kan inte vara farligt.

1
Bevaka tråden