Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto importerar ALLA bilder, även dom man inte vill

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-05 17:53

Har ett litet problem. Är ny med på mac och innan datorbytet så brännde jag ner alla bilder som jag hade på PCn.

Men när jag sen öppnade iPhoto så importerade den ALLT, även sådana bilder som man inte vill att släkten eller vänner ser. Om ni förstår vad jag menar.

Vad gör man för att dessa bilder ska förbli privata?

Om jag har förstått rätt så kan du öppna systeminställningar och gå in på cd & dvd. Där kan du bestämma vad som ska göras när ex. en bild-skiva matas in.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-05 19:46

Jo men nu ligger dom ju på datorn. Har fört över allting, men det går ju inte att "gömma" saker!

  • Medlem
  • 2007-04-06 14:10

Du kan faktiskt styra vilka bilder som iPhoto ska importera. Den här funktionen är inte dokumenterad av Apple och fungerar eventuellt inte med alla kameror.

• Tryck 'Enter' två gånger när du har importera-skärmen framme, dvs när kameran är monterad och allt är klart för import.
• Du får då, om det fungerar, en rad med previews i överkant från vilka du kan välja vilka som ska importeras. Shift- resp. Command-klicka för att välja.
• Dra sedan de valda bilderna till biblioteket. (Eventuellt blir inte datum rätt)

Med den här metoden läser du bara in de bilder du vill från kameran.

/PO

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-09 11:18

Problemet är att bilderna redan finns i datorn, men jag vill inte att dom ska visas i iPhoto.

Hur gör jag?

Tyvärr så blir det nog svårt att fixa det du vill med iPhoto.
Det finns inget "privat" i iPhoto. Skapa en ny användare och ha bilderna i dess iPhoto, slå även på FileVault om du verkligen vill skydda dina bilder.
Eller kanske titta på något 3:e parts program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-09 12:47

FileVault vad är det för något?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-09 16:30

Eller radera bilderna från iPhotos bibliotek.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-09 16:37

Ta bort dom i iPhoto bara. Dina orginal kommer bli intakta och ligga kvar.
Tror inte du kan radera din bilder av misstag genom iPhoto utan antigen kopierar den över bilderna till iPhoto mappen eller så länkar den länkar till orginalen.
Modifierar du bilderna med tex rödöga bortagning eller liknande så rörs inte orginalen allfall.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-09 18:37

OK, ska förtydliga mig lite. Med bibliotek avsåg jag inifrån själva applikationen - inte biblioteket för iPhoto som du hitter i Finder.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-09 19:26

Markera tryck delete från iPhoto där du ser bilderna.
Vet inte om det kan bli tydligare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-09 23:38

Nej det var ju så sjukt enkelt. Men som switcher från Windows så har jag inte fattat att det självklart är det mest självklara är rätt... Man krånglar till allt för att man tror att det ska vara krångligt!

[QUOTE="Zebbe";1260410]Nej det var ju så sjukt enkelt. Men som switcher från Windows så har jag inte fattat att det självklart är det mest självklara är rätt... Man krånglar till allt för att man tror att det ska vara krångligt![/QUOTE]

Tänk på att när du tömmer iPhotos papperskorg försvinner bilderna också ur iPhotomappen i Finder.

Jag gör så att jag har de bilder jag har tagit själv i iPhoto och resten har jag i olika undermappar i mappen Bilder i Finder.

Jag kör med image capture (ingen aning vad det blir på svenska, kör engelskt OS) och sätter bilderna från kameran direkt i mappar på en extern hårdskiva. Sen importerar jag bilderna därifrån till iPhoto, som har sitt bibliotek på macens hårdskiva.

På detta sätt får jag automatiskt en backup på alla bilder på samma gång jag tömmer kameran. (Med automator skulle detta antagligen gå att göra enklare, men eftersom jag inte är så duktig på automator har jag inte lyckats med detta..)

Bilder av mer privat karaktär behöver man inte importera till iPhoto, och känner man sig riktigt paranoid kan man ju lägga dessa i en lösenordsskyddad skivavbild.

Ursprungligen av tooticki:

Jag kör med image capture (ingen aning vad det blir på svenska, kör engelskt OS) och sätter bilderna från kameran direkt i mappar på en extern hårdskiva. Sen importerar jag bilderna därifrån till iPhoto, som har sitt bibliotek på macens hårdskiva.

På detta sätt får jag automatiskt en backup på alla bilder på samma gång jag tömmer kameran. (Med automator skulle detta antagligen gå att göra enklare, men eftersom jag inte är så duktig på automator har jag inte lyckats med detta..)

Bilder av mer privat karaktär behöver man inte importera till iPhoto, och känner man sig riktigt paranoid kan man ju lägga dessa i en lösenordsskyddad skivavbild.

Bildinsamling heter den på svenska

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-09 13:41

Kul att läsa om dom här "privata" bilderna, här diskuteras det hur man ska gömma porret utan att nån nämner ordet porr en enda gång. Det är kul.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-06-19 08:43

Det går ju faktiskt att ha flera bibliotek i iPhoto. En funktion som det verkar som att många inte känner till. Jag har t.ex. ett "standardbibliotek" där jag lägger alla bilder som jag själv knäpper och ett annat bibliotek där jag lägger bilder jag har laddat hem från iStockphoto.

Läs Apples instruktioner för att skapa ett nytt bibliotek här:
http://docs.info.apple.com/article.html?path=iPhoto/6.0/en/hlp156.html

Om jag inte minns fel kan man även hålla ner "Option" när man startar iPhoto och då välja om man vill skapa ett nytt bibliotek eller välja vilket bibliotek man vill öppna (kan tyvärr inte kolla om jag minns rätt just nu).

1
Bevaka tråden