Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Garageband ersättare?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder garageband till att spela in gitarr och komponera melodier med midi (dra o släpp, ingen midi-inspelning) men har helt tappat lusten pga det förbannade garbage-band..

Det laggar nåt KOPIÖST på min quicksilver, ibland dröjer det över en minut från det att man trycker på stopp tills dess att musiken tystnar...

Så min fråga är, finns det något annat program som passar mina behov men som inte är så hårdvaru-krävande?

(man skulle ju kunna tycka att en pmG4 867mhz o 768mb ram skulle räcka till 3-5 spår utan effekter, men icke!)

Första steget är förmodligen att slå av alla effekter som är på av standard i Garageband och se om det hjälper.

Storebrorn Logic är förmodligen det OS X-program som är snålast processormässigt, lustigt nog, och är det bara enkel midi och audioinspelning borde Logic Express funka bra. Ett annat alternativ är Tracktion, har testat att köra det på ~500MHz-maskiner och det går förvånansvärt bra. Frysfunktionerna hjälper också.

Reaper ska komma till OS X och har fått lovord på sina ställen. Just nu är det en tidig alphaversion, så jag vet inte om det är något man vill (eller kan) använda seriöst just för tillfället.

Ursprungligen av hordur:

Jag använder garageband till att spela in gitarr och komponera melodier med midi (dra o släpp, ingen midi-inspelning) men har helt tappat lusten pga det förbannade garbage-band..

Det laggar nåt KOPIÖST på min quicksilver, ibland dröjer det över en minut från det att man trycker på stopp tills dess att musiken tystnar...

Så min fråga är, finns det något annat program som passar mina behov men som inte är så hårdvaru-krävande?

(man skulle ju kunna tycka att en pmG4 867mhz o 768mb ram skulle räcka till 3-5 spår utan effekter, men icke!)

Sådan extrem laggning beror nog inte bara på GB utan på att datorn har för många andra processer igång och antagligen för att du har för lite minne och kanske för långsam hårddisk.

för lite minne och för långsam hårdisk skulle avbryta inspelning/uppspelning, så det tror jag inte riktigt är problemet för mig.
Jo, jag har andra processer igång samtidigt, men det ursäktar knappast en HEL MINUTS lagg mellan stoptryck och stop-effekt...

Altså, garageband är inte anpassat till low-end maskiner utan apple verkar anstränga sig till o få folk att köpa nytt vartannat år...

Ursprungligen av hordur:

för lite minne och för långsam hårdisk skulle avbryta inspelning/uppspelning, så det tror jag inte riktigt är problemet för mig.
Jo, jag har andra processer igång samtidigt, men det ursäktar knappast en HEL MINUTS lagg mellan stoptryck och stop-effekt...

Om du har för lite minne så kan det uppstå lagg och 768 MB är på tok för lite för GB och OSX. Du bör även se till att så få ovidkommande processer som möjligt pågår i din dator när du kör musikprogram. Då kan du köra GB även i en "low end" dator. Sen beror det som sagt på vilka instrument och effekter du använder...

3 kanaler (1 midi trumma och 2st 44khz mono-kanaler, allt HELT utan filter) borde inte kräva mer än 768mb ram....
Har tittat på process-listan och i vanliga fall finns dryga 70% processor-kraft ledigt...

Hårdvarukrav enl apples hemsida:
System requirements
To use the GarageBand Jam Pack Promotion Apple Loops, you need:

* A Macintosh computer with at least 256 megabytes (MB) of RAM.
* A PowerPC G3 running at 600 MHz or greater. A G4 or G5 processor is required for Software Instrument loops.
* Mac OS X version 10.2.6 required (10.2.8 or later recommended).
* QuickTime 6.4 or later. For best results, QuickTime 6.5 is recommended.
* The GarageBand application installed on your computer

kort o gott, GB ÄTER hårdvara, långt över vad som är nödvändigt och jag söker därför ersättare..
Det ska knappast krävas en superdator bara för några ljudspår...
jag kunde spela in ljud på en LC2 på 16mhz... så det MÅSTE ju finnas nåt snabbare progg som jag kan använda..

Ska titta på logic vid tillfälle

Jag tror som sagt mer på bristande processorkraft. Jag har 768MB i min Powerbook, och program som Ableton Live rullar på fint, även med massa program igång i bakgrunden.

Mer minne och snabbare hårddisk kan hjälpa till viss del, eftersom man slipper swap/får snabbare swap, men det är framförallt effekterna och instrumenten som tuggar i sig processorkraft i Garageband. Alla tester av Garageband jag sett har sagt att det är ett hungrigt program, och att man bör ha en snabb mac för att använda det helt ut.

Men det där med att det tar mer än en minut innan det slutar spela låter som något knas eller att processorn är så lastad att den inte svarar på input från användaren. Men riktigt så illa borde det inte bli med 3 spår. (Dubbelkolla att du slagit av effekterna, det ligger en flera på som default, och tar processorkraft även när de inte används.)

Vilka effekter menar du?
och var slår jag av dem?

Hittade eko och reverb påslaget, är det de effekter du menar?

Precis. Jag använde Garageband senast för 3 år sedan, så mitt minne är lite luddigt. Jag tror att de är påslagna per spår, så det räcker inte med att slå av på ett ställe.

Jag har också det problemet eller hade för jag använder bara cubase nu för tiden men i garage band kan jag öppna fyra mjukvarusspår innan det laddar och i cubase runt trettiofem så det är stor skillnad.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-04-14 21:52

kan tipsa om arduor som är ett open source.

fortfarande i beta men väldigt bra. använder den själv till inspelningarna av
charons kommande släpp.

fördelen - mycket. sen är den gratis också

Nu jagar jag också alternativ till Garageband, men av lite annan anledning. Jag vill ha ett bekvämt verktyg för att dels spela in akustiskt (gitarr + sång) och dels kunna arrangera upp lite med samplingar och synthspår. (Jag är ingen "synthare", det är inte avancerat, jag lägger bara lite sidoinstrument med Garageband samplingar och editerar dem lite.)

Efter att ha förlorat en massa ljuddata på grund av buggarna i Garageband så vill jag inte ha det som ett seriöst verktyg. Ett program som är så illa testat kan man inte lita på. Det är buggar som en seriös produkt fixar för gott senast när det heter 0.5.

Jag har provat Logic Express, inte så mycket så jag har inte precis gett upp, men det är inte trevligt. Det känns helt enkelt klumpigt för mina behov, gränssnittet är hemskt, ljudspår går upp i rök ibland och jag vet inte varför. Det är knappar överallt (två mute-knappar per spår???) så det tar än så länge lång tid att hitta det som är viktigt. Jag vet att det tar tid att lära sig men det imponerar inte än i alla fall.

Förr använde jag SoundEdit16, och det var så klart för primitivt, men finns det inget vettigt mellan det och Logic? Nåt med ett skönt enkelt gränssnitt med fokus på det viktigaste, där man kan lägga på lite effekter utan att leta ihjäl sig, ha både ljudspår och midispår... (Nej, inte Audacity, det är mest bara som SoundEdit men klumpigare och buggigare.)

Alternativet är väl att jobba vidare med Garageband, men jobba in en rutin att exportera alla ljuddata manuellt innan jag stänger ett projekt. Blä.

Nya versionen av Garageband har precis dykt upp, kanske värt att ta en titt på om du redan jobbat med det?

Logic Express tror jag inte på om du inte kommer överens med gränssnittet. Men jag tycker det låter som Tracktion kan vara ett vettigt alternativ för dig, enkelt gränssnitt med fokus på det viktigaste stämmer definitivt.

Jag har testat Ardour en del, och det är rätt lovande. Inget MIDI än dock, och bitvis lite klumpigt gränssnitt, men det är ju gratis så det kostar ju inget att prova.

Ursprungligen av false messiah:

Nya versionen av Garageband har precis dykt upp, kanske värt att ta en titt på om du redan jobbat med det?

Det tar emot när man vet att tidigare versioner är så oursäktligt slarvigt gjorda. Det finns antagligen fortfarande inga felkontroller som skyddar data, bara lite färre buggar. Men gränssnittet är ganska hyfsat. Det har inte riktigt åkt ut än, men jag är skeptisk.

Citat:

Logic Express tror jag inte på om du inte kommer överens med gränssnittet.

Inget är definitivt efter en kvälls testande, men det var ganska ångestfyllt tyckte jag. Mest av allt ogillade jag att det hade så dålig ångra-funktion. Dubbla menyer är riktigt sjujäkla osnyggt, rentav amatörmässigt. Det är långt från alla "less is more"-tänk.

Citat:

Men jag tycker det låter som Tracktion kan vara ett vettigt alternativ för dig, enkelt gränssnitt med fokus på det viktigaste stämmer definitivt.

Då måste jag prova det! Tack för tipset! Reklamen låter bra i alla fall (http://www.mackie.com/products/tracktion2/) men säg den reklam som inte gör det?

Det som jag verkligen saknar i Logic och i viss mån även Garageband är ett ordentligt fokus på det man håller på med. När man spelar in så vill jag att just inspelning skall vara lättåtkomligt och självklart, som en bandspelade. Inte tusen små reglage som gör att hela inspelningar förstörs om en knapp står fel. Effekterna kan man dra i senare, men helst med snabb återkoppling. I Garageband är det lätt att hitta det mesta, men återkopplingen är det sämre med.

Citat:

Jag har testat Ardour en del, och det är rätt lovande. Inget MIDI än dock, och bitvis lite klumpigt gränssnitt, men det är ju gratis så det kostar ju inget att prova.

Jag har faktiskt redan laddat ner det, men X11-kravet gjorde att dert inte blev installerat. X11 brukar betyda fyrkantiga portningar utan ett uns Mac-känsla. Men det är förstås värt att testa ändå.

Tracktion köper man från Luthman, eller hur? Men vad?

Tracktion 2.0 1.895 kr
Tracktion 3.0 Project Bundle 1.295 kr
Tracktion 3.0 Ultimate Bundle 3.295 kr
Tracktion 3.0 Ultimate Upgrade 2.595 kr

Det verkar inte dyrt alls, snarare direkt billigt. Som jag förstår det är Tracktion 2 valet om man skall kunna köra det på lite äldre maskiner, men Tracktion 3 är tydligen billigare? Jag får väl köra lite demon.

Det är inga jätteskillnader mellan version 2 och 3, och skillnaden mellan Project och Ultimate är hur mycket pluggar och loopar man får med. Jag gissar skillnaden i processoranvändning är marginell, det brukar bero mycket mer på vilka plugins man använder än på programmet i sig.

Det är tillräckligt många förbättringar i v3 att det är vad jag skulle välja, men jag tycker inte extrapluggarna är så jättelockande - det mesta är antingen bantade versioner eller gratispluggar, och för 2000kr får man ändå ett par mjukvarusyntar som förmodligen passar en bättre.

Nu har jag hunnit testa Tracktion 2-demot lite, och det känns hoppfullt. Bra demo också, med små bruspuffar i ljudet i stället för att ha nån jobbig tidsgräns eller ta bort finesser. Inte känns det minimalistiskt precis, men lite mer logiskt och mindre rörigt. Jag ska testa mer, det var intressant.

Det kan vara värt att kolla in Steinbergs nya DAW också.. kostar under en lapp och ser kul ut.

Ursprungligen av Volantiz:

Det kan vara värt att kolla in Steinbergs nya DAW också.. kostar under en lapp och ser kul ut.

Menar du "Steinberg Sequel"? (Verkar vara ungefär rätt prislapp.) Tuffa systemkrav tyvärr: Power Mac G5 1.8 GHz.

Kan man använda pluggar på sequel??

Ingemar: Synd med de höga systemkraven där

Olle: Endast de pluggar som hänger med tyvärr.

Fast det finns poänger med att använda ett "slutet" system, många upplever att de får mer musik gjort då, i motsatts till att mest sitta och joxa med pluggar... (för att hårddra det lite då).

1
Bevaka tråden