Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på program för att rippa DVD

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag är på jakt efter ett program som man kan ripa dvd med inte för pirat utan för privat har köpta dvd´s som jag vill ha i en mindre fil

så tips på bra och enkla progam är varmt välkommnen

Prova Handbrake eller MacTheRipper, har ingen större erfarenhet men har kört de båda för längesedan då jag ville se på mina skivor som inte är en R2:a.

oki kanon !! fick ner macripp nyss men jag får inte ner storleken på filmen ?

Ursprungligen av sebbe_84:

oki kanon !! fick ner macripp nyss men jag får inte ner storleken på filmen ?

mactheripper 'kopierar' bara filmen till hårddisk och sorterar bort regionskodningar odyl för exempelvis backup.
handbrake komprimerar filmen (från skiva eller från en rip) till mer hanterbart format/storlek. (h264/xvid)
ffmpegx är ett (plottrigare) alternativ till handbrake med fler inställningsmöjligheter.

(egentligen är alltsamman bara pek&klick-frontends till opensource-baserade terminalapplikationer.)

edit: det verkar hända saker på handbrake-fronten...
http://handbrake.m0k.org/

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-09 12:15

xvid-komprimera filmen sen bara. Vet inte vilka program som finns för mac för att göra sånt dock... fråga google

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-04-09 12:30

ffmpegx brukar kunna lösa hela kittet med komprimering också.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-04-09 13:04

Mactheripper är väl fortfarand PPC-program. Finns det nåt motsvarande rip-program som är Universal Binary? Jag vill alltså ha ett för att lägga VIDEO_TS-mappen på hårddisk. Det kan inte HandBrake göra va?

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2007-12-01 14:17
Ursprungligen av Stefan Swales:

Mactheripper är väl fortfarand PPC-program. Finns det nåt motsvarande rip-program som är Universal Binary? Jag vill alltså ha ett för att lägga VIDEO_TS-mappen på hårddisk. Det kan inte HandBrake göra va?

Numera är MacTheRipper universal binary (3.0)

Ursprungligen av Stefan Swales:

Mactheripper är väl fortfarand PPC-program. Finns det nåt motsvarande rip-program som är Universal Binary? Jag vill alltså ha ett för att lägga VIDEO_TS-mappen på hårddisk. Det kan inte HandBrake göra va?

FairMount mountar en DVD som okrypterad sedan är det bara att flytta Video_TS mappen varsom helst
Gammalt som gatan men fungerar perfekt under 10.5.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

FairMount mountar en DVD som okrypterad sedan är det bara att flytta Video_TS mappen varsom helst
Gammalt som gatan men fungerar perfekt under 10.5.

Man tackar så mycket för det tipset, FairMount i kombination med Handbrake var en utmärkt kombination. Mycket smidigare än MacTheRipper + Handbrake.

1
Bevaka tråden