Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny mobil, vilken?

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skall byta jobb och ska ha en "egen" telefon ett tag, kul att få välja helt själv, men vilken skall man ha?

Har i jobbet haft några ericsson så dom "kan" jag sista var p990i och den var rätt kul, men stor.

Har även haft en win-mobile telefon men den var lite störig, kom aldrig överrens med den.

Nu tittar jag lite på w880 för att jag "vet" hur den fungerar.
Lite på en ny P990i för jag gillade at ha wlan på mobilen men den är ju så stor och klumpig.
Tittar även på en N73, gillar kameran i den luren och skärmen men jag har inte haft en nokia sedan min 3210 för ca 10 år sedan... lär ju vara lite skillnad (hoppas jag).

Eller finns det fler kul förlsag? Att sitta och vänta på en iPhone är inget bra förslag för jag behöver en lur nu.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-24 22:29

Köp vilken som helst Nokia från N-serien. Överlägset bästa mobilerna på marknaden just nu.

Håller med boris91, N-serien är riktigt bra telefoner! Jag har själv en N73 och kan använda den till allt känns det som. Kan till och med fjärrstyra datorn via VNC, även om mobilens skärm är i minsta laget för det:)

N73 har 3G, EDGE och 4-bands GSM, inte många telefoner som har det

Det enda jag ogillar med N73 är den långsamma kamerastarten och att telefonen känns ganska seg emellanåt.

Själv har jag kört SE i många år och har nu bytt till en Nokia E70 och förutom Mail for Exchange som följer med är jag allt annat än nöjd.
Gillar verkligen inte Nokia. Jag har inte testat N-serien ännu men ska testa N95 när den kommer om den inte övertygar mig är det jag som byter tillbaka till SE.

hmmm nu är jag ju tillbaka på ruta 1 om man säger så...

jag lutade åt n73 och så får den två bra kommentarer och sen kommer det jag fruktade, en SE användare som jag själv som inte gillar nokia...

Så nu är den stora frågan om man skall ta nåt man känner till eller testa nåt nytt... Känns nästan som innan jag switchade Klart, DET har jag ju inte ångrat.... skall fundera lite till

hmm jag kör nu med en vit SE M600, men har tröttnat på att den inte går att synca..
Jag väntar på N95.... fast jag inte har inte haft en Nokia på hundra år...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-04-04 21:29

Jag körde M600, men tröttnade på touchskärmen och att den buggade ur ibland. Att kunna synca är också riktigt viktigt, så jag bytte till en N73 istället. Jag är riktigt nöjd med den, och pushmail funkar galant. Generellt tycker jag att nokias symbian 60-modeller är lysande, och mina erfarenheter av Windows (Mobile Edition 2003) var hemska. Däremot kanske det har blivit bättre nu med Windows Mobile 6, så jag har börjat kolla på HTC:s modeller med tangentbord.. Det kommer en i sommar som heter s710, med wifi och hela baletten om verkar bra. Kolla också in Nokias E-serie med samma operativ som N73, med med wifi i de senaste modellerna. N73 rekomenderas varmt dock.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-04-04 21:36

Har en W880i som jag tycker är den bästa mobil jag haft. Tidigare haft bl.a. K800i f.fl. Formatet på w880i är underbart. Funkar fint med Macen med feisars iSync-plugin.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-07 15:28
Ursprungligen av akesson:

Har en W880i som jag tycker är den bästa mobil jag haft. Tidigare haft bl.a. K800i f.fl. Formatet på w880i är underbart. Funkar fint med Macen med feisars iSync-plugin.

Jag kan bara hålla med om detta... jag är visserligen inte någon avancerad mobilanvändare, men jag älskar min w880i. Nokia har jag inga vidare erfarenheter av. Just nu har jag ett jobb där jag får en ny SE-mobil bara jag pekar på den, p.g.a. att vi jobbar mot SonyEricsson. Å andra sidan ska du nog inte lägga någon jättestor vikt vid min åsikt... jag är nöjd om jag kan ringa och skicka SMS med min mobil.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-04-04 23:21

då rör jag också till det:

köpte en k800 för en månad sedan och är imponerad av allt inkl en riktigt trevlig kamera med autofokus osv. Snabbt gränssnitt, vettig logik och fantastisk integration med OSX. Min kollega gjorde samma sak, han körde en N73 innan som han var riktigt förtjust i, men han tycker att SEn är outstanding...

Min enda invändning är att formatet är lite... klumpigt. Jag vill ha samma specifikation i en tunnare mobil men får ge mig till tåls eftersom kamerafunktionaliteten inte medger detta ännu.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-04-04 23:35

E65 är riktigt snygg och välbyggd, den är då bra om du vill ha WLAN framför en bra kamera. För övrigt så äger jag en N73 och är väldigt nöjd. En detalj som man märker rätt snabbt när man jämför tex. en k800i och N73 är att N73 har en så pass stor och lite ljusstarkare display.. 2,4" på N73 (och E65) vs. en 2,0" på k800i, för att inte tala om w880i som har 1,8".

Personligen så har jag bokat en N95 som ska komma om en vecka eller två, dvs. så länge man vill ge 6000kr+ för en mobil.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-04-05 12:19

Jag ser fram emot en lur från Nokia eller SE som har wifi, qwerty som man kan slajda ut och bra mailklient.. Då är man hemma. Gärna GPS också. Nokias E61i (den nya) verkar nice, men då har man formatet att dras med..

hmmmm får ju givetvis skylla mig själv när jag frågar nåt så dumt som vilken mobil man skall köpa

Men jäklar vad lurigt det är, det blir ju en del slantar att lägga om man inte vill ha en låst lur med 24-18månader bindning (och det vill jag ju inte)

Klart det hade varit kul med wlan...
N95 är ju verkligen en übertelefon... men ack så dyr. Kameran är ju bra på N73, Menyerna kan jag ju på w880i E65 kanske är kul att ha den med.

svårt...

bara för att jag känner att det borde finnas en motpol till inlägg lite längre upp på den här sidan vill jag rekomendera SE m600i, som är en grym telefon.
jag vet inte om jag är mindre kräsen än Silvetisson och Koze, eller om jag har fått ett bättre ex än dom, men jag tycker den är kanon. Jag använder mig mest av kalendern och jag tycker det funkar smidigt att "fusk-synka" den med datorn.
Det enda som jag stör mig lite på är att det inte finns "profiler".
Det beror kanske lite på vad man ska ha mobilen till, eller snarare HUR man använder den.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-04-06 10:55

Jag skulle nog rekomendera en begagnad K800i, som du kan få för typ 2000 på blocket. Den räcker långt och har en bättre kamera än N73. Om du vill ha smartphone är det n73 eller M600 som gäller. Sen måste du nog pilla och jämföra eftersom touch/penna inte passar alla, och lika så smartphone med joystick.. N95 känns otroligt overkill, klumpig och dyr. Även om man vill lägga 6000+ så är den sjukt stor och meckig. Mycket som kan gå sönder och bugga ur.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-04-06 14:06
Ursprungligen av koze:

Jag skulle nog rekomendera en begagnad K800i, som du kan få för typ 2000 på blocket. Den räcker långt och har en bättre kamera än N73. Om du vill ha smartphone är det n73 eller M600 som gäller. Sen måste du nog pilla och jämföra eftersom touch/penna inte passar alla, och lika så smartphone med joystick.. N95 känns otroligt overkill, klumpig och dyr. Även om man vill lägga 6000+ så är den sjukt stor och meckig. Mycket som kan gå sönder och bugga ur.

Jaa, N95 är klumpig... Då betyder det också att K800i är det då N95 är både kortare och tunnare! Vad är det som kan gå sönder, snälla jag vill ju veta innan jag köper den, du verkar vara insatt?!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-04-07 11:03
Ursprungligen av zulee:

Jaa, N95 är klumpig... Då betyder det också att K800i är det då N95 är både kortare och tunnare! Vad är det som kan gå sönder, snälla jag vill ju veta innan jag köper den, du verkar vara insatt?!

Den är som sagt kortare och tunnare, men ngt bredare. Kolla på bilderna nedan så ser du hur den upplevs live. Om man tex har använt en P990i innan så lär det ju vara lugnt.. Jag tror mest att batteritiden är det som dödar den. Det räcker väl med att man tar tre bilder i 5 mpx så börjar den sega. Smarrig dock. Hade den haft qwerty, lägre pris och bättre batteri kanske jag hade köpt den.

Mobileburn recension

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-04-07 21:15
Ursprungligen av koze:

Den är som sagt kortare och tunnare, men ngt bredare. Kolla på bilderna nedan så ser du hur den upplevs live. Om man tex har använt en P990i innan så lär det ju vara lugnt.. Jag tror mest att batteritiden är det som dödar den. Det räcker väl med att man tar tre bilder i 5 mpx så börjar den sega. Smarrig dock. Hade den haft qwerty, lägre pris och bättre batteri kanske jag hade köpt den.

Mobileburn recension

Fortfarande så är storleken väldigt bra och varför jämföra med P990i när den är en halv cm fetare och dessutom längre. En halv cm är rätt mycket i byxfickan. Man kan lika gärna säga att man kommer känna igen sig efter en N73 eller en k800i då dessa är i samma storlek (tom. större).

Vad gäller batteritiden så kan du läsa ett senare test här: http://www.idg.se/2.1085/1.102593 (ca. två dagar sedan). Jag litar mer på denna då mjukvaran i telefonen antagligen är den färdiga.
"På pappret är batteritiden bra, lite för bra för att vara sann, tyckte vi misstänksamt. Men efter att ha använt luren i ungefär ett dygn med wlan konstant påslaget, och efter en hel del gps:ande, videospelande och musikspelande utöver samtal till stora delar av bekantskapskretsen, märkte vi att batterimätaren ändå stod i topp. Då blev siffrorna helt plötsligt betydligt mer övertygande."

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-04-09 13:13
Ursprungligen av zulee:

Fortfarande så är storleken väldigt bra och varför jämföra med P990i när den är en halv cm fetare och dessutom längre. En halv cm är rätt mycket i byxfickan. Man kan lika gärna säga att man kommer känna igen sig efter en N73 eller en k800i då dessa är i samma storlek (tom. större).

Vad gäller batteritiden så kan du läsa ett senare test här: http://www.idg.se/2.1085/1.102593 (ca. två dagar sedan). Jag litar mer på denna då mjukvaran i telefonen antagligen är den färdiga.
"På pappret är batteritiden bra, lite för bra för att vara sann, tyckte vi misstänksamt. Men efter att ha använt luren i ungefär ett dygn med wlan konstant påslaget, och efter en hel del gps:ande, videospelande och musikspelande utöver samtal till stora delar av bekantskapskretsen, märkte vi att batterimätaren ändå stod i topp. Då blev siffrorna helt plötsligt betydligt mer övertygande."

Jag ger mig. Den verkar faktiskt riktigt bra!

Alltså jag tycker att M600 är en jättebra telefon, kalendern är kanon det är framför allt därför jag köpte den, mail-konton funkar utan problem, det är små saker som stör mig musikspelaren suger, uppgradera med Macen går ej (jag har i alla fall inte kunnat göra det) buggar som sjutton. Som sagt att synca från datorn till telefonen funkar inte, jag kan inte spara det på kalendern, jag tror inte jag gör något fel. Har funderat ganska mycket på N73 dom senaste dagarna. Med N95 får man se vad som händer.....

SIlvetisson:
Kolla in trådarna om M600 här i forumet om du inte redan gjort det. Det finns lite apps som gör det möjligt, eller i alla fall lite möjligare, att "synca" m600 och osX. om du ens har kvar luren that is.

  • Medlem
  • 2007-04-07 04:11

Har själv en M600 och om mail är viktigt för dig så tycker jag absolut du ska ta den.

Bortsett från att syncen här inte lirar så är den strålande. Tangentbordet som man första dagen blir helt förvirrad på(kan jämföras med att sms-på fyllan) Lär man sig snabbt och nu skriver jag mail där lika fort som på datorn.

Det jag gillar är också att den är väldigt tun för sin typ vilken gör att den är optimal för en kavajinnerifcka eller liknande.

Minnet går att byta ut vilket är ett stort plus i min mening, skärmen kännsbra den med.
Det är väl om du vill ha kamera som den faller helt? Eller krävs iSync också? Stöd kanske kommer med Leopard(verkar vara ruggigt trubbel med UIQ3 mobilerna) Men man vet ju aldrig...

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-04-08 22:03

Har haft ca 2 mobiler per år (allt från siemens, SE, motorola etc, men inte nokia) i ca 7 år fram tills jag köpte min SE k750i för nått år sedan. Inga bekymmer, bästa telefonen jag haft, helt underbar. Nästa telefon (när/om denna dör) blir troligtvis en modell som bygger vidare på denna.

Jag har en SE K610i och den är jag väldigt nöjd med, kameran är inte i samma klass som K800 men det var jag inte heller ute efter. En smidig telefon som kan det mesta.
Men hade W880 funnits när jag köpte så hade det såklart blivit den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-09 12:48

det enda rätta är att köpa en skittelefon nu och byta i oktober till the telefon

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-09 14:03

Om du får hålla dig till i sommar så vore ju en iPhone nått man skulle välja
Den e fräsig.

Har kört SE i mer än 10 år (då jag lämnade Nokia). Nu har jag bytt tillbaka till en E65 och är hur nöjd som helst. Den bootar aldrig om, den är snabb, Wlan och 3G fungerar tillsammans etc etc. Tänkte först på N95 men när jag jämförde storleken och prestandan blev det E65 med extern BT GPS. Rekommenderas varmt.
/FS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-10 10:30

Jag är nog klassad som mobiltokig (sedan får du se det hur du vill) men om jag skulle rekomendera EN mobil som jag varit mest nöjd med någonsin så är det Nokia N70. den har gått ner i pris nu och har aldrig strulat för mig! häftiga saker i den och en bra kamera. jag älskade den mobilen men min pryltokighet drev mig vidare till andra projekt... tyvär.

verkar ha blivit en poplär tråd det här. Jätebra för mig ju som får många åsikter.

Jag lutade åt en N73 men ville egentligen ha wlanet i E65. Men det är lite som beccu och pgjores säger, man ska nog inte binda upp sig just nu när Iphone snart kommer...

Skall låna en K750 fram till Iphone releasen i USA sen kolla upp om den är värd att vänta på (troligen) Annars borde det nog ha kommit en blandning mellan N73 och E65 vid det laget... Så jag lugnar mig lite (hur svårt är inte det?)

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-04-10 11:20
Ursprungligen av Khayman:

Jag är nog klassad som mobiltokig (sedan får du se det hur du vill) men om jag skulle rekomendera EN mobil som jag varit mest nöjd med någonsin så är det Nokia N70. den har gått ner i pris nu och har aldrig strulat för mig! häftiga saker i den och en bra kamera. jag älskade den mobilen men min pryltokighet drev mig vidare till andra projekt... tyvär.

Körde också på en N70 förut och var mycket nöjd. Däremot kan man ju säga att N73 är en trevlig uppdatering av den men S60 3rd Edition osv.

Bevaka tråden