Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet via el-nätet

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=547&a=636836

lite irriterande att artikeln inte skriver vart man skall gå för att "testa själv". någon som vet något om detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-09 00:46

det är bara för att ersätta behövet att dra TP hemma eller om man nu inte vill köra trådlöst.. av de tester som jag sett så svajar hastigheten rätt bra beroende på omständigheterna och den utrustning som man köper allt mellan 20-100Mbit som jag sett...

för den som inte som sagt vill dra TP hemma är det en bra ide, spec för de som har dig.tv över ADSL som de ger som exempel i artikeln det finns ju som nog med sladdar draget där redan vanligtvis

ang. "prova själv" bara surfa till komplett.se eller internetbutiken som du nu känner för och lägga en beställning..

"TP"? 20 - 100 Mbit är ju ändå helt ok - upp och ner?

  • Medlem
  • 2007-04-09 08:42
Ursprungligen av el gringo:

"TP"? 20 - 100 Mbit är ju ändå helt ok - upp och ner?

Lite oklart här? Eller? Artikeln handlar alltså inte om din uppkoppling ut mot nätet, mellan dig och din ISP, utan vad du kan göra hemma för att koppla ihop ett eget nätverk mellan t ex en router och flera datorer sinsemellan. Istället för att koppla ihop dem trådlöst eller mha kablar som ska dras kors och tvärs genom huset så kan man alltså använda det egna elnätet om man köper dylika pluggar.

Tänkte köpa en Netgear *någonting* HD, men vad jag sett är den inte kompatibel med mac. Funkar gör den säkert, men om man vill ändra inställningar krävs Windows. Men å andra sidan säljs den på Applestore.

Någon som vet?

aha - sorry - förstod inte det O:-)

  • Medlem
  • 2007-04-09 10:20
Ursprungligen av el gringo:

aha - sorry - förstod inte det O:-)

För all del. Artikeln var inte direkt glasklar...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-09 10:24

Njaa, artikeln handlar om att man funderar på att erbjuda internetabonnemang med hjälp av den här tekniken. Själva grundiden till tekniken har ju, som det står i artikeln, ganska många år på nacken. Men det är först nu som teknikutvecklingen har kommit så långt att det är praktiskt användbart.

Vad jag kunde utläsa ur artikeln så är det Telia som håller på att testa.

  • Medlem
  • 2007-04-09 10:39
Ursprungligen av Gunnar B:

Njaa, artikeln handlar om att man funderar på att erbjuda internetabonnemang med hjälp av den här tekniken. Själva grundiden till tekniken har ju, som det står i artikeln, ganska många år på nacken. Men det är först nu som teknikutvecklingen har kommit så långt att det är praktiskt användbart.

Vad jag kunde utläsa ur artikeln så är det Telia som håller på att testa.

Hmmm... ja, nu får jag också den uppfattningen. Artikeln var uppe för diskussion på MW häromdagen och där var det samma missförstånd mellan diskussionsdeltagarna som här.

Så går det om man (jag) slarvläser och förlitar sig på andras uppfattningar. Ber om ursäkt om jag misslett någon.

Vill passa på att säga att jag tycker det var en urusel artikel, nästan i Aftonbladet-klass. Vilket bevisas av allt missförstånd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-09 15:31

Det har tidigare varit företag som provat leverera internet över elnätet ja, som ISP, men utrustningen som de talar om i artikeln (Ilevo ILV 701) är för att ersätta nätverkskabel hemma och just den Ilevo saken funkar med alla OS som det verkar då man ställer in den med ett webinterface precis som vilken BB-router som helst...

anledningen telia kollar på denna utrustning är att de flesta klagomålen som kommer med dig.tv över BB är att man måste dra mer kabel hemma (modem -> tv-box) då de går på en annan port på modemet så man kan inte ansluta boxen till ex det trådlösa nätet som man har hemma.

1
Bevaka tråden