Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple och miljön

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Enköping
  • 2007-04-05 09:10

Apple fortsätter tydligen att gå emot strömmen och strunta i miljökonsekvenserna enligt Greenpeace.

Riktigt pinsamt.

Tala om för Apple vad du tycker

Green my apple

Uselt, verkligen uselt av Apple "Think different" har en helt annan innebörd för Apple än för övriga elektronikjättar som är med på listan. Apple tänker nu annorlunda genom att fullständigt ignorera de negativa miljöeffekterna av deras produkter/produktion.

Känns som om Apple håller på att göra en rejäl miljösatsning (men som givetvis är hemlig än, som vanligt med Apple). Har man AlGore i styrelsen så lär man ju får höra ett och annat förslag och krav till förbättrat miljö engagemang.

Så jag gissar att det presenterar en ny miljöstrategi på någon av mässorna eller liknande.

Ursprungligen av Chaosstar:

Känns som om Apple håller på att göra en rejäl miljösatsning (men som givetvis är hemlig än, som vanligt med Apple). Har man AlGore i styrelsen så lär man ju får höra ett och annat förslag och krav till förbättrat miljö engagemang.

Så jag gissar att det presenterar en ny miljöstrategi på någon av mässorna eller liknande.

Om man tittar på Green peace lista så "känns" det som att Apple miljösatsar minst av de stora jättarna. Men det kanske är stora hemligheten i leoparden, ny strömsparfunktion?

Ursprungligen av mendezzz:

Om man tittar på Green peace lista så "känns" det som att Apple miljösatsar minst av de stora jättarna. Men det kanske är stora hemligheten i leoparden, ny strömsparfunktion?

Tror du missuppfattade mig.
Det jag menar är att till skillnad från det normala (vilket är att sakta men säkert förändra sig till det bättre) så skulle Apple mycket väl kunna vänta in tills de kan visa på en helomvändning och i ett svep uppdatera merparten av sina datorer med en ny miljöprofil och på så sätt göra en stor grej av det hela.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-17 22:42

Det skulle vara mycket Steve-likt. Händer det något sådant kan man vara säker på att se stooora rubriker i världens alla tidningar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-09 01:52
Ursprungligen av Chaosstar:

Känns som om Apple håller på att göra en rejäl miljösatsning (men som givetvis är hemlig än, som vanligt med Apple). Har man AlGore i styrelsen så lär man ju får höra ett och annat förslag och krav till förbättrat miljö engagemang.

Så jag gissar att det presenterar en ny miljöstrategi på någon av mässorna eller liknande.

Jag hoppas verkligen att du har rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-08 20:29

Sitter Al Gore i styrelsen?

Inte för att det kommer hjälpa någonting, men jag skickade ett ganska långt argt brev till dem om att det är tragiskt att de är så o-ekologiska.

Det har inte hänt något på de tre åren Al Gore har suttit i styrelsen, varför skulle det hända något nu?
Och det är väl inte strömsparfunktionen som suger, utan tillverkningen av produkterna som är verkligt resursslösande antar jag?

GreenPeace

...gör helt rätt som delar ut gröna äpplen utanför Apple Stores i Europa. GreenPeace vet att folk som använder APPLE's produkter är märkesmedvetna och lojala kunder. Därför har de startat kampanjen: "I love my mac, I just wish it came in Green".

Jo. Det är rätt dags att Esteban Trabajo (JOBS) inte är så nonchalant och istället börjar ta miljöproblemen på allvar. Hans iMacdatorer kan säkert räkna ut hur mycket de påverkar miljön negativt ur varje aspekt.

Egentligen vore det väl bara bra om 99.se även de gick med i kampanjen om att försöka få Apples produkter mer miljövänliga?
En sån här banner på sidan vore väl t ex bara bra?

Det visar ju även organisationer och användare verkligen vill att det ska hända något?

Borde det inte tillfrågas om en poll om vi vill ha grönare macar eller inte?

jag tycker det borde komma en sådan iallafall.

Bra förslag? kan vi inte göra denna thread klibbig? Klimatrapport efter klimatrapport påpekar problemen. Apple revolutionerade interaktiviteten med datorer och förde den till hushållen. jag är dock inte intresserad av en massa gifter som förångas vid vanlig datorkörning...

Esteban Trabajo! ACTION!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-04-09 01:52

I själva verket kanske det är Greenpeace som har devalverat sitt rykte?

"Top Secret: Greenpeace Report Misleading and Incompetent"
http://www.roughlydrafted.com/RD/Home/29C5599A-FCD8-4E30-9AD5-5497999ABA1B.html

"Greenpeace Apologizes For Apple Stink"
http://www.roughlydrafted.com/RD/Home/ABC6DFDA-9DE9-4EA8-A269-65EAAB628676.html

Ursprungligen av sll:

I själva verket kanske det är Greenpeace som har devalverat sitt rykte?

"Top Secret: Greenpeace Report Misleading and Incompetent"
http://www.roughlydrafted.com/RD/Home/29C5599A-FCD8-4E30-9AD5-5497999ABA1B.html

"Greenpeace Apologizes For Apple Stink"
http://www.roughlydrafted.com/RD/Home/ABC6DFDA-9DE9-4EA8-A269-65EAAB628676.html

Greenpeace är verkligen kända för att skämta när det gäller naturfarligheter...
Och av "Top Secret" länken att döma så måste jag slå ett slag för Storföretagens Svarta Bok, där det flertalet gånger berättas om storföretag som utåt sätt säger att de inte stöttar utnyttjandet av tredje världens fattigdom och låga priser, och köper istället tjänster från företag som inte har den policyn och därmed kommer ifrån problemet.
Jag kan inte se något annat än en liknande lösning av att läsa länken ovan.
Att säga att "vi har som mål" innebär inte att man på något vis kräver av någon att man ska leva upp till dem. Det är bara ett sätt att kunna komma undan och rättfärdiga sitt smutsiga nedpissande.

Citat:

Reality Check
While the Greenpeace report attempted to rank vendors based upon useful and practical criteria, the actual scorecard and the methods used to collect information for their report were sloppy and incompetent. This should come as no surprise to anyone aware of Greenpeace activities.

Vilken helt meningslöst uttalande.
Dessutom, hallå, kolla på sidan, det är apple-länkar överallt, är sidan objektiv eller har man hittat den mest subjektiva sidan på nätet?

Jag litar nog mer på greenpeace i det här fallet.
Och ingen är väl gladare än jag om jag har fel, men jag köper inte snacket rakt av om att Apple skulle vara några miljöhjältar direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-09 09:42

Känns som det luktar lite skämt, frågan är vad som luktar Apple eller Greenpeace

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-09 13:37

Jag köper ingenting heller, men skulle verkligen vilja att Apple gick ut och hade en linje som var uttalad om hur dom ser på miljön, fattar att många tror att Al i styrelsen kommer att ge dom möjlighet till bra miljöarbete, men det verkar inte bättre än att det har gått tre år och ingenting har sipprat upp till ytan ...

OM det ska vara en hemlig ny taktik så måste den vara väldigt avancerad ...

Jag väljer fortfarande dock att tro att Apple inte är så stora miljöbovar som Greenpeace utmålar dom till ...

/Tangen

Han har väl dessutom Heinz i ryggen, och där har vi väl ytterligare ett företag som skiter i miljön, så jag vet inte om bara för att Al Gore är med i leken så är det guld och gröna skogar.
Sånt där ser jag bara med en stor hycklar-skylt i pannan.

Jag tycker att Apple MÅSTE gå ut med miljöpolicys, och även följa dem, inte bara ha dem som guidelines.

Och om Apple inte är så stora miljöbovar som greenpeace säger, varför kan de inte då göra ett gemensamt statement och visa att de inte är miljöbovar?
hade de inte haft något i bakfickan hade de väl ändå kunnat göra någonting med situationen tycker jag.

Al Gore? Som har fått massiv kritik för sin energislukande villa?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-04-10 00:35

Tänk om det är så här istället:

Al och Greenpeace har lobbat för lite mer miljötänk inom Apple. Steve vet att med den kundkrets han har (kreativa och intelligenta människor) så är det troligt att det finns en hel del miljötänk bland kunderna.

Okej, så testar vi kundernas intresse säger Steve, och så kör man igång en kampanj som drivs av Greenpeace...

Alltså:

Join:

http://www.greenpeace.org/apple/

Inte för att vara sån, men nu skojar du va?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-17 15:12

Green Peace är dom som e pinsamma. Visst ska man vara rädda om miljön men att gilla green peace är ju långt över vad som är vettigt.

Hur menar du nu juanito? Förklara gärna mer, du verkar så smart.

1
Bevaka tråden