Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Widescreen-CRT-TV - en gång för alla

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-12 23:06

Jag blir inte klok. Jag har sökt överallt, men lyckas inte fixa bra bild från min PowerBook till min Widescreen-CRT-TV.

Jag har ställt in upplösningen på 1024*576 och det blir då rätt proportioner och allt, men bilden är lite för liten och jättesuddig. När man använder 720*576 blir bilden knivskarp om man bara kryssar i "Bäst för video" och "Maximal bildyta" och det känns som att dessa två alternativ skulle göra susen även för widescreenupplösningen, men tyvärr är de nedtonade och går inte att välja när man använder upplösningar från SwitchResX.

Exakt vilka inställningar ska man använda i tex SwitchResX för en vanlig CRT-TV med i PAL-format?

(Även tips på andra program eller terminaltips eller vad som helst mottages tacksamt)

"Knivskarp" är väl att ta i lite när det gäller S-video...

Nu har jag ingen PowerBook längre, men när jag hade det körde jag ofta 1024 x 576 helt utan SwitchResX och kunde kryssa i och ur "Bäst för video" och "Maximal bildyta" som jag behagade. Bilden blev lika bra som när jag körde 768 x 576 mot en 4:3-TV (eller 720 x 576 vilket gav lite fel förhållande om man visade nåt annant än DV-material).

Så jag vet tyvärr inte varför det inte funkar för dig. Varför kör du SRX? Den borde inte behövas för att koppla PB till TV på ett tillfredsställande sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-13 00:39

Hehe, inga problem, jag känner honom ...

Nej, jag kan av någon anledning bara välja några få olika 4:3-upplösningar i de vanliga inställningarna.
Jag har en PowerBook G4 12" 1,5 GHz med GeForce FX Go5200-grafikkort.
Skulle det hjälpa om jag körde med S-video? Jag använder bara en vanlig RCA-sladd. På alla 4:3-TV:ar jag testat på räcker den kabeln för att ge bild med samma kvalitet som digital-TV eller DVD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-13 00:49

Av någon anledning fyller bilden lydigt ut hela skärmen om man aktiverar skärmbildsdubblering, först väljer 1024*768 på TVn och sedan ställer om direkt till 1024*576.
Men bilden är ändå ganska suddig - "Bäst för video" är nog ändå inte aktivt.

S-Video ger bättre bild än med RCA-kontakt, Rajje

När jag jämförde med f.d min Pismo, så WOW!!! Vilken skillnad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-13 22:28

När jag kör med S-video blir det mycket skarpare, men svartvitt - oavsett om jag väljer 50 eller 60 Hz.
När jag kör med både RCA och S-video samtidigt blir bilden lite ljusare än med bara RCA, men fortfarande mkt oskarp.

På min förra TV blev det som sagt alldeles utmärkt kvalitet med bara en RCA-kabel.

Ändring: Ja! Det blev fin och skarp bild i färg när jag kopplade in S-videokabeln direkt på framsidan istf genom en SCART-adapter. Det blir lite störande att använda framsidekontakterna men det får jag väl leva med (det är väl min TVs fel ...).

Men: Ett problem kvarstår: Varför måste jag först ändra till 1024*768 och sedan tillbaka till 1024*567 för att bilden ska täcka hela skärmen? Och kan jag fixa "Bäst för video" i terminalen eller nåt eftersom det fortfarande inte finns i inställningarna?

Senast redigerat 2007-02-13 22:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-14 18:18

Ah, då fattar jag. Ja det funkade faktiskt i Scart-uttag #2.
Men, som sagt - färgen löste sig ändå - vad kan man göra åt det krångliga sättet att ändra upplösning, få det att funka med skärmdubblering samt kryssa i" bäst för video"?

Jag gissar att jag har ungefär samma upplösningsproblem, om inte så ber jag om ursäkt för att jag hijackar tråden...

Jag vill ställa in tvn (crt) i utdraget 16:9-format (alltså inte zooma in bilden utan "dra ut") för att inte tvn:s linjer ska bli så påtagliga. Problemet är ju då att bilden blir just utdragen.

Finns det nån inställning eller nåt program som gör att MBP:n kan leverera anamorfisk bild till tvn via S-video så att jag slipper zooma in i 4:3-läget?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-09 00:17

Det är programmet SwitchResX som du behöver. Men uppenbarligen är det inte helt enkelt att använda.

Nu fungerar det återigen inte för mig. Sedan 10.4.9-uppdateringen kom, kan man inte använda knepet med att först välja 1024*768 och sedan ställa om till 1024*576. Nu går det inte på något sätt att få bilden att täcka hela skärmen.
Så återigen:

Exakt hur ska man ställa in SwitchResX?

Google är din vän. Det finns säkert många med powerstrip som kör 1024x576i och SwitchResX kan ju kopiera powerstriptimings rakt av om jag inte missminner mig.

Du kan ju testa 1024x576=1024,54,48,162,576,1,5,43,20125,318 - det var den första jag hittade, finns säkert fler.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-10 13:38

Jo jag har sökt ganska mycket. Powerstriptimings vet jag dessvärre inte vad det är ...

MEN: Nu har jag hittat den perfekta workarounden! Använd vanlig 1024*768-upplösning, sätt TVn på vanlig bredbild, så att bilden från datorn blir utdragen. Sedan använder du VLC för att spela upp filmen och i menyn Video > Bildformat väljer man "4:3".
Så! Nu har du skapat en anamorfisk bild som faktiskt ser riktigt bra ut på bredbilds-TVn.

1
Bevaka tråden