Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppackningsprogram till Mac?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad för uppackningsprogram finns det till Macen som motsvarar
Winzip och winrar? vad är det som gäller?
tack.

Det är Stuffit Expander som gäller här på Macsidan.

Ursprungligen av ztaafen:

Det är Stuffit Expander som gäller här på Macsidan.

StuffIt Expander var vanligt förr, men nu är det ett gammalt program som känns omseglat av program som The Unarchiver.
T ex tar, gzip och bzip2 kan du packa upp från Terminal.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-04-05 13:57

"The Unarchiver" och "UnRarX" är två vettiga program. Där den förstnämnda kan packa upp det mesta som cirkulerar.

Håller på Unarchiver också men ibland får man ta till UnRarX.

Min röst går också tilll Unarchiver

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-05 20:14

Har lämnat skiten till unarchive, stuffit är det inte tal om ens.
När något som är bättre på "sina" sätt än stufit sväljer flesta vad som helst när det gäller Mac program har jag märkt.
Där är skillnaden stor mot Win vs OS X användare.

Betterzip har ett GUI och ett sätt som påminner om winrar till windows.
Du klickar, fönster öppnas, du ser vad innehållet är, du drar skiten där du vill ha den.
Kontrollen är större på det sättet.
Nu saknar jag bara högerklicks menyer som rar.and.mail i ett svep eller add.to.archive mm som gör arbetet extremt snabbt.
Bara att högerklicka på filen, filerna och välja den vägen vad jag vill. integration verkar inte finnas i unarchive, stufit eller ens betterzip.
När ska dessa högerklick funktioner komma till OS X programen?

Vart är dessa funktioner???
http://www.ofzenandcomputing.com/wp-content/uploads/2006/12/right-click-rar.PNG

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-05 22:44

att göra saker med högerclick är ju hur enkelt som helst med automator och den fina mappen ~/lIbrary/workflows/applications/finder då får man ju hela styrkan av automator i högerclicksmenyn..

inte för att jag använder den spec mkt sedan man installerade quicksilver..

en litet screenshot på ett workflow som gör just "create archive and e-mail" som finns i windows.. http://www.dnz.se/img/archive-and-send.png

Senast redigerat 2007-04-05 23:00
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-05 23:20
Ursprungligen av ntity:

att göra saker med högerclick är ju hur enkelt som helst med automator och den fina mappen ~/lIbrary/workflows/applications/finder då får man ju hela styrkan av automator i högerclicksmenyn..

inte för att jag använder den spec mkt sedan man installerade quicksilver..

en litet screenshot på ett workflow som gör just "create archive and e-mail" som finns i windows.. http://www.dnz.se/img/archive-and-send.png

Väldigt intressant det du skriver men åter ska man behöva vara datorgeek för att göra en så enkel grej?
Automatorn ser jag inte som en grej som farmor, morfar grejar med.
Automatorn är inget jag kollat på ännu som nybörjare på OS X men troligen kommer jag det frampå och se kraften i den som en del säger.
Sen kan man undra om integritet med automator bara funkar med Apple software och inte med webmail som gmail.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-05 23:39

Du har helt rätt i att den flexabilitet som man får är i utbyte mot en (IMO) liten ökning i komplexitet, något som jag gärna byter.

Sen även om apple gör saker som är lätta att använda och om inte annat mer pedagogiska än motsvarigheterna på windows så inriktar sig de flesta sakerna mot så kallade "powerusers".

Det är ingen som tvingar farmor att använda automator om hon inte vill, det är bara att söka med google lite så hittar man ett workflow som man kan dra och släppa i rätt mapp så funkar det.. det är ju om inte annat mer smidigt att ha möjligheten att lägga till de sakerna som man vill ha i menyn än få det som det program man installerar ger en, det är mer än en gång som man har använt någon bekants windowsmaskin och det är nära att högerklicksmenyn kräver en rull-list eller något liknande

Om jag får kapa tråden lite så..
Jag vill ha ett uppackningsprogram som gör att jag kan kolla på exempelvis film samtidigt som jag packar upp. Stuffit kom inte ens i närheten, vi är ju alla så stolta över multitaskingen så det här ska väl inte vara ett problem?
Har en Macbook 2.0 Dual med 1gig RAM

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-06 09:36
Ursprungligen av bisebusen:

Om jag får kapa tråden lite så..
Jag vill ha ett uppackningsprogram som gör att jag kan kolla på exempelvis film samtidigt som jag packar upp. Stuffit kom inte ens i närheten, vi är ju alla så stolta över multitaskingen så det här ska väl inte vara ett problem?
Har en Macbook 2.0 Dual med 1gig RAM

Multitasking och vad din hårdisk klarar av är tyvärr inte samma sak sitter det inte en slö 5400RMP disk i macbook?
Har nu inga problem själv att packa upp film samtidigt som jag både ser med VLC och lyssnar med iTune.
Använder Betterzip och har inte bärbar dator.

Ursprungligen av bisebusen:

Om jag får kapa tråden lite så..
Jag vill ha ett uppackningsprogram som gör att jag kan kolla på exempelvis film samtidigt som jag packar upp. Stuffit kom inte ens i närheten, vi är ju alla så stolta över multitaskingen så det här ska väl inte vara ett problem?
Har en Macbook 2.0 Dual med 1gig RAM

Haha, typiskt Stuffit! Redan när kampen stod mellan Stuffit och Compact Pro (djupt saknad, det var ett bättre program, rent och snyggt) så klagade folk på att Compact Pro packade långsamt i bakgrunden. Tacka för det, den såg ju till att man kunde jobba medan den packade! Tydligen försöker Stuffit göra vad den kan för att gama åt sig extra eller nåt, det har den ju gjort förr så det känns inte så konstigt.

Nej, Stuffit kommer jag inte att sakna speciellt mycket. Den har hållits vid liv länge genom att Apple licensat den i många år, men designen har alltid varit klumpig.

För övrigt klarar Apples inbyggda uppackare av en del format, men inte så väldigt många.

Ok, jag har iofs inte provar betterzipp men är det någon som har erfarenhet av en macbook och uppackning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-06 14:09

http://vlcrarloader.jjabba.com/ kanske är mer vad du letar efter.

ska prova det där, tack för all hjälp!

finns det något alternativ till unace om man vill packa upp .ace-filer?
(unace bombar på mina arkiv...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-08 22:58

The Unarchiver skall ta det formatet med..

i så fall är nog arkivet trasigt...

1
Bevaka tråden