Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstiga färger på extern skärm trots kalibrator

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem med att använda min Eizo S2441W till mina macar. Har en 12-tums 1,33 Mhz PB och en 13,tums iBook med Intelprocessor.

Trots att jag försökt kalibrera skärmen med kalibrator så blir färgerna övermättade. har även provat med fabriksprofil. Har upplevt likande fenomen när jag anslutit till dataprojektorer.

Vad beror felet på? Är det fel på dvi-adaptern eller någon konflikt i datorn? Någon som vet?

Ingen som vet?

  • Medlem
  • 2007-04-08 22:13

Hur menar du "övermättade"? Tappar du nyanser i starka färger? Finns det någon profil som inte uppvisar problemet? Om det ser lika illa ut från två olika datorer så skulle jag börja misstänka skärm, eller något annat i kedjan. Jag vet inte exakt alla vilka visuella fel som kan dyka upp vid trasig hårdvara, men konstiga färger kan bero på det. Det brukar iofs vanligtvis röra sig om generella färgstick, men det kan säkert variera.

I 10.2 kunde färgprofiler på något sätt dubblas, eller förvrängas, och ge något man kanske skulle kunna beskriva som övermättade färger. Jag minns tyvärr inte hur det skedde, eller vad man gjorde åt det. Jag hade problemet på min iBook.

Ursprungligen av stfm:

Hur menar du "övermättade"? Tappar du nyanser i starka färger? Finns det någon profil som inte uppvisar problemet?

Jag har provat både med skärmens fabriksprofil, den som operativet själv valde och med de som jag genererat med kalibratorn. Alla ger för mättade fäger.

Jag kan däremot ställa ner mättnaden och då ser det mer normalt ut. Men det känns inte rätt att det ska behövas.

Citat:

Om det ser lika illa ut från två olika datorer så skulle jag börja misstänka skärm, eller något annat i kedjan. Jag vet inte exakt alla vilka visuella fel som kan dyka upp vid trasig hårdvara, men konstiga färger kan bero på det. Det brukar iofs vanligtvis röra sig om generella färgstick, men det kan säkert variera.

Det blir fel med mina macar, men rätt med PC. Har dessutom haft liknande fel med andra skärmar, både med analog och digital signal.

Citat:

I 10.2 kunde färgprofiler på något sätt dubblas, eller förvrängas, och ge något man kanske skulle kunna beskriva som övermättade färger. Jag minns tyvärr inte hur det skedde, eller vad man gjorde åt det. Jag hade problemet på min iBook.

Intressant. Det är något i den här riktningen som jag jag själv misstänkt eftersom skärm och adapter verkar ok.

  • Medlem
  • 2007-04-08 22:36

Laddar din profilprogramvara (som följer med kalibratorn) något vid start?

Har du provat att göra en ny profil med systemets inbyggda profilprogramvara?

Jag löste mina problem på något sätt, fast jag minns ju inte hur. Dessutom tror jag bara de dök upp efter vila, och med vissa profiler. Det var någon slags bugg i Colorsync. Hur ser det ut om du väljer generic LCD eller vad du nu har för profiler tillgängliga?

Nu är färgerna normala efter att jag hoppat mellan de olika profilerna ett antal gånger. Så någon form har profilkonflikt verkar det ha varit.

Ska koppla upp den andra datorn också och se om det går att lösa problemet på samma sätt med den.

Tack för hjälpen.

  • Medlem
  • 2007-04-08 23:49

Jo det finns en och annan liten bugg i colorsync, men i 10.3 och 10.4 har inte jag haft problem. Hoppas det funkar i fortsättningen också!

1
Bevaka tråden