Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

g3:a (400 MHZ med DVD-läsare) som vägrar ta emot OSX!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker uppgradera en gammal G3:a (de är tacksamma vardagsarbetshästar!) som en bekant har, från MacOS 9.2 till OSX 10.4. Tyvärr spottar den ut skivan efter att ha smakat på den under booten. Förbannad blir jag då en liten g3:a från sekelskiftet inte ska ha dåligt bordsskick när OSX kommer på dejt.

Hursom. försöker inifrån OS9 och får meddelandet (efter att ha initierat installationen och tryckt på restart: "ERROR CODE -2. Kan inte använda cd1 som startup disk". vad göra? plugga in till nätet och ladda hem uppdateringar så det blir 9.2? Blir galen. Lyckas aldrig formatera om saken. Senaste firmware för den modellen har den också...

Klarar den 10.4, då? Med hjälp av XPostFacto så kan du installera det på Macar som officiellt inte klarar det, kolla in det.

Har den allt som krävs? 256 MB RAM? Uppgraderingar stöds inte officellt så expansionkort ska man kanske ta ur så länge.

det är en slot-load imac.

Kolla på www.lowendmac.com vad din modell kräver/kan köra

  • Medlem
  • 2007-04-09 08:19

Är det en retail-version av 10.4 du har eller är det en maskinspecifik? Har du fått med skivan vid köp av en annan dator så funkar den inte på en annan modell än just den som du köpte den till.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-04-09 09:12

10.4 kräver inbyggd firewire, om jag inte missminner mig helt. Något som de tidiga iMac G3 inte har. XPostFacto borde fungera för att installera Tiger på din G3:a, om du har minne så att det räcker.

En annan klassiker är att starta burken med skivan i, och hålla in "C". Det har jag ibland varit tvungen att göra på "sekelskiftsmaskiner" för att få igång installationsprogrammet.

Är det 400 MHz-processor i iMacen så är det lungt. Alla sådana har Firewire. DVD har du ju, så se till att du har 256 MB minne och en vettig installationsskiva.

Pröva även att hålla ner ALT när du startar med skivan i.

Tack för all hjälp. Tog med mig datorn hem och tog ut tangentbordet från min IntelMac. SJÄLVKLART var det firmwaren som inte kunde förstå vad tangenten "C" betydde under booten... Självklart behövde jag använda ett apple-tangentbord vid start...

Nåväl! Funkar perfekt, om än slött, som musik, surf och skrivdator.

1
Bevaka tråden