Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Applescript för att öppna allt i detta fönster i Finder

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Glad påsk!

Vet inte om detta är till nytta för någon annan, men jag skapade just ett litet script för att få en ikon i verktygsraden i alla fönster i Finder, så att jag kan öppna alla objekt i fönstret med ett klick. Det var praktiskt då jag letar igenom mina många mappar med bilder och annan info som jag inte har i iPhoto.

(*
----------------------------------------------------------------
Open everything in this window
----------------------------------------------------------------
© Intelligent Mammals AB, Ola Andersson, 2007-04-07
[email protected]!
http://www.intelligentmammals.se/

What is it?
----------------------------------------------------------------
This script will open all items in the frontmost window in the Finder. 

Save it as an application, and then drag it to the toolbar in any Finder-window, and you have a one-click way to open all items in the current Finder window.

*)
on run
    tell application "Finder"
        -- Ask the user first if he happened to hit the button in the wrong folder:
        display dialog "Open all?" buttons {"Go!", "Cancel"} default button 1 cancel button 2 giving up after 5
        -- Check the answer, and do all the rest only if the user did not cancel.        
        if button returned of the result = "Go!" or gave up of the result is true then
            -- Get a reference to the folder of the frontmost window in Finder
            set picfolder to folder of window 1
            -- Store the current view of that window in a variable
            set theView to current view of window 1
            -- Change the view of that window to column view
            set current view of window 1 to column view
            -- Since the view of the window is in colomn view this next step will open all items in order
            open every item of picfolder
            -- Restore the view of the widow silently (there is no activate command, so the Finder will not be the frontmost application)
            set current view of window 1 to theView
        end if
        
    end tell
end run

Vill du se lite skärmdumpar och en liten film som visar hur du drar ett objekt till Finders verktygsrad, så finns hela scriptet här:
Öppna allt i detta fönster - Applescript
Missa inte svenska flaggan uppe till höger, så får du hela siten på svenska.

Så, är det användbart eller?

Det är säkert praktiskt, om man nu inte har lust att slå Cmd+A och Cmd+O

Men, en sak jag undrar över, vad är meningen med att byta vy? Vad är det för slags ordning som filerna öppnas i då?

Poängen var just att inte använda tangentbordet och just för att om du använder snabbkommandot så öppnas alltså inte bilderna i rätt ordning, vilket jag tycker är irriterande.

Byta vy har alltså att göra med i vilken ordning som en bunt bilder öppnas i Förhandsvisning. Om man inte har kolomn-vy så öppnas de inte i nummer/bokstavsordning, oavsett om mappen ifråga i tex ikon-vy eller list-vy faktiskt är i nummer/bokstavsordning.

Om du vill öppna alla i bokstavsordning (eller någon annan ordning) finns det enklare sätt, t.ex. såhär:

if (display dialog "Öppna alla?") ≠ "" then tell application "Finder" to open (sort (get document files of window 1) by name)

Enklare är en relativ term.

Jag funderade på varför jag inte skrev det som du gjorde och det är för att mitt syfte med scriptet är att lära ut Applescript, så då blir de för långa och en smula oeleganta. Ditt är snyggt!

1
Bevaka tråden