Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ojämn ljusstyrka iBook G4-skärm...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-04-08 02:46

Hej!

Min iBook G4 12" 1.2Ghz verkar ha fått problem med skärmen nu. När man har skärmen i lägsta styrkan syns det tydligt att delar av skärmen är mörkare än resten. Vad har hänt? Hur längde brukar dessa skärmar hålla ihop? Kan ju tillägga att jag har en iBook G3 366Mhz (dasslock) som har perfekt skärmstyrka trots åldern.

Är det bakgrundsbelysningen som håller på att ge sig? Vad kan ha fått den att bli mörkare på vissa ställen? Går det att åtgärda eller måste det monteras utbytesskärm?

Är det dyrt att få det fixat?

  • Oregistrerad
  • 2008-04-18 00:27

Ingen som vet? Jag har ett mörkare fält i vänstra delen av skärmen. Det är mycket störigt.

Vad är fel? Är det fel på bakgrundsbelysningen? Kan man göra nåt åt det?

Har också en 12" iBook 1,2 GHzare. En aning ojämn har väl min skärm varit hela tiden - det är ju ingen Cinema Display precis. Inget som märks i dagligt användande. Men syns det störande mycket på fullt pådrag hos dig? Att det kan bli lite ojämnt på låg styrka är nog inte så konstigt då det ju i princip är ett vanligt lysrör som sitter bakom (eller ja, på sidan) lcd-panelen. Lysrör är ju inte så där jättelämpliga att "dimma".

Annars så är det väl så att din bakgrundsbelysning börjar bli lite till åren. Kanske att kvaliteten var bättre förr - en gammal tänkpadda vi har i huset har fortfarande utmärkt skärmbelysning/-färger (14 el 15" 1024x768) efter snart tio år och de bästa högtalarna jag hört på en bärbar. Sen att själva skärmkablaget glappar på nämnda tänkpadda är tyvärr en annan sak... Är det inte det ena så är det det andra...

Problem med bakgrundsbelysningen, antingen rören eller strömförsörjningen. Har man tur håller den i evigheter, har man otur gör den inte det, och de flesta hamnar väl någonstans däremellan. Löses såvitt jag vet genom byte av skärm, och med tanke på hur mycket jobb och dyra reservdelar det kräver så är det förmodligen en bättre idé att börja spara till en MacBook eller något annat nytt i stället.

1
Bevaka tråden