Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag audioregionerna att följa griden?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-29 21:06

Jag kommer från cubase världen men kör logic express på min iBook här hemma. Ett par saker stör mig som fan, går det att ställa in på något sätt?

1. När jag flyttar/förstorar/förminskar regioner hakar den inte i jämna slag mot griden utan för det mesta LITE längre eller LITE kortare. Jag vill att det ska vara som lego, ordning och reda. Går det att ställa in så att den gör så?

2. När jag klipper med saxen i ljudspår kommer en liten irriterande fördröjning innan klippet görs. Varför då? Är min dator för slö? iBook 1,2 ghz, 768mb.

3. I cubase kan man limma ihop små ljudpluttar och dra ut "tom plats" åt höger och vänster till längre bitar, typ en takt. Praktiskt om man programmerar trummor genom att pilla ut ljudfiler och vill kunna kopiera flera takter lite enkelt.

4. I cubase dyker det upp en liten plupp i alla audioregioner som låter en öka/minska volymen, jag tror det är +/- 6db, skitbra om man t.ex pluppar ut en hihat och vill ha lite olika anslag. Finns det någon liknande funktion i logic? Har inte hittat någon.

Hoppas någon där ute kan hjälpa mig!!

Det bästa för dig är att glömma Cubase och göra en djupdykning i manualen; då kommer du nog att upptäcka att Logic rular och är MYCKET mer intuitivt än Cubase.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-30 10:07

Jag lovar, jag har läst manualen utan att finna svar på dessa saker. Och just varför skulle Logic vara så mycket mer intuitivt än Cubase? Tycker tvärt om hittills, men det är väl också vanesak..

1-2. har aldrig hänt mig, så kan inte svara på det.
3. borde gå. markera alla audiosnuttar o klistra ihop dem bara?
4. testat hyper draw? på PC som jag kör, markerar jag en audioregion o trycker F1, så kan man ändra volmen på varje region på så vis. det är inte samma som i cubase, men funkar bra enligt min mening. i huvudmenyn hyper draw så kan du se lite olika alternativ.

1
Bevaka tråden