Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows på Mac – virusskydd?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 18:27

Om jag genom t.ex. BootCamp installerar Windows på min intel mac - behöver jag då pula in virusskydd och annat som jag hittills har varit befriad ifrån?

M.v.h.
Jim

[någon form av smiley - fantisera ut en själv]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-07 18:36

Ja. Det har med Windows och göra och inget med hårdvaran i datorn. Kör du Windows ökar risken för att få virus. Dock behöver du inget virusprogram för mac OS X eftersom virusen inte kan spridas från windows till os X.

Ursprungligen av Wilclore:

Om jag genom t.ex. BootCamp installerar Windows på min intel mac - behöver jag då pula in virusskydd och annat som jag hittills har varit befriad ifrån?

M.v.h.
Jim

[någon form av smiley - fantisera ut en själv]

Virusskydd och brandvägg på. Du kör ju Windows detsamma gäller om du använder dig av paralells. Bara för att du kör Windows på en Mac så blir du inte befriad från alla virus där ute.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 18:40

Ok, tack för svaret. Det är just det där med att hålla sig uppdaterad med virusprogram som är så skönt att slippa nu - men det kanske uppdaterar sig självt, vad vet jag jag kör ju osx hehe. Dessutom kommer anledning att ha windows Age Of Empire III ut när som helst för intel mac.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-07 21:29

Kör AVG antivirus Free Edition - funkar skit bra. När hade jag virus senast...hmm..undrar inte om de va nån gång under 1995

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 18:14

Är lite ny på det här med virus och PC

Läste att det bara är att radera PC partionen om ett virus eller annat elakt skulle börja härja i BootCamp eller Parallels. Det låter ju jätte bra.

Men det jag undrar är om det inte finns PC virus som kan förstöra vitala delar av hårdvaran och på så sätt göra datorn obrukbar för både Windows och OS X?

Ursprungligen av Thuresson:

Är lite ny på det här med virus och PC

Läste att det bara är att radera PC partionen om ett virus eller annat elakt skulle börja härja i BootCamp eller Parallels. Det låter ju jätte bra.

Men det jag undrar är om det inte finns PC virus som kan förstöra vitala delar av hårdvaran och på så sätt göra datorn obrukbar för både Windows och OS X?

Det finns väl virus som formaterar om hela hårddisken och gör alla data förstörda och oåterställbara... men så länge man inte gör dumma saker som att installera suspekta program eller öppna konstiga bilagor är risken inte särskilt stor. Men ett virusprogram är ju bra att ha och som redan nämnts så finns det ett bra gratisalternativ, AVG Free

Väcker upp tråden lite. Tänkte installera paralells provverision men skrämdes upp när jag kom på att jag självklart var tvungen att installera antivirusprogram i Windows. Som sagt så segar antivirusprogram ner datorn. Så segar den ner OS X också, eller bara windows?
Tacksam för svar...

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-06 21:50
Ursprungligen av Vattenflaskan_:

Väcker upp tråden lite. Tänkte installera paralells provverision men skrämdes upp när jag kom på att jag självklart var tvungen att installera antivirusprogram i Windows. Som sagt så segar antivirusprogram ner datorn. Så segar den ner OS X också, eller bara windows?
Tacksam för svar...

Skaffa NOD32 så segar den inte du märker ninte av den, bästa till Windows idag.

1
Bevaka tråden