Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenskt tangentbord i System 6.0.8?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lyckats få in 6.0.8 på min SE/30 och gamla sköna Word 5.1 som jag faktiskt tänker använda. Men jag kan inte få en svensk tangenbordslayout. Word är en svensk version så det är inte där skon klämmer. 6.0.8 ska ju vara internationnell engelsk version, men kan jag få mina åäö på rätt ställen?

Det borde väl finnas en inställningspanel för tgb även i sys 6? Men i dessa gamla system ligger nog alla INITs etc löst i systemmappen.

System 6 fanns väl på svenska? Har för mig att macen i princip från dag 1 fanns i svensk version (alltså långt före sys 6).

Det finns en inställningspanel för tangentbordslayouten, men problemet är att den engelska versionen av System 6.0.8 levererades engelsk tangentbordslayout och den svenska versionen med svensk layout men inga fler. Installera därför den svenska versionen istället eller flytta över layouten från en svensk installation till din installation.

Låg inte tangentbordslayouterna inne i systemväskan? Eller är jag helt ute och cyklar? Bara ett tips i alla fall. Minns att det var svårt att hitta den i någon mac för länge sedan...

Annarsinstallera den svenska version som Marcus K säger.

MS Word 5.1 funkar bra på mycket nyare Macar och system. Jag har en kompis som djupt sörjer att han måste överge den vid Intel-Mac-bytet.

Jag tror inte det behöver mekas så fort svenskt 6.0.7/8 är installerat. Det kommer att gå som tåget och tangentbordet kommer säkert att kännas igen.

Marcus K: Tack för länken! Efter att ha raderat hårddisken på SE/30n hade jag äntligen ett fräscht system med rätt tangentbordsinställningar. Otroligt hur rapp den här datorn är!

System 6.0.7 (sv)
Word 5.1
Dubbelmoral
Shufflepuck café
Tetris
Starwars
Loderunner
Social climber
Cannon fodder

-När bara det bästa duger.

Stort tack för tipsen!

Jag körde bara med Word 5.0. Skillnaden mot PC på den tiden var att Word 2.0 hade zoom, det hade inte 5.0 även om de i övrigt var "samma" version. Har 5.1 zoom?

Annars: hur funkar det med 1 MB RAM? Blir inte Word segt efter ett tiotal sidor?

En SE/30 funkar också perfekt för Claris FileMaker 2.0. Lagom stor skärm för "registerkorten". Men vet inte om det funkar i sys 6 och med så lite minne. Körde skivarkivet på Studentradion i Göteborg på en Classic och FM 2 med 50000 poster.

Ursprungligen av johan_tanying:

Jag körde bara med Word 5.0. Skillnaden mot PC på den tiden var att Word 2.0 hade zoom, det hade inte 5.0 även om de i övrigt var "samma" version. Har 5.1 zoom?

Annars: hur funkar det med 1 MB RAM? Blir inte Word segt efter ett tiotal sidor?

En SE/30 funkar också perfekt för Claris FileMaker 2.0. Lagom stor skärm för "registerkorten". Men vet inte om det funkar i sys 6 och med så lite minne. Körde skivarkivet på Studentradion i Göteborg på en Classic och FM 2 med 50000 poster.

Jag har ingen aning om Zoom finns. Jag har nog aldrig använt/haft användning för det.

Min SE/30 har faktiskt 4 MB ram så det dröjer nog lite innan jag märker av någon seghet. Jag har än så länge inte hunnit skriva särskilt mycket på den. Jag kanske borde försöka stå emot min instinktiva "måste maxa allting". Jag behöver nog inte 128 MB ram och 1 GB hårddisk när allt kommer till kritan. Men kanske en Laserwriter..

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag har ingen aning om Zoom finns. Jag har nog aldrig använt/haft användning för det

Då har du inte jobbat med 1100 sidor text med Times 10 el 12pt... ()PB190 senast jag körde sv/vitt på liten skärm). Lösningen är iofs att jobba med 14 el 16pt och sedan ändra formatet när man är klar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-04-10 16:03
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag behöver nog inte 128 MB ram och 1 GB hårddisk när allt kommer till kritan.

Nu förstår jag inte. Hur menar du? Det är klart du behöver detta och lite till!
Följande skall göras på en av mina SE/30:ar (heter det så?):

-uppgradera minnet till 128 MB (minne inköpt från macsales.com, dock ej installerat än),
-sätta in nätverkskort (inköpt men ej installerat),
-installera större, bättre, finare hårddisk (trodde jag skulle kunna få in ev de 50 GB som finns på eBay Canada. Dock så bör den ej vara högre än 1" vilket begränsar storleken till 36 GB. Jag jobbar på att få tag i en sådan!)
-ett färggrafikkort skulle vara schuckert också men har ej sett till något än...

Jag märker hur exalterad jag blir när jag skriver detta. Måste hem till mina burkar och min extra långa torxmejsel (som går att specialbeställa!)...

Ursprungligen av peanjo:

Nu förstår jag inte. Hur menar du? Det är klart du behöver detta och lite till!
Följande skall göras på en av mina SE/30:ar (heter det så?):

-uppgradera minnet till 128 MB (minne inköpt från macsales.com, dock ej installerat än),
-sätta in nätverkskort (inköpt men ej installerat),
-installera större, bättre, finare hårddisk (trodde jag skulle kunna få in ev de 50 GB som finns på eBay Canada. Dock så bör den ej vara högre än 1" vilket begränsar storleken till 36 GB. Jag jobbar på att få tag i en sådan!)
-ett färggrafikkort skulle vara schuckert också men har ej sett till något än...

Jag märker hur exalterad jag blir när jag skriver detta. Måste hem till mina burkar och min extra långa torxmejsel (som går att specialbeställa!)...

Aight.. du bootar 7.5.5 antar jag? Jag vill nog hålla mig till System 6 och då är man begränsad till 2 GB hårddisk.

Uppgraderingslusten är ett jobbigt träsk... ska du köra den som server sedan?

Ska man maxa en SE/30 så är det lååångt kvar! En 4 Gb hårddisk är ju inte så svårt att få fatt i (jag vet inte vad den tycker om 8) men maxa RAM på den, det är massor! Jag har 20 Mb i min (nej, jag talar inte om hårddisken) och det är i sammanhanget rätt dassigt. 32 säger specarna, men jag har för mig att man kan få in 128 Mb om man bara får fatt i rätt SIMMar. Men det är inte billigt!

Det där säger mycket om SE/30. De bästa Macarna är de som dels är vassa när de är nya, snygga, robusta och stryktåliga, och dessutom går att uppgradera riktigt långt, som SE/30 och Pismo.

Problemet med SE/30 är att logikkortet sitter så till att vissa minneskort har väldigt lite utrymme. Stora minneskort med många moduler ryms inte på alla kortplatser. *skryt*Därför har jag bara 68 MB minne i min SE/30.*skryt*

Ett annat problem är att datorn bara klarar av 8 MB minne. Men det finns tillägg som åtgärdar det.

Ursprungligen av Marcus K:

Därför har jag bara 68 MB minne i min SE/30.

68?! Ja, då mindes jag tydligen rätt då, 128 Mb är alltså teoretiskt möjligt. 68 Mb i en 80-talsdator, det är riktigt häftigt!

Jag vet inte riktigt vad jag skulle göra med uppgraderingar i den här maskinen. Om jag skulle uppgradera någonting så skulle det vara för ljudnivåns skull. Ny fläkt och och en hårddisk som inte låter som ett tröskverk. Men jag vet inte om det är värt mödan. Jag har inte heller hittat något bra verktyg för att öppna upp en SE/30, alla torxar är så korta.

Kan man köpa en liten Papst eller Nexus och skruva i för att få bort lite buller?

Det här verkar ju vara en trevlig sida om man vill gräva i en SE/30: http://www.biwa.ne.jp/~shamada/fullmac/repairEng.html

Men det löser ju inte problemet hur ni skall få tag på långa torx T15-mejslar så att burkarna öht kan öppnas...

Det är kul att maxa en gammal Mac, men det där låter lite dyrt. 20 Mb och en halv (kan tänka mig att stoppa in två) gig hårddisk är nog så långt jag sträcker mig. Trots allt har jag inte använt min SE/30 speciellt mycket på senare år.

Min har förresten lite mer "maxade" tillbehör:

- Nätverkskort med egen hubb (3 portar).
- MacRecorder för ljudinspelning.
- Vridbar/vickbar fot som får den att likna en Banana Junior.

Jag tänkte köra den som server, men MacHTTP är lite för sunkig för min smak. När jag provade den så kunde inte klienterna se mer än en av bilderna på websidan. Inte bra. Finns det någon bättre lösning? Jag vill kunna köra Appletalk, annars är det inte kul, så Linux är väl ingen lösning? (Då är det knappt en Mac längre.)

Tråden har spårat ur lite och jag gör det inte bättre, men tangentbordsfrågan var väl löst?

Tangentbordet funkar fint. Så det är avklarat.

Fast jag tycker att den här tråden har spårat ur på ett trevligt 60%-on-topic-aktigt sätt.

1
Bevaka tråden