Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dubbla routrar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En liten fundering: kan man ha två stycken routers efter ett adsl-modem? Jag funderar på det eftersom min fru inte kan koppla upp sig mot sin jobbserver via airport extreme, men vi andra behöver använda USB funktionen på ap:n.
Det vore väl inte omöjligt om man tilldelade dom olika kanaler, eller? Vad behöver man isåfall ha som delare? Hub?

Hela Internet består av massor av routrar så det gör inget om man har två eller fler hemma.

En hub/switch fungerar bra som delare framför routrarna.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-04-05 16:29
Ursprungligen av bjelkeman:

En hub/switch fungerar bra som delare framför routrarna.

Eller sätta den ena bakom den andra. Men då måste man komma ihåg att rdra portar på två ställen om man ska öppna en port.

Ursprungligen av Sidde:

Eller sätta den ena bakom den andra. Men då måste man komma ihåg att rdra portar på två ställen om man ska öppna en port.

Piece of cake, jag satte ap:n efter Netgear och tilldelade dom olika kanaler, så dom inte skulle störa varann, och det funkar utan problem (än så länge...).
Körde en TP-test oxå, lika snabbt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-05 18:56

Se bara till att bägge inte har DHCP-servern aktiverad.

  • Medlem
  • 2007-04-05 21:50

Jag satte en AP Express efter ett ADSL-modem med inbyggd kabelrouter. Jag tror att båda har DHCP påslaget. Modemet ligger på 192.168.xx.xx och APE:n på 10.0.x.x. Funkar fint, det sista jag hörde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-05 22:12
Ursprungligen av Baron:

Jag satte en AP Express efter ett ADSL-modem med inbyggd kabelrouter. Jag tror att båda har DHCP påslaget. Modemet ligger på 192.168.xx.xx och APE:n på 10.0.x.x. Funkar fint, det sista jag hörde.

Problemet kan väl vara att kunna komma åt tex en skrivare som sitter på tex 192-nätet från 10-nätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-06 15:43
Ursprungligen av acke:

Problemet kan väl vara att kunna komma åt tex en skrivare som sitter på tex 192-nätet från 10-nätet.

Endast som skrivaren behöver tala med datorn på 10 nätet på en annan port eller så, normalt så är det ju datorn som initierar anslutningen till skrivaren varpå det inte uppkommer problem med NAT routingen..

  • Medlem
  • 2007-04-05 22:26

Ok, det var aldrig aktuellt. Bra att veta.

1
Bevaka tråden