Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

imac g5 krashar konstigt

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har en imac, men köpte en mbp så jag gav den till min mor, installerade 10.4.9 och gav den till dem. efter två minuter började det, en rullgardin går ned med stora bokstäver "you have to restart your computer, please press down the button on the back... " osv.
det har aldrig varit problem med den. är det logikkortet? eller bara (jävlaskit) 10.4.9?

dem är verkligen switcher a la amateur. dem fattar inte så mycket med datorer mer än allt på internet är farligt och ger virus ;).

så dem tror att det är virus, så klart inte enligt mig. men ska jag be dem installera om hela osx och så dem får 10.4.5 och kör med det tills jag uppdaterar deras till leopard eller kan man på nåt sätt gå tillbaka till 10.4.8?

jag ska flytta till tyskland så jag kan inte hjälpa dem mer än per telefon.

nån som vet mer än jag...?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-06 14:00

Sker det varje gång den startas? Hur långt kommer den innan den "panicar"?

det tar c:a 2 minuter och det har varit varje gång. dock hade min mor den urdragen ur elkontakten och ett dygn, sedan funkade den felfritt i en halvtimme och dem kunde stänga ned som vanligt, dock nästa gång var det 2 minuter igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-07 10:31

Installera om OSX. Uppdatera till senaste versionen. Om det inte hjälper, och den är mer än 1 år gammal, lär det kosta.

ok. jag ska be dem installera och arkivera när dem kommer hem från påsksemestern. dem behöver alla program jag hade lagt in till dem. uppdaterar allt. sedan återkommer jag med vad som hänt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-04-07 11:29

testa att nollställa nvram

1. stäng av imacen
2. håll nere alt, äpple, P och R tangenterna starta datorn
3 låt start ljudet gå 3 gånger

Man får oftas panic om man har något inkopplat till datorn. så de ska plugga ur Hårddiskar skrivare etc.

Kan också vara hårddisk fel eller minnes som spökar detta är ju lite svårt att veta. När man köper datorn så följer det med en skiva där man kan kolla hårdvaran.

du kan starta med denna skiva i och då hålla nere C tangenten vid uppstart.

lycka till..

ok. tack.
ska testa det först innan jag ber dem installera om allt.
förtsättning följer...

Min topp 3 lista på orsaker till kernal panics är:

1. Trasigt extra RAM-minne (plocka ut eventuella RAM-minnen som inte följde med datorn och prova)
2. Trasig hårddisk. (Vanligare med krasch på bärbara än stationära datorer)
3. Trasigt logikkort

Denna lista är baserad på mina erfarenheter kring kernal panics på de datorer jag administrerar.

Att installera om datorn har aldrig löst en återkommande kernal panic för mig, det har alltid varit hårdvarufel på ett eller annat sätt.

ok. bra att veta. har ett extra ramminne i den på 2gb. som tydligen hade åkt ut under flytten av datorn, min styvfar gjorde det. så när jag kom dit fick jag öppna upp den lilla lyckan och trycka dit minnet, det kan ju verkligen förklara saken!

tack!

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-04-12 20:18

Hur gick det..

..sen?

nuså äntligen.
min styvfar tog tillslut ut ramminnet och nu funkar den som den ska. dock med 512 istället för 2,5 gb i ram.

bajsabajs, det var ju bananer att budget minnen skulle gå sönder. jaja.

Ursprungligen av superfast:

nuså äntligen.
min styvfar tog tillslut ut ramminnet och nu funkar den som den ska. dock med 512 istället för 2,5 gb i ram.

bajsabajs, det var ju bananer att budget minnen skulle gå sönder. jaja.

Hehe, jo det brukar straffa sig att köpa kasserade minnen. Men då vet du till nästa gång

1
Bevaka tråden