Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ytterkolumn i InDesign

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-06 11:03

Inledningsvis, jag är helt amatör på Indesign och behöver därför lite hjälp.

Jag ska göra ett häfte/bok där jag bredvid huvudtexten vill ha en small kolumn med förklaringar etc. Problemet är att jag vill att den ska ligga i ytterkant oavsett om det är en höger- eller vänstersida och att det jag skriver där ska automatiskt följa med ett bestämt stycke i min huvudtext när jag stoppar in mer text ovanför eller sätter in en sidbrytning.

Hur gör man?

du lägger upp mallsidor med den spaltindelningen du vill ha, spegelvända för vänster och högersidor. På dessa mallsidor skapar du ett textblock för huvudtexten och länkar ihop vänster och högersidans.

För dina förklaringar använder du förankrade objekt, och ställer in dem på fungera relativt rygg.

Det är lite pilligt och du bör läsa på i hjälpen

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-06 13:34

Man tackar, Påsken är räddad.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-06 18:26

Du har helt rätt, det där var pilligt. Jag önskar att man kunde skapa ett styckeformat som hade en förankrad textruta i sig eller att man kunde kopiera ett förankrat objekt inkl. förankringstillvalen (position, relativt till rygg etc.).

  • Medlem
  • 2007-04-06 22:48
Ursprungligen av Gunnar B:

Jag önskar att man kunde skapa ett styckeformat som hade en förankrad textruta i sig eller att man kunde kopiera ett förankrat objekt inkl. förankringstillvalen (position, relativt till rygg etc.).

Du kan antagligen skapa ett objektformat som gör det du vill utom att klistra in själva objektet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-07 11:21

Jisses, kan man göra sånt också!

Tack för tipset det underlättar arbetet. Jag har väl inte fördjupat mig så där jättemycket i Indesign. När jag jobbade med layout senast använde jag QXP 3.11 och sådana här trix gick inte att göra där.
Jag får kanske fundera på en kurs.:)

1
Bevaka tråden