Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är 10.5 värd att vänta på?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Stockholm 7 April 2007 9:00

Hej alla ni besserwissers!

(i ordets rätta bemärkelse)

Fråga:

Kan inte vänta tills Leopard5 kommer trots att den snart är här.
Måste köpa Tiger4 för jag kan inte redigera på IMovie.

Har en Imac G5 1.8 ,80GB köpt 2004 med 256 Ram (har köpt till en 512 Ram),
Den kom med Panter 10.3.4. Men när jag nyligen uppgraderade till 10.3.9 för att installera Ilife06 blev det fel. Behöver minst Tiger 10.4.6 för att allt jag vill ska fungera.

Har kollat lite på förhandsvisningen av Leopard.

Vill veta:
Vad är de stora sakerna jag missar nu när jag inte kan vänta på Leoparden?

Glad Påsk!
HollywoodV/Anna:cool:

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-04-06 09:18

Du missar ju inget eftersom Leopard inte finns än. Snarare vinner du ett riktigt stabilt och fint OS iom Tigern. Om det nu visar sig vara någon revolution med Leopard, måste du ju inte köpa det från the get go ändå. Nyreleaser brukar inte vara riktigt bra förrän uppdatering 1 eller 2 släppts.

De "stora" sakerna med Leopard (vad man vet än) är ett backupsystem, virtuella skrivbord och core animation. Några grejer till (se www.apple.com) men knappast något som du behöver ha ångest över.

Gla påsk!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-06 10:29
Ursprungligen av HollywoodV:

Stockholm 7 April 2007 9:00

Hej alla ni besserwissers!

(i ordets rätta bemärkelse)

Du vet att det är den 6:e April idag, va? O:-)

Om du inte redan tänkt på det så kan du säkert komma över ett begagnat ex av Tiger för runt 400-500 kronor... vill du sedan uppgradera till Leopard så skulle jag tro att du kan sälja vidare det för bara någon hundralapp mindre... på så sätt behöver du inte förlora allt för mycket på affären.

Hej!
Mäkligt att det inge går att redegera med din g5'a och 10.3 eftersom det gick för mig även om jag sålde datorn nu. Varför vill du använda iLife '06 förresten. Jag är inte nöjd med '06an iMovie är sopas instabielt för min del att jag ha ångrat att uppgraderar mig frå iLife'05. Nu ha jag ingen val att gå tillbaka till '05 eftersom ajg köpte mig en Macbook men ha du iLife '05 så behåll det i stället. Det är min rekommendation.

iMovie 05 har jag för mig svullade projektfilerna betydligt mer än iMovie 06 (beroende på allt man ändrade, tog bort eller la till lades till i projfilen). Tycker det verkar bättre i 06, i synnerhet om man tömmer papperskorgen inne i iMovie då och då.

Tycker nog att iMovie känns stabilt för mig. Men 768 MB RAM är lite snålt när man sedan skall dra igång iDVD eller vill köra lite andra saker samtidigt som man jobbar i iMovie. 512 MB ytterligare hade varit bättre.

Du har fortfarande inte berättat vad som blev fel när du uppgraderade till 10.3.9 och vad det är i iMovie som gör att du måste ha Tiger.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-06 23:00

Jag tror att allt det här beror på Leopards pris när det kommer. Kostar den runt 1000SEK när den släpps tror jag att det är värt att köpa. Samtidigt kommer folk att sälje en massa Tiger-CDs biligt dagen Leopard släpps i Sverige. Så det nog lite av en balansgång, men det är väl allt bättre att vänta och se vad som händer.

HollywoodV, du är förresten rätt skum som börjat skriva din första tråd på engelska Din profilinformation är på svenska... Why would you do that?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-04-10 21:10

Hur brukar apple göra med stickers? I microsoft världen brukar man få en uppgradering till den senaste om man köper den gamla när den nya är i antågande.
Detta för att hårdvaruleverantörerna inte ska stå still 3 månader innan releasen.
Finns det något hopp om detta även för apple, eller vill de ha lite lagom kaos vid
lanseringen?

Ursprungligen av pme:

Hur brukar apple göra med stickers? I microsoft världen brukar man få en uppgradering till den senaste om man köper den gamla när den nya är i antågande.
Detta för att hårdvaruleverantörerna inte ska stå still 3 månader innan releasen.
Finns det något hopp om detta även för apple, eller vill de ha lite lagom kaos vid
lanseringen?

Nej, de kommer troligen inte att något liknande. De har i varje fall inte gjort så tidigare.

1
Bevaka tråden