Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Google Desktop någon plats brevid Spotlight & Quicksilver?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-04-04 23:00

Google Desktop finns nu för OS X. Har den egentligen någon plats & något syfte att fylla brevid så pass kraftfulla verktyg som Spotlight & Quicksilver? Fördelar? Nackdelar?

Vad säger de smarta forumiterna?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-05 23:56

nej

Jag har precis installerat då jag är allmänt lack på Spotlight (och QS har jag aldrig riktigt orkat sätta mig in i). Har indexerat interna och externa diskar hela natten nu.

Lite uppföljning:

Jag tycker att Google Desktop indexerar "jämt" och då drar en massa cpu (ca 40% i snitt). Märks extra tydligt nu när det är varmt och fläkten i min iBook kickar igång allt som oftast. Man kan ju slå av indexeringen i inställningarna, men man tycker ju att när "förstagångsindexeringen" är klar skulle senare uppfräschningar av indexet gå på ett kick. Så äro icke fallet. (Min externa disk är märkt att indexeras men den är också i princip alltid inkopplad). Indexering av webhistoria och Gmail är avslagna.

Någon som har liknande erfarenheter?

Några tankar om Google Desktop:

Slivermac skriver:

The fact that Mac Google Desktop installs all the way down to the root and goes even as far as installing kernel extensions, is not very comforting. It also gathers the statistics on your searches and reports this back to Google, but you can turn this off. Or can you, really ?

http://www.silvermac.com/2007/google-desktop-intrusive/

Ansemond utvecklar det hela mer i detalj:

http://ansemond.com/blog/?p=78

Efter att ha läst detta skulle jag aldrig installera Google Desktop

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-08 23:02

Utgör det inte också en säkerhetsrisk i och med att det har tillgång till alla filer och också läser dem? Ett säkerhetshål i den skulle kunna ge vilken användare som helst möjlighet att läsa alla filer, kanske även ändra dem.

• Medlem
  • International user
  • 2007-07-09 09:16

Men om man har "Unable statistic feedback"?

Yes!!

Inte enligt Ansemond:

"It runs as root, and does not respect your update statistics settings
Google Desktop installs itself as root: the index is at /Library/Google/Google Desktop/Index/(some directory which only root can access). This means it can access anything on your machine and do anything it likes. It doesn’t need to and on a first date, I don’t trust anything that much. Every user on the machine will have their content indexed, even if they don’t agree. You could say that Spotlight also runs as root, but people using an operating system written by Apple do have to trust Apple.

Even more bothersome: I told it not to upload statistics to Google. Their Privacy Policy says:

If you choose to enable Usage Statistics on Google Desktop, it allows Google Desktop to send crash reports and to collect a limited amount of non-personal information from your computer and send it to Google. This includes summary information, such as the number of searches you do and the time it takes for you to see your results, and application reports we’ll use to make the program better.

Well I didn’t, but Little Snitch tells me that a program called StatsUploader wants to talk to dc-in-f99.google.com every 30 odd minutes so. I happen to trust Little Snitch as I used it to help me make sure that Find It! Keep It! wasn’t loading anything from the Internet (unlike most other “internet page saving solutions”, such as those that use WebArchives)."

Bevaka tråden