Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket minne passar min macbook?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-01 03:26

tänkte uppgradera min macbook 2ghz core 2 duo från 1GB (2x512mb) till 2GB (2x1024mb). Nu vet jag inte vilka minnen som funkar till macbooken då apples datorer tydligen är väldigt kinkiga när det gäller val av minne.

har hittat följande inställningar:

Corsair MAC Memory PC5300 DDR2 2GB KIT, 200pin , CL5, 667mhz, 2x1024MB

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku...&view=links

pris: 1399kr ex. frakt

CORSAIR DDR2 1GB SODIMM 667MHZ CL5

http://www.multitronic.se/index.php...1GSDS667D2%2FEU

pris: 513kr (1GB) 1026kr (2GB) ex. frakt

Corsair VS 2048MB Kit (2x1024) DDR2 667MHz PC5300 2x64Mx64 CL 5

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1125579&node=702

pris: 1169kr ex. frakt
Kingston 2048MB DDR2 667MHz CL5 Kit (2x1024MB)

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=909920&node=702
pris: 1231kr ex. frakt

Kingston 2048MB DDR2 667MHz ECC CL5 Kit (2x1024MB)

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=916367&node=702

pris: 1306kr ex. frakt
de första minnena på listan verkar väldigt dyra och jag hittar dem endast på komplett.se. Frakten är också löjligt hög. Allt som allt överstiger det 1500kr.

de andra är de billigaste, men dessa är till salu enbart som 1GB. Är dock inte säker ifall dessa eller någon av de underliggande stöds av macbooken (core2duo).

de sista minnena från kingston är EEC minnen verkar lovande fast vet inte ifall EFI/Macbooken stöder dem.

är verkligen, verkligen jätte tacksam ifall någon kan svara på mina frågor eller åtminstone ge förslag, har provat att skriva på andra forum med får aldrig någon respons:(

ps. ifall ni känner till billigare priser så skriv gärna vart man kan hitta dessa;).

MVH Valentin

Senast redigerat 2007-04-01 03:50
  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-04-01 13:01

Köpte 2x 1gb ram direkt från Crucial i UK. Gick på 1290 inkl. frakt, levererades hem till dörren med UPS två dagar efter min beställning.

Kan inte säga annat än att allting var mycket positivt. Sjukt nöjd med att ha uppgraderat!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-01 13:33
Ursprungligen av spiggie:

Köpte 2x 1gb ram direkt från Crucial i UK. Gick på 1290 inkl. frakt, levererades hem till dörren med UPS två dagar efter min beställning.

Kan inte säga annat än att allting var mycket positivt. Sjukt nöjd med att ha uppgraderat!

var köpte du det? vilken butik dvs. direktlänk?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-01 13:35

hmm, nu märker jag att de tre sista minnena från inWarehouse inte alls är Dimm DDR2 minnen, dvs för macbooken:'(

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-04 22:40

Jag köpte Twinmos so-dimm från Komplett.se. De funkar bra i min Macbook.

Ja tänkte att jag skulle göra lika dant, uppgradera min macbook till 2gb.
Någon som skulle kunna lägga ut en direktlänk till minnena så att de absolut inte kan bli fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-05 21:14
Ursprungligen av snouser:

Ja tänkte att jag skulle göra lika dant, uppgradera min macbook till 2gb.
Någon som skulle kunna lägga ut en direktlänk till minnena så att de absolut inte kan bli fel.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316533

ca 1200 spänn för 2gb, grymt bra pris! Beställs på en gång, har väntat på rätt tillfälle och detta får väl anses som det:)

Kan man inte sätta in snabbare minnen?
Eller de kanske inte finns.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-11 13:33

det borde inte gå med snabbare, tror att 667mhz är max

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-04-11 16:12

Kan man inte køpa ett 2gb-minne och sætta i, tillsammans med en 512 mb-sticka (en av de som føljer med) och på så sætt få 2,5 gb? Max ær væl 3gb om jag inte minns fel. Exempelvis http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325697

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-11 16:20

macbooken klarar bara av 2GB, Macbook Pro klarar 3GB, länken som du skickade med är för stationära datorer, 240 pin, bärbara klarar bara av 200-pin.

jag har beställt dessa

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=333791

när jag satt in dem så ska jag sälja mina två 512mb 667mhz apple minnen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-13 23:20
Ursprungligen av angrytino:

macbooken klarar bara av 2GB, Macbook Pro klarar 3GB, länken som du skickade med är för stationära datorer, 240 pin, bärbara klarar bara av 200-pin.

jag har beställt dessa

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=333791

när jag satt in dem så ska jag sälja mina två 512mb 667mhz apple minnen.

Lyckades du sälja dom? Var sålde du dom och hur mkt fick du?

MVH Ekan

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-04-11 17:35

"macbooken klarar bara av 2GB"

Not true. Googla det så ser du. Det är bara differentiering från Apples sida att inte officiellt ha stöd för det.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-11 17:53

jag vet att det går att trycka in en 2GB sticka + 1GB och så får man tre, eller 2x2GB....men vilken vanlig svensson har råd med en 2GB sticka till en bärbar?? kostar ju halva datorn....duuuuh

Också värt att notera är att uppgradering från 1gb till 2gb gör en märkbar skillnad på datorns prestanda, men 2gb till 3gb är obetydlig. Nu vet jag inte om dessa källor stämmer (ett flertal) men kan vara något att ha i åtanke innan man köper en dyr (och kanske onödig) uppgradering.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-12 09:07
Ursprungligen av Andreashagg:

Också värt att notera är att uppgradering från 1gb till 2gb gör en märkbar skillnad på datorns prestanda, men 2gb till 3gb är obetydlig. Nu vet jag inte om dessa källor stämmer (ett flertal) men kan vara något att ha i åtanke innan man köper en dyr (och kanske onödig) uppgradering.

hehe, japp....därför kommer jag köpa 2GB

ha det gött!!

Nu sitter 2gb i min Macbook. Och det är helt klart värt pengarna, rullar på som aldrig förr.
Btw beställde jag från Komplett, genom länken här uppe som nån tipsade om. Beställde igår, på plats i burken idag. Snabba puckar alltså.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-12 22:41
Ursprungligen av Andreashagg:

Nu sitter 2gb i min Macbook. Och det är helt klart värt pengarna, rullar på som aldrig förr.
Btw beställde jag från Komplett, genom länken här uppe som nån tipsade om. Beställde igår, på plats i burken idag. Snabba puckar alltså.

var det TwinMOS minnena du beställde?? jag avbokade mina corsair mac minnen och beställde TwinMOS minnena. Folk på komplett.se skriver att dessa funkar galant till macbooken och så är de också 150 billigare. Anledningen till att jag avbeställde var att trots att jag beställde mina den 3:e april så skulle det dröja till minst den 20:e april då dessa var slut. TwinMOS kommer duga gott

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-04-12 23:13

Funkar dessa tro?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-12 23:17

svårt att veta när man inte har något märke att utgå ifrån.

Japp, det var TwinMos minnena för 629:- styck som inhandlades och fungerar super. En stor eloge till Apple som har gjort det till en barnlek att byta minnena. Det gick på under 5 minuter, och då har jag aldrig installerat minnen tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-16 09:47

kolla in här
inwarehouse 596 kr för en gb
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=929643&node=706

Jag märket ingen större skillnad, men jag tror att de funkar att köra tyngre applikationer längre.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-16 15:14

nu har jag fixat twinmos minnena med ingenting händer när jag sätter dit dem, lägger dig aluminium höljet, sätter tillbaka batteriet och trycker på power knappen. CD:n låter en eller två ggr men skärmen fortsätter att vara svart.

har provat att trycka in dem extra hårt, tagit ut dem, satt dit dem igen, bytt plats på dem men inget funkar. stoppar jag in apple minnena tillbaks igen så funkar det kanon. Någon som vet var problemet ligger??

hör gärna av er.

MVH / Valentin

Låter ju skumt. Är ju inte så att man kan sätta in dem på fel håll eller så, så har du verkligen tryckt så mycket det går så kanske något av dem är sönder. Har du prövat att testa med ett gammalt plus ett nytt?

Satte själv in ett twinmos-minne i min macbook i helgen, gick utan problem och datorn känns underbart snabb. Kan ha Safari, Mail, Newsfire, iCal, Terminal, TextMate, Messenger, iTunes osv. allt igång samtidigt och den svettas inte ens. Programstarter/växlingar går blixtsnabbt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-16 15:49
Ursprungligen av magnus_h:

Låter ju skumt. Är ju inte så att man kan sätta in dem på fel håll eller så, så har du verkligen tryckt så mycket det går så kanske något av dem är sönder. Har du prövat att testa med ett gammalt plus ett nytt?

Satte själv in ett twinmos-minne i min macbook i helgen, gick utan problem och datorn känns underbart snabb. Kan ha Safari, Mail, Newsfire, iCal, Terminal, TextMate, Messenger, iTunes osv. allt igång samtidigt och den svettas inte ens. Programstarter/växlingar går blixtsnabbt.

nä, har satt dem åt rätt håll. Provade nyss igen utan någon framgång. Har inte testat kombination. hehe, börjar bli lite små trött på att göra hela procedureren om och om igen dvs. ta ut batteriet, skruva loss, ta ut sätta in osv.

Köpte ju TwinMOS minnena för att de var billiga samt att alla Mac användare säger att de funkar kanon. Men jag är väl en sån där oturs gubbe

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-16 16:06

provade nu som du sa satte in twinmos minnet i första sloten (0) och mac minnet på 512mb i andra den närmast hårddisken. Det funkar. har gått in på om den här datorn, mer info.. och minnen och där är alla minnen ok.

hmm, ska prova byta macminnet nu och se vad som händer.

WISH ME LUCK

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-16 16:26

asså det här är helt absurt. Provade med twinmos minnena igen. funkar inte. bytte på twinmos minnet som jag provade med mac minnet tidigare och provade med mac minne funkar kanon. får OK på båda twinmos minnena men när jag kör dem TILLSAMMANS så funkar de inte. VA FAN ÄR PROBLEMET??:mad:

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-16 20:27

nu är jag verkligen slut på på alla ideer. Talade med apple support hela dan idag och vi provade alla möjliga lösningar. Testa minnen var för sig, blandat med apple minnen, testade koppla bort adaptern och ta ut batteriet sen hålla i powerknappen i ca 5 sek för att återställa något? då fick vi faktiskt lite framsteg då macbooken startade, trots att den hade båda twinmos modulerna i sig. Men väl inne i OS X under om datorn...minnen så insåg jag att bara ett slot registrerade minnesstickan, på andra stod det tomt. Provade också något som hade med appleknapp+alt+r+p...hålla innåt samtidigt som man trycker på start knappen men det var lönlöst.

Sist efter att jag pratat med dem så provade jag med Apple Hardware Test...ett twinmos minne i taget och fick faktiskt följande fel.

"Varning! Apple Hardware Test har upptäckt följande fel.

4SNS/1/40000000:TBOT"

gjorde ett utökat test fick samma fel, med båda modulerna. Ringde apple och rabblade upp felet men de visste inte vad det innebar.

nu undrar jag, SNÄLLA...finns det något geni här inne som kan hjälpa mig eller råkar veta vad mer jag borde prova. All hjälp skulle uppskattas.

MVH / Valentin

Edit: Tror att varningen påpekar att batteriet saknas. Hade inget batteri inkopplat när jag gjorde testerna. Har öppnat och skruvat upp datorn så många ggr idag att mina fingrar värker, därav anledningen.

Bevaka tråden