Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DNS frågor till broadcast server kloggar nätverket.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-05 13:35

Jag sitter på ett student-internet och samtidigt ett stort lokalt nätverk på mitt campus. Nätverket har under senare tid fått problem pga att olika datorer uppför sig konstigt. Jag fick ett mail idag från teknikerna där det står att min dator är del av problemet. Jag har en sprillans ny iMac 17". Mailet jag fick från teknikerna ser ut som följer:

Din dator skickar en större mängd DNS frågor till broadcastadressen dvs.
till alla datorer som sitter på det lokala nätet. Frågorna är för
externa ip-adresser vilket är fel, sådana frågor skall ställas till
en DNS server som för oss är 130.240.19.2 och 130.240.1.1.
Din dator är inte den enda orsaken till att det går tungt men
den gör det då inte bättre.
Se till att fixa till dns:en i din dator.

Jag vet inte vad detta innebär. Mina inställningar i Nätverk har båda dom servrarna inskrivna under DNS Servrar. IPn är manuell. Någon som vet hur jag kan fixa till detta?

  • Oregistrerad
  • 2007-04-05 14:57

Antagligen är IT-Teknikern ingen vidare tekniker eller så är det fel på din dator, det verkar som det första.

Om det vore ett riktigt nät skulle dom dela ut adresser med hjälp AV DHCP, så det, utan rimligt tvivel inte kan bli fel.

Svara teknikern att du inte allt gör det, och be honom/henne komma förbi dig så dom själv får titta på datorn!

Kan det vara så att det är Apple's "Bonjour"-tjänst som "pratar" med alla andra datorer och att IT-teknikern fått för sig att det är något annat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-13 15:14

Ja, det kan vara Bojour eller liknande. Vi är nu flera som blivit tillsagda att vi måste fixa till våra DNS inställningar. Här är det nya mailet vi fått från teknikern:

Det är problem med anslutningarna till LCNet i Piteå, felsökning visade att era
datorer genererade trafik som kan bidra till störningarn.
Ni måste kolla upp era datorer så att de inte är virussmittade eller felkonfigurerade.
Kan ni inte göra det själva så ta kontakt med någon kunning, kontakta inte mig.
IP-nummer som har en * före är avstängda då de har skickat ett mycket stort antal paket mot
broadcastadressen, för öppning av port kontakta husansvarig eller servicedesk

*130.240.XXX.XXX stort antal NetBios paket
*130.240.XXX.XXX stort antal NetBios paket
*130.240.XXX.XXX stort antal arp frågor om externa adresser, felkonfad DNS
*130.240.XXX.XXX stort antal arp frågor om externa adresser, felkonfad DNS
*130.240.XXX.XXX stort antal arp frågor om externa adresser, felkonfad DNS
*130.240.XXX.XXX stort antal arp frågor om externa adresser, felkonfad DNS
*130.240.XXX.XXX stort antal arp frågor om externa adresser, felkonfad DNS
*130.240.XXX.XXX stort antal arp frågor, felkonfad DNS

130.240.XXX.XXX använder IPX

Vad som bör kollas:
Nätverksprotokoll, bara TCP/IP ej IPX!
DNS server endast 130.240.19.2 och 130.240.1.1

Stäng av allt som har med Windows fildelning när ni inte använder det
http://support.microsoft.com/kb/304040/sv
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=151615-sv

Ni som har apple testa med att stänga av mDNS (multicast DNS) som är apple specifikt för registrering och hantering av appleservrar och skrivare i nätverk.

Tror ni detta kan vara itunes kanske? Tydligen var paketen runt 100MB stora. Vilket låter rätt märkligt. Löper Bonjour eller något amok tror ni?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-04-13 22:05

Datorerna som ställer arp-frågor om externa adresser måste väl nästan ha felinställd nätmask, om jag ska gissa. 100MB stora paket låter konstigt föresten, vad menar de med det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-16 13:23

Pratade precis med ansvariga teknikern igen. Han nämnde också något om att det kan vara något med nätmasken. Jag fick en ny nätmask att testa.

TYdligen så gör datorn föfrågningar på bradcast servern efter IP adresser utanför nätverket. Som om den har hela världen som DNS, som teknikern uttryckte det.

1
Bevaka tråden