Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"We rest our case?"

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Q. What does the announcement about the Intel-based Macs mean for the future of Virtual PC?

A. The Macintosh Business Unit has decided not to make further investments in a Universal version of Virtual PC at this time. Building a high-quality virtualization solution, such as Virtual PC, for the Intel-based Mac would be similar to developing a version 1.0 release due to how closely the product integrates with Mac hardware, and it’s simply not feasible with available development resources. We believe that Virtual PC for Mac Version 7 is still the best emulation solution for PowerPC-based Macs users, and we will continue to support current Virtual PC customers in accordance with Microsoft product support policies. As new virtualization solutions are available for Intel-based Macs, we will continue to work closely with our partners and customers to address the needs of users who wish to run Windows on the Mac.

-----------

ungefär som att säga: använd parallels! eller använd boot camp!

http://www.microsoft.com/mac/default.aspx?pid=macIntelQA

Var det någon som förväntat sig något annat? :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-05 08:26

Har inte virtualPC spelat ut sin roll i och med Parallels och BootCamp?
Kan på sätt och vis förstå varför de inte vidar utvecklar produkten, eller så köper de Parallels...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-05 09:22
Ursprungligen av swede:

Har inte virtualPC spelat ut sin roll i och med Parallels och BootCamp?
Kan på sätt och vis förstå varför de inte vidar utvecklar produkten, eller så köper de Parallels...

Jo, men frågan var ju om de inte skulle göra en ny version av VPC som skulle fungera som VMWare och Paralells gör.

Hehe när jag tänker på detta slår det mig: Apple bytte säkert till Intel bara för att jävlas med Microsoft, som ju just hade köpt upp Connectix för att kunna tjäna pengar på VirtualPC ...
Nej det var väldigt långsökt ...

Hursomhelst, finns väl ingen större anledning att släppa ännu en vitrualiseringsprogramvara (?), så det var väl bra att de sket i det.
Men det är klart, Microsoft har ju lite större insikt i Windows än vad Parallels har, så de hade kanske kunnat göra en bättre produkt? Jag är inte så insatt ...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-04-05 09:09

Old news, väl?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-05 12:27

Gamla nyheter.
Anledningen till att MS köpte upp Connectix hade inget med Apple och mac-plattformen att göra. Hur gärna Apple-krigare vill få det till det.
MS ville åt tekniken för att använda på deras plattform för att flytta folk från äldre NT lösningar till Win 2003.

Med tanke på hur vissa av deras andra produkter upplevs så känns det inte som att dom har så mycket insikt själva ens

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-05 13:15

OT: För mig får MS gärna lägga ned Messenger for Mac och låta Apple få lägga in fullt stöd för MSN i iChat. Skulle betyda mycket för potentiella switchers, switchers och mac-användare.
Man kan ju drömma i alla fall...

Som ägare och användare av en G5'a så hade jag gärna sett att VPC gav fullt grafikstöd och inte bara emulering. Som det är nu begränsas man till 8-16MB trots att jag har ett grafikkort på 256MB

Sen är det som MS säger... Det är inte lönt att börja om med ett Intel-Binary från scratch när det finns bra alternativ såsom bootcamp och Parallels. Personligen är jag enormt emot tanken på datoremulering om man inte försöker emulera en Apple II eller C64 dvs... Kanske jag är nördig, men att köra FSX på Parallels känns INTE upphetsande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-08 15:13

CapsLock286 > Kanske jag som missförstår ditt inlägg men varken Boot Camp eller Parallels är emulering utan virtualization.

hm. vad är skillnaden?

Jag upplever BootCamp som mer "native" än Parallells. Något säger mig att BootCamp inte slöar ner datorn med ett underliggande operativsystem under Windows, som emulerar? Så vitt jag vet är det bara en virtuell version (eftersom du säger att det är virtuellt! av BIOS á la förra sekelkiftet...

Skillnaden är rätt så stor. Med Parallels så kör du Windows samtidigt som OSX. Med BootCamp så startar du om datorn och kör Windows, du måste alltså starta om datorn igen för att komma tillbaka till OSX, men Parallels behöver du bara växla fönster.

1
Bevaka tråden