Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skall Bill gates få äta upp sin WOW faktor?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Man har i USA "upptäckt" att WOW features från Vistas värld inte finns i alla versioner...
Sura som ägg stämmer man nu Microsoft för "falsk marknadsföring" och man hänvisar bla till ett uttalande som bill gates gjort i TV när han promotade att man kan uppgradera till Vista för endast 100 dollar. Det framgick tyvärr inte vilken version 100 dollar gav dig

http://seattlepi.nwsource.com/business/310004_msftsued03.html?source=rss

Tacka vet jag OSX, en server version och en client version. Varför krångla till det?

Visste ni förresten att alla Vista produkt versioner har samma innehåll på skivan? Det är bara serienummret som bestämmer vilken version du får installera för dina ca 1000 kr eller ca 5000 kr.. har jag hört i alla fall..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-03 22:34

Givet att man nu har valt att ha olika versioner så är det väl bara en bonus om de kapar kostnaden och har samma disk för alla? Jag ser inte vad som skulle vara problemet? Windowsbashing får gärna ha lite tanke bakom sig även om det är en fin gammal sport.

idealist javisst:)

Ursprungligen av d99gnu:

Givet att man nu har valt att ha olika versioner så är det väl bara en bonus om de kapar kostnaden och har samma disk för alla? Jag ser inte vad som skulle vara problemet? Windowsbashing får gärna ha lite tanke bakom sig även om det är en fin gammal sport.

Den där om miljö biten var ju en sida jag inte tänkt på, inte deras kostnad heller, men om jag som kund egentligen köper ett serienummer varför kostar det ena serie nummret 1000 och det andra 5000? Att diffrentiera utbudet är säkert jätte smart men hade det varit mindre smart att leverera allt som finns i 5000 versionen för 1500 till kund direkt och sedan låta kunden avgöra vad den behöver? Jag tycker inte att diffrentiering på detta viset är kund vänligt. Men det handlar nog inte om kunden i dagens marknad med en spelare a 95 % andel... Tänk om det fanns endast en bil att köra och modellen för 150' hade sämre säkerhet och mindre effekt i motorn och exakt samma bil som du betalar 350' för har aktiverad säkerhet och högre effekt via programmering endast.. Skulle det vara lika roligt som kund och köpa 350' versionen då? När slutar man tänka på att kunden vill ha värde för sina pengar? Om Jag betalar för aktivering och om programmering a 200' tusen var är värdet? Att man idag kommer undan med detta är nog för att kunden är oftast okunnig och kan nog inte tänka sig att företag skulle göra så mot kunden. Ett kund orienterat företag ger kunden valet och tar in vinst på annat håll. Något sådant företag är idag svårt att hitta för affärs "moral" existerar inte längre speciellt inte i monopol liknande marknad som MS har.. Att "Lura en kund" stör inte många företag i dag. Det faktum att kunden kommer till dig för att få hjälp och inte att bli lurad på skjorta skor och strumpor verkar dagens sälj strategier fullkommligt skita i. Tycker synd om alla dessa företag som inte förstår att värderingar i företaget är stommen för ett långt sunt företagsliv. Handlar det bara om snabba affärer för exempelvis ett 40 år gammalt företag? Microsoft kommer att finnas kvar ett tag till men kapitlet VISTA är början till slutet för MS på så många sätt..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-04 10:17
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Den där om miljö biten var ju en sida jag inte tänkt på, inte deras kostnad heller, men om jag som kund egentligen köper ett serienummer varför kostar det ena serie nummret 1000 och det andra 5000? Att diffrentiera utbudet är säkert jätte smart men hade det varit mindre smart att leverera allt som finns i 5000 versionen för 1500 till kund direkt och sedan låta kunden avgöra vad den behöver? Jag tycker inte att diffrentiering på detta viset är kund vänligt. Men det handlar nog inte om kunden i dagens marknad med en spelare a 95 % andel... Tänk om det fanns endast en bil att köra och modellen för 150' hade sämre säkerhet och mindre effekt i motorn och exakt samma bil som du betalar 350' för har aktiverad säkerhet och högre effekt via programmering endast.. Skulle det vara lika roligt som kund och köpa 350' versionen då? När slutar man tänka på att kunden vill ha värde för sina pengar? Om Jag betalar för aktivering och om programmering a 200' tusen var är värdet?

Oerhört underligt resonemang. Som producent har man väl rätt att paketera och prissätta sin produkter precis som man vill. Passar det inte kunderna lär de inte betala för det.

Om man vill ha mer av en produkt är det helt rimligt att man betalar mer för det och att som producent paketera allt på.en skiva och aktivera olika delar är praktiskt och förenklar hanteringen väldigt mycket. Om en kund vill uppgradera från en version till en annan är det ju bara att stoppa i skivan igen och installera de nya komponenterna. Allt detta kan skötas över nätet, till glädje för kund, producent och miljö.

När du köper ett OS så köper du rätten att använda det och det enda materiella du har köpt är själva skivan och lite kartong runt omkring. Att det på skivan finns versioner du inte har betalt för är helt irrelevant i sammanhanget.

Omvänt kan man ju se det hur småanvändarnas perspektiv; det är väl bra att de kan få.en version som uppfyller deras behov och inte kostar så mycket. De betalar då inte för saker de inte behöver.

Ditt bilexempel är inte riktigt relevant eftersom både högre säkerhet och effekt har med mer hårdvara att göra och då är det något mer fysiskt påtagligt du köper. Ok, just vad det gäller effekt kan man förstås chiptrimma många moderna bilar, men vill en bilfabrikant sälja sina modeller med olika effekt på det sättet tycker jag det är helt ok eftersom det i slutändan medför en totalt sett lägre produktionskostnad.

Att jag sedan inte riktigt förstår varför det skall behövas fem olika versioner av Vista är en helt annan sak..

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-04-04 10:35
Ursprungligen av khons:

Att jag sedan inte riktigt förstår varför det skall behövas fem olika versioner av Vista är en helt annan sak..

Då kan ju PC-ägarna fortsätta att tjata om sin valfrihet?

Ursprungligen av Snooze:

Då kan ju PC-ägarna fortsätta att tjata om sin valfrihet?

Wow så många fler sätt jag fick att sabba min dator...:cool:

Ursprungligen av khons:

Oerhört underligt resonemang. Som producent har man väl rätt att paketera och prissätta sin produkter precis som man vill. Passar det inte kunderna lär de inte betala för det.

Om man vill ha mer av en produkt är det helt rimligt att man betalar mer för det och att som producent paketera allt på.en skiva och aktivera olika delar är praktiskt och förenklar hanteringen väldigt mycket. Om en kund vill uppgradera från en version till en annan är det ju bara att stoppa i skivan igen och installera de nya komponenterna. Allt detta kan skötas över nätet, till glädje för kund, producent och miljö.

När du köper ett OS så köper du rätten att använda det och det enda materiella du har köpt är själva skivan och lite kartong runt omkring. Att det på skivan finns versioner du inte har betalt för är helt irrelevant i sammanhanget.

Omvänt kan man ju se det hur småanvändarnas perspektiv; det är väl bra att de kan få.en version som uppfyller deras behov och inte kostar så mycket. De betalar då inte för saker de inte behöver.

Ditt bilexempel är inte riktigt relevant eftersom både högre säkerhet och effekt har med mer hårdvara att göra och då är det något mer fysiskt påtagligt du köper. Ok, just vad det gäller effekt kan man förstås chiptrimma många moderna bilar, men vill en bilfabrikant sälja sina modeller med olika effekt på det sättet tycker jag det är helt ok eftersom det i slutändan medför en totalt sett lägre produktionskostnad.

Att jag sedan inte riktigt förstår varför det skall behövas fem olika versioner av Vista är en helt annan sak..

det underliga i mitt resonmang kanske är att jag inte utgår från så som det är idag med VISTA versionerna utan hur det kunde varit på en kund orienterad monopol marknad med windows. Det här med att kunden inte köper... ja det är ju upp till konkurrenterna men det blir egentligen mycket mer avancerat är så i slutändan- Det finns politik med i bilden när samhällen allt mer datoriseras och i dem flesta fall än så länge med windows. Det finns stort missnöje mot ett utbrett windows eko system men ingen som leder det i samma riktning och de som inte är motståndare är mer eller mindre drönare som inte kan eller vill bry sig vart framtiden för datorseringen av världen är på väg.Att ett företag har hela den makten i sin hand och dessutom börjar känna kniven mot strupen pga av mångårigt vanstyre måste rensas upp gör MS farligare än någonsin.Med en ledare som Ballmer.. ja, det säger väl en del?

Lite grann som att säga att diktatur är väl bra så länge ledaren är god och lyssnar på folket...den dagen diktatorn slutat tänka på folket och bara ser sina egna kortsiktiga vinst intressen då börjar också folket lida och diktatorns plats är på väg bort för eller senare..men under en tid har folket ingen frihet att välja bort diktatorn.

och allt detta underliga resomang för signalen med VISTA:s versioner... Det finns kanske en del annat bakom resonmanget som framtida DRM som finns i vista.. etc men det är ingen tråd.. det är en never ending story

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Det finns kanske en del annat bakom resonmanget som framtida DRM som finns i vista.. etc men det är ingen tråd.. det är en never ending story

Såvitt jag vet ligger all DRM i Vista i Mediaspelaren och på begäran av skivindustrin. Vista har inte mer DRM än iTunes. Du kan köra en annan mediaspelare, typ VLC, som är helt DRM-fri.

I februari såldes Vista i 20 miljoner exemplar, förresten..

20 miljoner-- "sålda" hehe

Ursprungligen av Macce65:

Såvitt jag vet ligger all DRM i Vista i Mediaspelaren och på begäran av skivindustrin. Vista har inte mer DRM än iTunes. Du kan köra en annan mediaspelare, typ VLC, som är helt DRM-fri.

I februari såldes Vista i 20 miljoner exemplar, förresten..

Fantastiskt att de som köpte dator inte hade något att välja på då.. eller ja ddet kanske det fanns?
Netonnet har en bra VISTA guide.. Jag bara småmyser när alla drönare springer på kommando..:D

http://www.netonnet.se/aktuellt_lasmer.asp?id=19595&BannerName=Aktuellt&LinkType=ReadMore&SpaceCode=NewsBox3

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Fantastiskt att de som köpte dator inte hade något att välja på då.. eller ja ddet kanske det fanns?
Netonnet har en bra VISTA guide.. Jag bara småmyser när alla drönare springer på kommando..:D

Så alla som inte köper OS X är drönare?

Ursprungligen av Macce65:

Så alla som inte köper OS X är drönare?

Om man med glädje eller av tvång betalar uppåt 5000 för ett fullt operativ som man kunde förvänta sig... eller betalar 1200 för att "spara" pengar på funktioner som man nog inte behöver eller är bedömd kapabel att använda just nu... Det är väl ändå märkligt att med mycket annat in inom PC sidan så finns det massor med val att göra och är avancerat i överflöd.. men priset på mjkuvaran är den samma ändå för de valen får du göra i din egen takt.. Precis detta som macen i bland får kritik för på ilife suiten - den är för "begränsad" hör man.. Men operativet OSX det har allt från början i EN version för konsument som man får växa in i.. Jag bara menar att man kunde tro att en grupp av användare som ju inte bara köper det man får serverat borde finnas och höras inom PC världen också? De är ju så ofantligt många:) jag har då inte hört kritik om VISTAS versions hysteri . Har ni? tvärtom man får rekommendationer utifrån vilken typ av användare man är...? Är man alltid den samma ?"Utvecklas" inte användaren? Jo förlåt, klart att så sker.. då är MS simpla lösning att man halar upp lite mer pengar så man snällt uppgraderar med ett kostsammare serie nummer för den skiva man redan har köpt.. Tänk om jag köpt ultimate för 5000 och ändrar mig , jag behöver inte så mycket lull lull, får jag tillbaka mellanskillnaden på en basic då av MS? Följer man samma logic så borde det ju vara så...

Drönare ?, ja kom på ett annat ord?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-08 08:26
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

... jag har då inte hört kritik om VISTAS versions hysteri . Har ni? ...

Japp, det är väl en av del vanligaste sakerna som det drivs om när det kommer till Vista i strippar eller kommenteras nedsättande i krönikor. Det och den enorma mängden pop-ups.

Gällande differentiering och valmöjligheter håller jag med om att Vista/PC-marknaden överlag är fel ute, dock ser jag inget problem i att man betalar för 'luft' och förenklar distrubition. Det skulle vara intressant om några år och se om OS går över till rental-modell för mjukvara dock. Kanske skulle medföra att nya versioner inte lika mycket lusas ner med ny funktionalitet på kvaliténs bekostnad.

Finns för övrigt en väldigt bra TED-talk om valets paradox av Barry Schwartz (se iTunes Store).

Ursprungligen av d99gnu:

Japp, det är väl en av del vanligaste sakerna som det drivs om när det kommer till Vista i strippar eller kommenteras nedsättande i krönikor. Det och den enorma mängden pop-ups.Länka gärna till några krönikor - jag läser så gärna!

Gällande differentiering och valmöjligheter håller jag med om att Vista/PC-marknaden överlag är fel ute, dock ser jag inget problem i att man betalar för 'luft' och förenklar distrubition. Det skulle vara intressant om några år och se om OS går över till rental-modell för mjukvara dock. Kanske skulle medföra att nya versioner inte lika mycket lusas ner med ny funktionalitet på kvaliténs bekostnad.

[I]
/I]

Finns för övrigt en väldigt bra TED-talk om valets paradox av Barry Schwartz (se iTunes Store).

Länka gärna till några krönikor - jag läser så gärna![/I]

Då har du inget emot att man provar uppfrån och ner (från ultimate till säg basic eller premium..)och får tillbaka pengar för "luften" i heller?[/I] ....[versions taktiken det är idag endast ett nytt sätt för en redan dålig release att se bättre ut på pappret..och folk köper av fri villja eller tvång vid ny dator köp.., så verkar ju fungera. Ballmer gnugga händerna Grabbar! nu kan vi tydligen börja sälja våra beta versioner också! hehe

[I]Tack för tipset - skall kolla på den!

Ursäkta okunnig.. TED talk?

Ursprungligen av Macce65:

Såvitt jag vet ligger all DRM i Vista i Mediaspelaren och på begäran av skivindustrin. Vista har inte mer DRM än iTunes. Du kan köra en annan mediaspelare, typ VLC, som är helt DRM-fri.

I februari såldes Vista i 20 miljoner exemplar, förresten..

Funkar VLC med detta?
http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=2879

  • Oregistrerad
  • 2007-04-03 22:55

Att dom levererar samma disk för samtliga versionen är väl bara ett possitivt utspel. Det kostar på miljön att trycka speciella skivor för olika versionen, nu finns bara vista på DVD som medium (vad jag vet) vilket gör det möjligt för dom att få plats med alla versioner på samma skiva, vilket gör det mycket lämpligt att lägga alla på samma.

Du kan även välja att installera vista UTAN att skriva något serienummer, då får du själv välja vad du vill installera för version (Sen måste du ju aktivera windows såklart med rätt nyckel till den versionen du installerat). Ändå ett steg i rätt riktning.

I övrigt håller jag med stämningen, ska bli intressant o se. Apple är faktiskt inte speciellt bra på att förklara vad du behöver för hårdvara för att få grafiska effekter, som exempelvis dashboards fina vatteneffekter, fungerar på långt ifrån alla mac'ar - Men det står inte direkt på min mac mini (Does not work with dashboard effects....)

  • Medlem
  • 2007-04-03 23:04
Ursprungligen av studiox:

Apple är faktiskt inte speciellt bra på att förklara vad du behöver för hårdvara för att få grafiska effekter, som exempelvis dashboards fina vatteneffekter, fungerar på långt ifrån alla mac'ar - Men det står inte direkt på min mac mini (Does not work with dashboard effects....)

All Apples marknadsföring går ju å andra sidan inte ut på dashboard effects ...

  • Medlem
  • 2007-04-03 23:00

Jag tror att det är uppenbart för alla (förutom Microsoft och en del andra "enterprise-företag) att fler än två versioner är lite förvirrande. Det blir svårt för både kunder och mindre insatta försäljare att hålla reda på de exakta skillnaderna.

XP Home och Professional är t ex rätt lika tills man försöker kopla upp sig mot en Home-dator från Windows 2000. Vista däremot har ju kapat hela kakan i de billigare varianterna

Det är faktiskt sjukt besvärligt att veta vilken version av Vista man behöver. Kan det verkligen behövas mer än en "vanlig" version och en serverversion?

Jag tror dock att Microsoft är väldigt medvetna om vad de säljer. Tänker då på att de inte skriver WOW, utan "WOW". Det var precis vad jag tänkte när jag testkörde Vista... "Wow"

Jag håller med. Jag har suttit med windows dagligen sen 95 och är ganska kunnig o avancerad användare (om jag får säga det själv). Problemet med Vista är just alla versioner som bara krånglar till det o motiverar piratkopiering. Vill man ha media center (som många svenssons vill ha) så måste man köpa dyraste versionen. 5000 i grundpris. Vad fan...
Sen ser jag inte att vista ger något mervärde som xp inte har. Grafiska effekter som kräver en ny dator. "WOW". Säkerheten är ett skämt då jag hellre får virus en alla störande popuprutor. Nu säljer de bara på att de är störst tror jag samt att de inte har någor fullvärdig utmanare.

  • Medlem
  • 2007-04-04 09:48

Jag tror att Microsoft missat hur snabbt både privatpersoner och företag kan byta plattform. Lika snabbt som alla macar åkte ut förut, kan man skicka ut Windows och ersätta med Linux (inte särskilt troligt) eller Mac. På så många sätt att det nästan är kusligt påminner Microsoft om Apple i mitten av 90-talet. Man tycker att de borde se det själva.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-04-04 14:47

Tycker att de ska ersätta Vista - wow! med Vista - lol!

hmm, vid nästa version så:
Mac OS X 10.6 och Mac OS X 10.6 Pro

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-05 00:11

Och du kan köpa DRM fri musik från E.M.I via iTunes Musik store

Klart grabben ska ha en husvagn.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-04-05 17:51

Tråd rensad från ett mindre krig, ta vara på varandra, det finns nog med krig där ute i världen.

Mod

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-05 21:35

Ang. Versioner så stämmer det att alla skivor är samma och nyckeln bestämer vilken du har tillgång till.
Nu finns det nycklar som ger tillgång till alla versioner vid installation.
Smart future för piraten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-08 20:14

Jadu, om man lade allt man ser på minnet. Joy of tech hade någon strip, http://www.geekculture.com/joyoftech/joyarchives/915.html

Ars Technica hade någon gammal också, http://arstechnica.com/news.ars/post/20050910-5298.html

Den som googlar skall finna

Givet att man kör rental så ser jag inga problem med det. Gällande nuvarande modell så låter det som öppet köp vilket jag inte sett till öht gällande mjukvara. Det är ju förvisso surt men inget unikt för Windows Vista.

TED står för Technology, Entertainment Design är en årlig konferens där duktigt smarta eller kompetenta människor inom en stor mängd fält presenterar olika idéer. Går att ladda ner från www.ted.com eller via iTunes Store som videopodcast. Gillar man t.ex. det interface som visats om iPhone kan man titta lite på Jeff Han's presentation av en multi-touchscreen (utgivningsdatum 2006-07-31).

Talken av Barry Schwartz gavs ut 2006-09-26 och är mer av filosofisk natur men kan ju tillämpas på Vista's versioner.

Ser ut som WOW faktorn får kompletterande information

Nu vill jag bara att alla VISTA "guider" av versioner får hårdvaru krav utskrivna också
Det skulle kunna innebära för en ny köpare av "hyffsad PC" att systemet blir mye dyrare än vad som var tänkt och att en stor del av summan går till operativet... NU finns det ett val att göra - Var är valet? Börjar "drönare" byta skepnad och vakna?

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=6843

GIzmodo - har slagit spiken i kistan på denna tråden
http://gizmodo.com/gadgets/windows-vista/vista-capable-now-means-vista-handi+capable-251239.php

Senast redigerat 2007-04-11 14:00
1
Bevaka tråden