Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk – frågor

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-31 13:58

Jag har en Powerbook G4 Alu G4 och måste ha en extern hård disk till den och har lite funderingar:

Jag har hittat en Seagate FreeAgent 500Gb med USB 2.0 Mac kompatibel. MEN kan jag boota från den? Jag jobbar pyttelite med filmredigering också. Är USB 2.0 för slött för det? Vad borde / behöver jag ha för att säker på att den är bootbar och bra prestanda?

(Jag bor på Cypern och utbudet är vääldigt smalt )

Du kan bara boota från FireWire. Sen är FW snabbare än USB2 i praktiken vad än specarna på pappret säger.

Det finns massor av trådar. Sök, men sök inte särskrivet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-31 18:30

Då blir det till at köpa en FW från nätet då, och då kan man väl lika gärna leta efter en FW 800 på en gång. Men jag skulle behöva tips om märke och butik på nätet där man kan hitta sånna för en billigare slant.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-03-31 18:56

På PPC kan man bara boota på Firewire, men på en Intel så fungerar både USB och Firewire

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-31 19:13

Eller så kan jag ju köpa bara en låda med. Men då ska man väl sattsa på en som tar SATA diskar kanske? För diskar finns det ju på Cypern (om man vill byta sen) Jag hittade en FW 800 / USB 2.0 låda MED IDE 320GB disk för 800kr annars (Begagnad).

Jätte rådvillig här??

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-03-31 19:33

Apples egna gränssnitt firewire skulle jag sett till att valt. Inte lika CPU krävande som USB2.0 är.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-31 19:41

Nu har jag hört att alla firewire inte är kompatibla med Mac när det gäller att boota från den heller. Börjar bli en riktig djungel

Ursprungligen av Matsaki:

Nu har jag hört att alla firewire inte är kompatibla med Mac när det gäller att boota från den heller. Börjar bli en riktig djungel

¿Que? Skulle väl kanske kunna vara om man bara kör på 4-pinspluggen (minivarianten som DV-kameror), men det är det väl ingen hårddisk som har?

SATA behöver du inte bekymra dig över - det är ändå FW som är flaskhalsen (även FW800). Men det är ju ingen nackdel med SATA heller.

Kan du så skaffa gärna FW800 som om inte annat är bra när du kopplar till någon annans dator. Eller när du senare bytt upp dig till en ny burk.

Den beggade USB2/FW800-lådan verkar vara ett bra köp. FW800 är bakåtkompatibelt med FW400, så om du stoppar in en adapterkabel i FW800-uttaget på HDn kan du använda den i din PBs FW400-uttag. Men antagligen har disken redan utag för FW400 (har aldrig sett ett kabinett med _bara_ FW800 och USB2.

Jag har lite liknande funderingar: Jag har en mac book pro med 100GB hårddisk. Då jag vill kunna utnyttja detta utrymme till annat undrar jag hur pass mycket prestandan påverkas om man installerar xp/vista på en extern hårddisk och bootar från den.
Skulle det gå att spela spel från hårddisken utan alltför märkbar försämring?
Är det så att rotationshastigheten spelar mindre roll än överföringshastigheten i kabeln?

Matsaki; FW är att föredra istf USB.

Jag har en pyttedrive (80GB), sitter den i en USB-låda måste jag ha extern ström med tillhörande klump till den... Jag kan tåla sånt på en 3.5" enhet, men inte på en som man kan ha i fickan... FW klarar mata en 2.5". Det blir snyggt med bara en tamp till den.

Sedan tycker jag att FW verkar vara stabilare o kvickare än USB.

Jag instämmer. FW upplever jag matar info snabbare än USB, men har iofs inte gjort någon Pepsi-challenge. Lacies Porsche diskar (mobile) är smidiga och överkomliga fast inte så snabba (4200 rpm). Vet inte ifall hastigheten ändå går förlorad iom FW/USB kopplingen.

1
Bevaka tråden