Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla filer plötsligt borta på min firewire disk! hjälp!!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kopplade in min lacie firewire disk i en polares Macbook (ej intel modellen) kör själv en Powerbook G4, vi har samma system. Efter han lagt över alla grejer kopplade jag in disken på min dator, den dyker upp jag går in för att tanka över filerna till min dator och ser allt men skall skapa en ny mapp på fw disken först och då helt plötsligt försvinner alla filer!! Allt jag har lagrat bara försvinner. Ikonen byter till standard ikonen och disken ändrar namn till NO NAME och det ör 0 filer på disken. 178gb lediga 54 använda och 0 filer (250gb disk)...

Jag förstår ingenting, vad kan ha hänt? varken han eller jag raderade något. där finns mycket jag inte har backup på. Finns det någon som vet vad som kan ha hänt eller hur jag kan få tillbaks informationen? Den dök ju upp först och jag kunde se alla mina mappar och filer...helt ofattbart

Mycket tacksam för svar

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-04 08:45

Gissar på att det har hänt något med katalogstrukturen. Du kan prova att köra Skivkontroll->Reparera. Annars tror jag det där är ett jobb för Dsikwarrior.

Filerna ligger inte i papperskorgen? Polaren kanske körde en utmatningsvariant inne i hårddisken istället för på hårddisksymbolen?

jag har kört en skivkontroll-reparera men det stod no repair necessary. körde in en diskwarrior cd också men det gick bara att markera disken men man kunde inte utföra något jobb alls på den..gick bara att se info. filerna ligger inte i papperskorgen.

jag vet nu att felet var att han drog ut disken direkt utan att mata ut den riktigt. finns det något annat jag kan göra?

DataRescueX klarar nog att dra tillbaka alla filer, men dock kostar det pengar om man vill att det ska funka till 100%, har jag för mig.

En viktig sak att påpeka: LÄGG INTE IN EN ENDA NY FIL PÅ HÅRDDISKEN INNAN NY RÄDDAT FILERNA!!! DE KOMMER ANNARS ANTAGLIGEN ATT SKRIVAS ÖVER!

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-04-19 12:11

Hur gick det med det här, fick du ordning på filerna och isf hur?

Nu sitter jag med samma problem. Jag hade en ljudinspelning som kraschade. Ljuddata borde finnas kvar på skivan (det var rätt mycket så det kan inte ha buffrats i RAM), men filen den skrev till försvann i kraschen. Behöver jag Data Rescue då? Är det enda möjligheten? Fixar den att plocka ut data som aldrig legat i någon fullt fungerande fil (eftersom den aldrig stängdes korrekt)? Det kan ju vara en himla röra på mina data men så länge det är rådata så borde det gå att rädda delar av det.

Förtydligande: Klarar Data Rescue av att läsa information från icke-allokerade sektorer? T.ex var som helst över hela skivan?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-23 08:51

Det vet jag faktist inte, borde väl stå på deras hemsida?

Ursprungligen av Creops:

Det vet jag faktist inte, borde väl stå på deras hemsida?

Inte så jag ser det i alla fall. De talar mest om att söka efter filer, här handlar det mer om datafragment från filer som aldrig blev korrekt sparade (aldrig stängda från programmet). Det är ju inte riktigt samma sak. Jag vill ha ut de block av data som förhoppningsvis finns och sedan försöka klämma på de filhuvuden som behövs. Bara jag kan läsa informationen så går det.

Jag har suttit i samma sits. En disk som bara slutade fungera och alla filer borta. Dock så hittade jag en lösning som gjorde att fick tillbaka alla filer.

FileSalvage från SubrosaSoft http://subrosasoft.com/OSXSoftware/index.php?main_page=product_info&products_id=1

Jag tror du att du kan ta ner en testversion så ser du vad den hittar. Då vet du ju om den är värd pengarna eller inte.... Lycka till.

1
Bevaka tråden